فاطمه عسگری‌نیا - خبرنگار: حدود ۵۰ سال از ساخت «گاراژها» در تهران می‌گذرد. نخستین گاراژ که توقفگاه اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری بود، حوالی «توپخانه» ساخته شد و کم‌کم ساخت چنین مکان‌هایی در میدان قزوین و خیابان‌های هلال‌احمر و عباسی رونق گرفت و بیش از ۵۰ گاراژ در منطقه ۱۱ ساخته شد.

گاراژ

سال‌های زیادی از ساخت گاراژها با کاربری توقفگاه اتوبوس می‌گذرد و با توسعه شهرنشینی این مکان‌ها کاربری‌شان را از دست داده‌اند. برخی بلااستفاده رها و تعدادی هم به پارکینگ یا کارگاه‌های تولیدی تبدیل شده‌اند. خلاصه در روزگار کنونی همسایگی با این گاراژها برای اهالی محله‌های هلال‌احمر و عباسی خوشایند نیست و مردم بر این باورند گاراژها سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی در محله‌ها شده‌اند.  

درهای بزرگ و رنگ‌ و رو رفته، دیوارهای فرسوده و محوطه‌های به‌هم ریخته، مشخصه بیشتر گاراژهای منطقه ۱۱ است. حدود ۳۰ گاراژ در محله هلال‌احمر و ۱۰ گاراژ در محله عباسی وجود دارد که گویا بیشتر آنها متروک و رها شده هستند. از کنار گاراژهای خیابان قزوین می‌گذریم. از برخی صدای چکش، که روی بدنه ماشین‌ها کوبیده می‌شود، به گوش می‌رسد و در بعضی صدای چرخ گاری دستی‌ها، که اجناس را داخل و خارج می‌کنند، شنیده می‌شود.

در گاراژهای دیگر نیز دوچرخه‌سازان مشغول پنچرگیری تیوب هستند و کمی آن طرف‌تر استاد کار مشغول تراش دادن چوب و ساخت میز و صندلی. خلاصه بازار مکاره‌ای در گاراژها دایر است. البته دَرِ برخی از آنها که تعدادشان هم کم نیست، بسته است و به محض کوبیدن در صدای سگ نگهبان بلند می‌شود و مردی رنجور با صدای گرفته می‌گوید: «تعطیله!» این حکایت گاراژهای تکه یازدهم است که گویا این روزها اسباب زحمت اهالی شده‌اند. به گفته «محمد رضایی» یکی از اهالی محله عباسی، گاراژها در نقاط اصلی و پررفت‌وآمد قرار دارند: «متأسفانه مالکان برخی از گاراژها آنها را رها کرده‌اند و وضعیت خیلی بدی دارند و به همین دلیل چهره محله را زشت کرده‌اند.» مشکلات گاراژها به اینجا ختم نمی‌شود.

«رباب الماسی» به آسیب‌های اجتماعی گاراژها اشاره می‌کند و می‌گوید: «بیش از ۳۰ سال است که در محله هلال‌احمر زندگی می‌کنم. اوایل رفت‌وآمد اتوبوس‌های فرسوده آزارمان می‌داد و حالا هم رفت‌وآمد کارتن‌خواب‌ها و معتادان آرامشمان را سلب کرده است.» گاراژها محصور در چهاردیواری هستند اما به گفته «علی درودی‌قاضیانی» شورایار مــــــحله هـلال‌احـــمر، معتادان، گاراژهای متـــــروکـــه را شناسایی و آنها را به محل سکونتشان تبدیل کرده‌اند: «آنها نردبان دارند و هر شب با تاریک شدن هوا با استفاده از نردبان از دیوار گاراژهای متروکه بالا می‌روند و صبح خارج می‌شوند. متأسفانه شاهد رفتارهای ناهنجار در گاراژها هستیم و بارها هم با مسئولان کلانتری و مدیران شهری در این باره صحبت کرده‌ایم، اما نتیجه‌ای نداشته است.» گاراژهای متروک مالک دارند و شاید به همین دلیل است که مدیران شهری و مسئولان انتظامی نمی‌توانند وارد آنها شوند.  

  •  کارگاه‌های آلاینده

ساکنان محله عباسی امکانات ورزشی ندارند و می‌گویند که به جای تبدیل کردن گاراژها به کارگاه‌های تولیدی بهتر است آنها به مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی تبدیل شوند. «شهباز دولت‌نژاد» شورایار محله عباسی می‌گوید: «بیشتر گاراژهای منطقه وسیع هستند و بیش از ۲ هزارمترمربع مساحت دارند. این روزها برخی مالکان، گاراژهایشان را به انبار و بارانداز تبدیل کرده‌اند و تعدادی هم گاراژهایشان را به تولیدکنندگان اجاره داده‌اند. متأسفانه گاراژها متولی ندارند و مالکان هر طوری که بخواهند از آنها استفاده می‌کنند و برای کسب سود بیشتر، کاربری‌شان را تغییر می‌دهند.»

کارگاه‌های مبل سازی، رنگرزی، کفش‌دوزی، دوچرخه‌سازی، تعمیرگاه و حتی نگهداری حیواناتی مانند مرغ و خروس و گوسفند، کاربری‌هایی هستند که این روزها در گاراژهای منطقه به وفور دیده می‌شود. «احمد حسینی» ساکن خیابان شهید رامین مرادی با ابراز نارضایتی از وجود گاراژهای خیابان قزوین می‌گوید: «برخی از گاراژهای محله هلال‌احمر به آغل دام تبدیل شده‌اند و مالکان فقط به فکر سودشان هستند. وجود چنین مکان‌هایی در بافت مسکونی خلاف قوانین شهری و شهرنشینی است و متولیان امر باید در این مورد تدابیری بیندیشند.» آلودگی‌های زیست‌محیطی مشکل دیگری است که گاراژها برای منطقه ۱۱ به وجود آورده‌اند. دولت‌نژاد می‌گوید:

«کارگاه‌های تولیدی ایجاد شده در گاراژها مشکلات زیست‌محیطی دارند و این امر برای ساکنانی که اطراف یا نزدیک گاراژها زندگی می‌کنند، خطر جدی محسوب می‌شود.» تملک گاراژها یا دادن بسته‌های تشویقی به مالکان برای ایمن‌سازی و ساماندهی وضعیت نابسامان گاراژها پیشنهاد شورایاران محله‌های هلال‌احمر و عباسی است. آنها باور دارند گاراژها در وضعیت کنونی برای محله و اهالی تهدید هستند اما مدیران شهری و سایر ارگان‌های ذیربط می‌توانند با استفاده از راهکارهای درست و اصولی تهدید را به فرصت تبدیل و از گاراژها برای ساخت مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و حتی فضاهای سبز استفاده کنند.

  • تغییر کاربری با طرح تفصیلی


رسیدگی به وضعیت نابسامان بناها و فضاهای رها شده در شهر، وظیفه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران است. به همین دلیل اوضاع آشفته و نابسامان گاراژهای منطقه ۱۰ و ۱۱ را با  «زهرا نژادبهرام» یکی از اعضای این کمیسیون مطرح می‌کنیم و او چنین پاسخ می‌دهد: «درباره گاراژها موضوعی مطرح نشده است و به همین دلیل اظهار نظر نمی‌کنم.»‌ نژادبهرام صحبت‌هایش را این‌گونه تکمیل می‌کند: «باید درباره گاراژها جدی فکر شود و نیاز به طرح مشخصی دارد.» عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در مورد تغییر کاربری گاراژها هم چنین می‌گوید: «تغییر کاربری بستگی به طرح تفصیلی دارد و پس از بررسی‌های کامل در این باره اظهار نظر خواهم کرد.»

کد خبر 429753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha