شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به این که آمار موجود از میزان شمشادهای موجود در جنگل‌های هیرکانی دقیق نیست، گفت: بیش از ۹۰ درصد شمشادهای جنگل‌های مازندران خشک شده است.

شمشاد

به گزارش ایسنا، محمدرضا بابایی با اشاره به این که اکثر شمشادستان‌های مازندران به دلیل آلودگی شدید خشک شده است و تنها در مناطق بالادست سد شهید رجایی و سنگده ساری، اوضاع کمی بهتر است، اظهار کرد: با توجه به شدت آلودگی به نظر می‌رسد این مناطق نیز در صورت عدم فعالیت به موقع برای رفع مشکل خشک می‌شوند.

وی با بیان این که با وجود تخصیص بودجه، اکثر شمشادستان‌های غرب مازندران خشک شده است و تنها میزان کمی در چمستان، با آلودگی کمتری وجود دارد، گفت: وقتی گفته می‌شود که شمشادستان‌های مازندران خشک شده است، بنابر این نشان می‌دهد وضعیت از فوق بحرانی نیز گذشته است.

بابایی با بیان این که تخصیص محدود بودجه برای جلوگیری بیماری و احیای شمشادستان‌های غرب مازندران، دیر انجام شد، گفت: در بازدیدهای به عمل آمده، کارهای خوبی برای جلوگیری از بین رفتن شمشادهای غرب مازندران صورت گرفت اما میزان آلودگی و طغیان زیاد بود و در عمل مبارزه با آفت شب پره نتیجه محسوسی نداشت.

درخواست از مردم برای رفع آلودگی شمشادها

وی با تاکید بر این که بودجه آنقدر محدود بوده است که ادارات دولتی به تنهایی نمی‌توانستند کاری را انجام بدهند، تصریح کرد: در غرب مازندران، حتی از اعضای شورای اسلامی روستاها و مردم برای کمک به جلوگیری از بیماری شمشادها درخواست شد.

پیامدهای از بین رفتن شمشاد چیست؟

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به این که شمشاد گونه مختص جنگل‌های مازندران و هیرکانی است و باید برای حفظ آن، تلاش فراوانی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: با از بین رفتن شمشادهای جنگل‌های مازندران، گونه‌هایی مانند قارچ، حشرات و غیره که در آن محیط زندگی می‌کنند نیز از بین می‌رود.

بابایی با بیان این که از بین رفتن و یا تغییر تنوع زیستی در جنگل‌های شمال، از پیامدهای ناگوار خشک شدن شمشادهاست، گفت: ممکن است با از بین رفتن شمشادها، گونه‌های گیاهی مهاجم جای آنها را بگیرد و این امر خسارت‌زا است.

وی در پاسخ به این که منشا این بیماری چه بوده و آیا تهدیدات زیستی درست به نظر می‌رسد، اظهار کرد: این آفت تنها مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورهای اروپایی مانند آلمان، هلند، سوئیس و ترکیه نیز یافت می‌شود.

توریست‌ها، عامل نابودی شمشادستان‌های مازندران؟

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران افزود: در بررسی‌های صورت گرفته و بر اساس گفته برخی منابع، احتمال می‌دهند، این آفت در کشورهای تازه استقلال یافته اطراف ایران، طغیان کرده و به جنگل‌های هیرکانی راه یافته‌اند.

بابایی تصریح کرد: برخی نیز معتقد هستند توریست‌ها در چالوس این آفت را وارد کردند اما به دلیل تکثیر در مدت کوتاه بعید به نظر می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که بر فرض امکانات موجود و بودجه مناسب، چه راهکاری برای حفظ این شمشادهای بومی مازندران، وجود دارد، گفت: باید به هر شیوه‌ای شمشادهای خاص مازندران را حفظ کرد، یکی از تمهیداتی که اندیشیده شده این است که در منطقه سنگده که آلودگی کمتری وجود دارد، بیماری و آفت به گونه‌ای که به تنوع زیستی محیط آسیب کمتری بزند، کنترل شود. این کار موجب حفظ گونه شمشاد خاص مازندران می‌شود و می‌توان پس از رفع کامل آلودگی، اقدام به تکثیر آن با جنگل‌کاری و غیره کرد.

کد خبر 429688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha