علی مولوی: سی و هفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر به دبیری «ابراهیم داروغه‌زاده» از ۱۰ بهمن‌ماه کار خود را آغاز کرده و تا ۲۲ بهمن فعالیتش ادامه خواهد داشت.

فرصتی برای تماشای خیال

امسال انیمیشنهای ایرانی حضور متفاوتی در جشنوارهی فیلم فجر دارند و به گفتهی مسعود نجفی، مدیر روابطعمومی جشنوارهی فیلم فجر «برای نخستینبار، جایزهای در جهت حمایت از انیمیشنها به این بخش اختصاص داده شده است. همچنین مسئولان جشنواره تصمیم گرفتهاند که برای نخستینبار بلیت‌فروشی بخشهای کوتاه، مستند و انیمیشن در کنار دیگر فیلمها برای اکران مردمی انجام شود.»

در این مطلب میتوانید با سه انیمیشن «آخرین داستان»، «بنیامین» و «شب آفتابی» آشنا شوید که در سی و هفتمین دورهی جشنوارهی فیلم فجر نمایش داده میشود.

روایتی از آخرین داستان

انیمیشن «آخرین داستان»، اولین انیمیشن بلند سینمایی «اشکان رهگذر»، برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» در شاهنامه است. این انیمیشن محصول استودیو هورخش است و تولید آن از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ زمان برده است. گویندگان این انیمیشن همگی از بازیگران شناختهشده و مطرح سینمای ایران هستند؛ بازیگرانی چون «پرویز پرستویی»، «لیلا حاتمی»، «حسن پورشیرازی»، «اشکان خطیبی»، «بیتا فرهی»، «حامد بهداد»، «شقایق فراهانی»، «ملیکا شریفی نیا»، «زهیر یاری»، «باران کوثری»، «بانیپال شومون» و «فرخ نعمتی». ساخت موسیقی این انیمیشن را هم «کریستف رضاعی»، برندهی سیمرغ بلورین بهترین موسیقی سی و پنجمین جشنوارهی فیلم فجر برعهده داشته است.

اگر خاطرتان باشد، تابستان سال ۱۳۹۵ با اشکان رهگذر دربارهی این انیمیشن گفتوگو کرده بودیم. متن این گفتوگو را میتوانید در نشانی زیر دوباره بخوانید:

http://www.hamshahrionline.ir/news/345445

در جستوجوی صندوقچه

انیمیشن ۹۰دقیقه ای «شب آفتابی»، ساختهی «علی مدنی» است. این انیمیشن داستان صندوقچهای قصهگو است که عامل آرامش و نظم شهر است، اما شغالهای سرزمین همسایه آن را میدزدند. خورشید جای ماه را میگیرد. شب از میان میرود و نظم شهر به هم میریزد. چند کودک بهطور اتفاقی وارد ماجرا میشوند و به کارآگاه برای بازگرداندن صندوقچه به شهر یاری میرسانند.

«یونس لطفی»، نویسندهی انیمیشن شب آفتابی است و «اشکان صادقی» نیز مدیر دوبلاژ این اثر است.

علی مدنی میگوید که گروهشان در سال ۱۳۸۷ ساخت انیمیشنی را شروع کرد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی و تغییر سیاستهای نهادی که قرار بود تهیهکنندهی اثر باشد، کار ساخته نشد. بهعلت طولانیشدن پروژه و کهنهشدن داستان و کیفیت کار، فیلمنامهی قبلی را در سال ۱۳۹۲ کنار گذاشتند و این انیمیشن را با فیلمنامهی جدیدی آغاز کردند که انیمیشن فعلی شب آفتابی است.

فرصتی برای تماشای خیال
شب آفتابی

سفر خطرناک بنیامین

«بنیامین»، انیمیشنی سینمایی بهکارگردانی «محسن عنایتی» و تهیهکنندگی «مصطفی حسنآبادی» و ساختهی هنرمندان کاشانی است. این اثر، تولید گروه پویانمایی «ندای موعود» است. این گروه به پشتوانهی تجربهی ساخت انیمیشنهای کوتاه برای اولینبار دست به تولید انیمیشنی سینمایی زده است.

داستان انیمیشن بنیامین به دوران فرعون برمیگردد؛ سربازان فرعون، مادر بنیامین را دستگیر کردهاند و برای آزادی او چیز با ارزشی از بنیامین میخواهند. بنیامین ناچار میشود برای بهدستآوردن آن چیز با ارزش به سفر خطرناکی برود.

«چنگیز جلیلوند»، «ناصر طهماسب»، «اکبر منانی»، «سعید مظفری» و «مریم شیرزاد» از جمله گویندگان این انیمیشن هستند و «امیر زند» مدیریت دوبلاژ آن را برعهده داشته است. موسیقی این انیمیشن نیز ساختهی «بهزاد عبدی» است و توسط ارکستر ویرتوزهای کیف در اوکراین اجرا شده است.

فرصتی برای تماشای خیال
بنیامین

فرصتی برای تماشای خیال

فرصتی برای تماشای خیال

فرصتی برای تماشای خیال

کد خبر 429439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha