همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند ممکن است رابطه‌ای میان باکتری‌های عامل نوع شایعی از بیماری لثه و دچار شدن افراد به بیماری زوال عقل وجود داشته باشد.

gum disease

به گزارش بی‌بی‌سی این پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها احتمال دست یافتن به راه جدیدی برای درمان بیماری آلزایمر (شایع‌ترین نوع زوال عقل) را مطرح می‌کند که در حال حاضر علاج یا درمان مؤثری برای آن وجود ندارد.

دانشمندان در این بررسی بافت مغز، مایع نخاعی و بزاق به‌دست‌آمده از بیماران مرده و زنده مشکوک به ابتلا به آلزایمر یا با تشخیص تأییدشده آلزایمر را آنالیز کردند.

یافته‌های این بررسی که در «ژورنال پیشرفت‌های علوم» منتشر شده است، نشان داد که باکتری  «پورفیروموناس ژینژیوال» که با بیماری لثه ارتباط دارد، در مغز افراد دارای آلزایمر هم یافت می‌شود.

آزمایش‌های انجام‌شده بر روی موش‌ها ثابت کرد که این باکتری‌ می‌تواند از دهان به مغز برود و معلوم شد که پروتئین سمی که این باکتری‌های ترشح می‌کند، سلول‌های عصبی مغز را نابود می‌کند.

این باکتری‌ همچنین تولید «بتا آمیلوئید» را افزایش می‌دهد که جزئی از «پلاک آمیلوئید» است که در مغز افراد دچار آلزایمر مشاهده می‌شود و سلول‌های مغزی را نابود می‌کند.

این دانشمندان در مرحله بعد داروهایی را با هدف مهار کردن پروتئین‌های سمی در این موش‌ها آزمایش کردند و دریافتند که این داروها می‌توانند مانع از تحلیل رفتن مغز شوند.

این پژوهشگران چنین نتیجه‌گیری می‌کنند:‌ «یافته‌های این بررسی شواهدی دراین‌باره به دست می‌دهند که باکتری پورفیروموناس ژینژیوال و پروتئین سمی که ترشح می‌کند، نقشی اصلی در ایجاد بیماری آلزایمر دارند و به‌این‌ترتیب چارچوب مفهومی جدیدی برای درمان این بیماری فراهم می‌شود.»

این پژوهشگران همچنین داروی جدیدی را ساخته‌اند که می‌تواند اساسی برای درمان آلزایمر در انسان قرار گیرد و قصد دارند به زودی این دارو را در یک کارآزمایی بالینی  در افراد مبتلا به شکل خفیف تا متوسط آلزایمر آزمایش کنند.

دانشمندانی که در این پژوهش شرکت نداشته‌اند، می‌گویند این یافته‌ها شاهدی دیگر در تأیید رابطه میان بیماری لثه و زوال عقل (نام کلی بیماری‌های مغزی که با مختل شدن حافظه همراه هستند، شامل بیماری آلزایمر) اضافه می‌کند. اما به نظر آنان هنوز نقش باکتری‌های ایجادکننده بیماری لثه در ایجاد آلزایمر دقیقاً روشن نیست.

همچنین به گفته این کارشناسان داروی جدید فقط  روی موش‌های آزمایشگاهی امتحان شده است و برای ثابت شدن موثر بودن آن در انسان باید کارازمایی‌های بالینی انجام شود.

کد خبر 429863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha