مهدی حبیبی-خبرنگار:همه ما خاله‌بازی‌ها، ماشین‌بازی و دزد و پلیس‌بازی روزهای کودکی خود را به خاطر داریم.

اسباب بازي

بازی‌هایی که با قهر و آشتی‌های کودکانه همراه بود و شادبودن بی‌بهانه را به ما می‌آموخت. اگر احوال امروز خود را با تیزبینی بررسی کنیم، تأثیر این بازی‌ها بر رفتار و شخصیت کنونی خود را به سادگی درمی‌یابیم. این امر در یافته‌های روان‌شناسان هم ثابت شده و کارشناسان بر این باورند که بازی زمینه‌ رشد ذهنی و روحی کودکان را فراهم می‌کند. کودک در جریان بازی، روش ارتباط با همسالانش را می‌آموزد، محیط پیرامونش را می‌شناسد، مهارت‌های زبانی و قدرت تکلم خود را تقویت می‌کند و توانایی‌های فیزیکی و هوشی‌ خود را بروز می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل تأثیرگذاری بازی‌ بر شخصیت فرد استفاده از اسباب‌بازی‌هاست. اسباب‌بازی‌ها به کودک فرصت می‌دهند تا در شیوه بازی خلاقیت داشته باشد و دنیای بزرگ‌ترها را در مقیاسی کوچک‌تر تجربه کند.  

«عاطفه سهرابی» دانشجوی دکترای روان‌سنجی می‌گوید: «بچه‌ها در بازی، نقش‌های بزرگسالی خود را تمرین می‌کنند و برای پذیرفتن این نقش‌ها آماده می‌شوند. دختربچه‌ای که عروسک خود را می‌خواباند، غذا می‌دهد یا نگران بیمارشدن اوست، مادرشدن را تمرین می‌کند و پسرکی که از گل زدن با توپ پلاستیکی شاد می‌شود، می‌آموزد تلاش‌کردن پایانی خوش دارد. همین تجربه‌های تلخ و شیرین سبب می‌شود کودک به اسباب‌بازی‌های خود احساس تعلق خاص داشته باشد و در بزرگسالی هم آنها را به‌عنوان عزیزترین بخش دنیای کودکی خود حفظ کند.»

لوازم بازی کودکان در گذشته به عروسکی پارچه‌ای، خودرو و توپی پلاستیکی خلاصه می‌شد، اما با گذشت زمان دچار تغییر و دگرگونی شده و با شرایط ذهنی و اجتماعی کودک امروزی تطبیق پیدا کرده است. اکنون انواع و اقسام لوازم آشپزخانه، ادوات جنگی، خودرو، لوازم ورزشی و... با شکل و شمایلی شبیه وسایل پرزرق‌وبرق و جذاب بزرگ‌ترها در ابعادی کوچک‌تر تولید می‌شوند تا کودک باهوش و زیرک امروزی با آنها ارتباط برقرار کند.  

  •  همبازی‌ کودکان خود باشید 

سهرابی ادامه می‌دهد: «تنوع و پیچیدگی اسباب‌بازی‌ها امکان خطای کودک در انتخاب را افزایش می‌دهد و اهمیت نقش والدین را به‌عنوان راهنما دوچندان می‌کند. کودک به سادگی نمی‌تواند از مسلسل و رگبار مهیج یا خودرو کنترلی خوش‌رنگ و جذابی که پشت ویترین فروشگاه خودنمایی می‌کند چشم بپوشد و وسیله‌ای را انتخاب کند که قدرت خلاقیت او را افزایش دهد، اما والدین هوشیار که از نقش بازدارندگی وسایل کنترلی در پرورش تخیل، تمرکز و قدرت فکری کودک آگاهی دارند، او را به سوی انتخاب مناسب هدایت می‌کنند.» اغلب اسباب‌بازی‌هایی که برای پرورش خلاقیت و افزایش هوش کودکان طراحی شده، به همبازی نیاز دارند و اگر کودک بداند خرید این اسباب‌بازی، پدر و مادر را همبازی و همزبان او خواهد کرد، بدون‌ تردید به خرید آنها رضایت خواهد داد.

وی می‌گوید: «در ساخت اسباب‌بازی‌ها آنچه‌گاه به فراموشی سپرده می‌شود توجه به تناسب این وسایل با فرهنگ و هویت ایرانی است. به گونه‌ای که حتی در اسباب‌بازی‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود، نوعی تقلید از اسباب‌بازی‌های غربی دیده می‌شود و ذهن بکر و پویای کودکان را به سوی فرهنگ بیگانه سوق می‌دهد.» خوشبختانه در مناطق جنوبی تهران فروشگاه‌های اسباب‌بازی زیادی وجود دارد که وسایل بازی متنوعی دارند و می‌توانند نیاز کودکان ما را تأمین کنند. به جای تلفن همراه دادن به بچه‌ها و غرق شدن آنها در فضای مجازی که آثار مخرب زیادی برایشان دارد، بهتر است برای آنها اسباب‌بازی بخریم تا خلاقیت آنها پرورش یابد.  

کد خبر 429214

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha