چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

مرتضی رحمان‌زاده-شهردار منطقه ۱۳: مدیریت شهری در یک دهه گذشته، تهران را با سرعت سرسام‌آور به شهری برای خودرو و ساختمان‌های بلند مرتبه تبدیل کرده بود و معلوم نیست اگر همین شیوه مدیریتی در شهر ادامه پیدا می‌کرد،

رحمان زاده

امروز چند مگامال، برج و بزرگراه دیگر بدون توجه به محیط‌زیست شهری ساخته یا مجوز احداث می‌گرفت. اما در دوره مدیریتی جدید قرار است به شهروندان بیش از خودرو، آجر و بتن در شهر اهمیت داده شود. نخستین نشانه‌های این تغییر را می‌توان در مواردی مانند استقبال شهردار تهران از سه‌شنبه‌های بدون خودرو دانست. اقدامی که خیلی زود مورد استقبال واقع شد و علاوه بر دیگر مدیران شهری، برخی از اعضای هیئت دولت و حتی سفرای کشورهای دیگر را هم در تهران با خود همراه کرد.

سه‌شنبه‌های بدون خودرو اما مثل دیگر عرصه‌ها، نیازمند مشارکت و حضور مردم نیز هست. باید برای بسیاری از شهروندان که روزانه با خودرو شخصی در شهر تردد می‌کنند، مشوق‌هایی ایجاد شود تا همگان برای استفاده از دوچرخه، به‌جای وسیله نقلیه شخصی تمایل بیشتری پیدا کنند. گام نخست در این زمینه رونمایی از دوچرخه‌های اشتراکی بود که در منطقه دو تهران انجام شد. اما این اقدام ابتدای راهی است که مدیریت شهری کنار شهروندان باید طی کند.

در گام‌های بعدی تلاش می‌شود تا ایستگاه‌های دوچرخه به تعداد کافی در شهر ایجاد شود. مدیران شهری باید امکان استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی را در تمام سطح شهر توسعه دهند. مسیرهای ویژه برای‌ تردد دوچرخه در سطح معابر، نیاز و توقعی به‌حق است که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر اقدامات اجرایی لازم برای تحقق آن صورت گیرد. گرچه نیاز هست که شهروندان هم از طرح استقبال کرده و برای کاهش آلودگی هوای شهر و افزایش سلامت و نشاط خود از دوچرخه بیشتر استفاده کنند. امید است که تهران خیلی زود به شهری برای انسان، شهری با محیط‌زیست مطلوب و شهری هوشمند تبدیل شود، گرچه تحقق آن با مشارکت شهروندان میسر است.  

کد خبر 429432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha