سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

دولت جورج بوش در یک انتقال نیرو که معانی بسیاری دارد در تلاش برای تجدید قوا در مبارزه‌ خود علیه تروریسم در افغانستان است.

آمریکا همچنین در حال تمرکز مجدد روی پاکستان (جایی که القاعده احیا شده یک خطر تازه محسوب می‌شود) است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: شرایط موجود در افغانستان به‌طور روز افزونی حاکی از این است که سازمان ملل با خطر مشکلات بیشتر در این کشور مواجه است و موفقیت در افغانستان به جلوگیری از افتادن پاکستان به ورطه اغتشاش و آشوب بستگی دارد.

برخی فرماندهان ارشد ارتش آمریکا در محافل خصوصی گفته‌اند که مناطق قبیله‌نشین پاکستان در کانون نبرد علیه افراط‌گرایی قرار دارند به‌طوری که مبارزه در این مناطق حتی از عراق و افغانستان نیز شدیدتر است.

این مناطق مرزی پاکستان در شرق افغانستان پناهگاه امن نیروهای القاعده و طالبان برای سازماندهی و تجهیز مجدد هستند.

این نظریه ممکن است دست کم تا حدودی باعث تشریح علت ابراز نگرانی روز افزون دولت آمریکا باشد.

ارتش آمریکا برای تعقیب و جست‌وجوی اسامه بن لادن، رهبرالقاعده و دیگر رهبران برجسته‌ این گروه که گمان می‌رود در نواحی مرزی افغانستان پنهان شده باشند، از دیگر ابزارها نظیر تجسس هوایی به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده است.

طی روزهای اخیر، مقامات دولت آمریکا گفته‌اند، اگر دولت پاکستان خواستار همکاری بیشتر شود نیروهای بیشتری از جمله تعداد کمی سرباز رزمی را به منطقه اعزام خواهند کرد.

اما مشخص نیست که آیا سربازان جنگی آمریکا به تعداد قابل توجه وارد خاک پاکستان خواهند شد یا خیر.

پرویز مشرف، رئیس‌جمهور پاکستان، روز جمعه گفت که کشورش مخالف حضور هر نوع نیروی خارجی در خاک خود است. مشرف گفت: آمریکا باید در عوض نیروهای جنگی خود در افغانستان را تقویت کند.

یک مقام بلند پایه آمریکایی روز شنبه گفت که دو مقام اطلاعاتی بلند پایه آمریکا در اوایل ژانویه به منظور گرفتن مجوز از مشرف برای حضور گسترده‌تر نیروهای آمریکایی در جست‌وجو و پیدا کردن نیروهای القاعده و دیگر شبه نظامیان فعال در مناطق قبیله‌ای به پاکستان سفر کردند.

گفته می‌شود که مشرف در این دیدار به توسعه حضور آمریکا در پاکستان چه از طریق مأموریت‌های سیا و چه از طریق عملیات‌های مشترک با نیروهای پاکستانی بی‌اعتنایی کرده است.

تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان طی دو سال گذشته از حدود 20 هزار نیرو به 28 هزار نفر در حال حاضر رسیده است. این نقطه‌ اوج جنگ افغانستان از زمان شروع در سال 2001 است.

در فصل بهار امسال نیز با اعزام نیروهای کمکی تفنگدار دریایی به افغانستان تعداد نیروهای مستقر در این کشور 3200 نفر افزایش خواهد یافت.

رابرت گیتس اخیرا پیشنهاد انتقال 20 هزار تفنگدار دریایی کمکی از عراق به افغانستان را رد کرد.رابرت گیتس در حال رهبری تلاش‌های ناتو برای ترسیم اهدافی است که به خوبی خطرات پیش روی افغانستان را مشخص می‌کنند.

تمایل برای حضور

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی پنتاگون در هفته گذشته گفت: اگر چه آمریکا به حق دولت پاکستان برای تصمیم‌گیری درباره‌ اقدامات مورد نیاز در شکست دادن افراطیون در خاک خود احترام می‌گذارد، ولی دلایلی وجود دارد که ما نگران باشیم که القاعده از یک تهدید داخلی برای پاکستان فراتر است.

پنتاگون می‌گوید که نیروهایش در پاکستان کمتر از 100 نفر هستند که شامل پرسنل آموزش دهنده‌ سربازان شبه‌نظامی پاکستان در استان سرحد شمال غربی (استان غربی پاکستان در مرز افغان) می‌شوند.

کد خبر 42981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز