همشهری آنلاین: پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۵۷؛ کشف توطئه سوءقصد به جان امام مهم‌ترین خبر امروز بود.

۵ بهمن ۱۳۵۷؛ کشف توطئه سوءقصد به امام

به گزارش ایسنا، امروز برخی منابع گزارش کردند که توطئه سوءقصدی به جان امام توسط سرویس‌های مخفی ایرانی کشف شده است. ظاهرا این توطئه توسط ماموران خارجی طرح‌ریزی شده و قصد داشته‌اند در هنگام ورود امام به ایران آن را اجرایی کنند.

دولت بختیار هم اعلام کرده که فرودگاه‌ها سه روز بسته هستند؛ بنابراین بازگشت امام خمینی به تعویق خواهد افتاد. امروز مهندس بازرگان با بختیار برای بازگشت امام به ایران دیدار و مذاکره کرد.

همچنین امام خمینی به مناسبت بسته شدن فرودگاه‌ها خطاب به مردم پیامی فرستادند که در بخشی از آن آمده است: از اینکه ایادی اجانب فرودگاه‌های سراسر کشور را به روی من بستند به ناچار تصمیم گرفتم تا روز یکشنبه ۲۹ صفر (۸ بهمن) به کشور برگشته و چون سربازی در کنار شما به مبارزه علیه استعمار و استبداد تا پیروزی نهایی ادامه دهم.

از طرفی حجت‌الاسلام محمد مفتح سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اعلام کرد که امام خمینی تصمیم به حرکت تهران دارند و به هیچ وجه حاضر به تعویق انداختن آن نیستند.

اخبار بازگشت امام به کشور ضد و نقیض هستند. از طرفی امام اصرار دارند که امشب به سمت تهران حرکت کنند و جامعه روحانیت و اطرافیان ایشان هم بر این موضوع تاکید دارند اما از سوی دیگر با بسته بودن فرودگاه‌ها مشخص نیست چه اتفاقاتی متوجه رهبر انقلاب خواهد بود.

امروز خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد: بختیار طی نامه‌ای به امام خمینی درخواست کرده است که سفر خود را به ایران سه هفته به تعویق اندازند تا او بدون نقض قانون اساسی، امنیت ایشان را تضمین کند و همچنین ارتش را آرام سازد.

گفته شده که دیروز بختیار نامه‌ای برای امام فرستاده و در آن پیشنهاد سفرش به پاریس و مذاکره با امام را داده است. در این نامه به امام پیغام داده که آماده است تحت بعضی شرایط از نخست‌وزری کناره‌گیری کند. بختیار نوشته که اگر آیت‌الله خمینی اعلام تشکیل شورای ملی اسلامی را به تعویق اندازد، او پس از انتخابات مجلس موسسان کناره‌گیری خواهد کرد.

همچنین رادیو لندن خبر داد: بختیار حاضر به قبول تغییر رژیم است البته با انجام انتخابات صحیح.

خبرگزاری فرانسه هم از قول بختیار گفت: آیت‌الله خمینی اصولا می‌تواند روز یکشنبه به تهران بیاید. من آماده‌ام هرگونه امتیازی را در چارچوب قانون اساسی در اختیار آیت‌الله خمینی قرار دهم.

امروز حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر از طرفداران قانون اساسی سوسیال دموکراسی از ساعت ۹ صبح به تدریج وارد میدان بهارستان شدند و پس از ایراد چند نطق، قطعنامه‌ای در هفت ماده‌ای قرائت کردند.

منابع:

آرشیو روزنامه اطلاعات

آرشیو روزنامه کیهان

آرشیو روزنامه آیندگان

کتاب انقلاب و پیروزی؛ کارنامه و خاطرات سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ اکبر هاشمی‌رفسنجانی به اهتمام عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب

جلد دوم کتاب روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی تالیف باقر عاقلی، نشر گفتار

کد خبر 429540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha