همشهری آنلاین: وزیر نفت با بیان اینکه بعد از تجربه ۳۰ سال شرکت‌داری، قانون تجارت و شرکت‌داری را بلد است گفت: در عزل و نصب‌های هیات مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس هیچ خلاف قانونی صورت نگرفته است.

زنگنه

به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه یکشنبه ۳۰ دی، برای پاسخ به دو سوال احمد سالک نماینده اصفهان در جلسه مجلس حضور یافت.

سالک درمورد دلیل اقدام خلاف قانون معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در عزل و نصب هیات مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس و ورود بنزین به کشور با وجود تولید ۲۴ میلیون لیتر بنزین در ستاره خلیج فارس از زنگنه سوال کرد.

وزیر نفت نیز در پاسخ به این سوال تاکید کرد: بعد از ۳۰ سال شرکت داری، قانون تجارت و شرکت داری را بلد هستم.

وی با یادآوری این که شرکت نفت ستاره خلیج فارس مشمول قانون تجارت است، افزود: اعضای هیات مدیره یک شرکت طبق قانون تجارت هم می توانند حقیقی و هم می توانند حقوقی باشند، اعضای هیات مدیره این شرکت پنج عضو حقوقی بودند که دو عضو حقوقی توسط شستا، یک عضو توسط شرکت پالایش و پخش و دو عضو هم توسط صندوق بازنشستگی نفت انتخاب می‌شوند.

وزیر نفت تصریح کرد: هیچ تغییری در هیات مدیره صورت نگرفته است، تمامی اعضای حقوقی بوده و هستند اما طبق قانون تجارت هیات مدیره می تواند مدیرعامل را هر وقت بخواهد عزل و تغییر دهد. زنگنه ادامه داد: در جلسه‌ای که در مهر ۹۶ برگزار شد، هیات مدیره این شرکت با سه عضو از پنج عضو تصمیم به تغییر مدیرعامل آن گرفت که این در صورت جلسه در ثبت شرکت‌ها قید شده است.

وی خاطرنشان کرد: نماینده اصفهان بیان کرده که مدیرعامل را باید مجمع عمومی این شرکت عزل و نصب کند ولی به ایشان گفتم طبق قانون تجارت، هیات مدیره عزل و نصب را انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: تنها در یک مورد تغییر مجمع عمومی دخالت می‌کند و آن در صورتی است که می‌خواهند مدیرعامل، رییس هیات مدیره شود که در آن حالت طبق قانون تجارت باید در مجمع عمومی مطرح شود و سه چهارم اعضای مجمع تایید کنند که فرد در این سمت حضور یابد.

وی تصریح کرد: در مورد مدیرعامل قبلی به دلیل آن که تصمیم بر این گرفته شده بود رییس هیات مدیره شود، وی مجوز مجمع عمومی را اخذ می‌کند. وزیر نفت گفت: هم اکنون مدیرعامل این شرکت را تغییر داده‌اند که هیچ خلاف قانون صورت نگرفته است، در این راستا هیات مدیره تصمیم‌گیری کرده و معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصمیمی نگرفته است.

  • معاون بنده سال گذشته ۴۰ بار برای پیگیری موضوعات به جنوب کشور رفت

زنگنه همچنین در پاسخ به سوال دوم سالک در مورد این که چرا همچنان شاهد ورود بنزین به کشور با وجود تولید ۲۴ میلیون لیتر بنزین شرکت نفت ستاره خلیج فارس هستیم اظهارداشت: مهم‌ترین هدف افزایش تولید بنزین است، زمانی که زمزمه تحریم آمریکا شنیده شد، تلاش کردیم تا از مسئله ناتوانایی در تولید بنزین استفاده نکنند و به کشور کشور فشار نیاورند. وی با بیان این که در کار خود با هیچکس عقد اخوت نبسته‌ام، اظهار داشت: کسی که توانمند نباشد را بدون توجه به این که دلخور می‌شود یا دوستم است، کنار می‌گذارم.

وزیر نفت به راه اندازی سریع پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اردیبهشت سال ۹۶ اشاره کرد و یادآور شد: با راه اندازی پالایشگاه تولید مستمر بنزین با ظرفیت ۱۲ میلیون لیتر انجام شد، این در حالی بود که مدیرعامل قبلی در نامه رسمی از خطر انفجار پالایشگاه گفته بود و خواستار پول کلان برای تعمیرات پالایشگاه بود.

زنگنه همچنین گفت: معاون بنده یکی از شاگردانم است، اینکه معاون بنده در مقطع فوق لیسانس یک درس با من داشته است، جرم نیست، بسیاری از مسئولان کشور شاگردان رهبر کبیر انقلاب بوده‌اند، اما آخر متوجه نشدند از نیروی جوان استفاده کنند یا خیر. وی تاکید کرد: این که می‌گوییم جوان با تجربه، قابل امکان نیست.

وزیر نفت تصریح کرد: معاون من ۱۲ سال سابقه کار دارد، بنده ریسک کردم و فرد ۳۵ ساله‌ای را در سمت معاون خود قرار دادم و در واقع نیروسازی کردم، این جوان در یک سال اخیر موفق بوده است، در این راستا از نمایندگان جنوب ایران سوال کنید که او در یک سال گذشته ۴۰ بار به جنوب کشور برای پیگیری سفر کرده است.

  • فازهای ۱ و ۲ پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ظرفیت رسیده است

وزیر نفت افزود: فازهای ۱ و ۲ پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ظرفیت رسیده است، فاز ۳ نیز در حال راه اندازی است و با تولید ۳۰ میلیون لیتر بنزین در روز سرپا ایستاده‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم، چرا که ستاره خلیج فارس خوب کار کرده و انصاف نیست پشت نیروی جوان پرانرژی اینگونه صحبت کنیم. وی افزود: رفتار یک فرد ۶۶ ساله با جوان ۳۵ ساله یکسان نیست، ماهیت جوان تحول، جسارت و نوآوری است، اما ما احتیاط می‌کنیم و باید زیر بال و پر آنها را بگیریم، نباید با یک اشتباه با آنها برخورد کنیم یا آنها را جابجا کنیم.

زنگنه عنوان کرد: بنده مسئولیت راه اندازی فنی فازهای ۱ و ۲ را از مدیرعامل جدید خواستم که او نیز قبول مسئولیت کرد و توانست این موضوع را نهایی کند. وی افزود: او در نامه‌ای عنوان کرد که مدیرعامل قبلی مناسب نبوده است، تعیین مدیرعامل از وظایف هیات مدیره است و اشخاص حقوقی عضو هیات مدیره ۳ رأی به تغییر مدیرعامل قبلی داده‌اند.

وی با بیان این که شستا دو عضو در هیات مدیره ستاره خلیج فارس دارد، گفت: آنها آن زمان به دلیل مخالفت با روش به تغییر مدیرعامل رای ندادند، آنها تصمیم را زیر سوال نبردند، بلکه خواستار آن بودند روش دیگری برای این تغییر انجام شود، آنها بعد از نتایجی که از مدیرعامل جدید گرفتند از این تغییر اعلام رضایت کردند.

وزیر نفت به گزارش نظارتی سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت: در گزارش سازمان بازرسی آمده است که بعد از تغییرات مدیریتی در نیمه دوم سال ۹۶ فاز اول ستاره خلیج فارس با ۱۲ میلیون لیتر به طور کامل راه اندازی و به تثبیت رسیده، که این کار قابل تقدیر است، بنابراین حتی سازمان نظارتی نیز از تغییر و نتیجه تقدیر کرده است. زنگنه افزود: هم اکنون بنزین مثل نان شب است، اگر دو ساعت بنزین نباشد، مردم نمی‌توانند آن را تحمل کنند، ما تلاش کردیم در ۶ ماهه اول سال در زمینه تولید بنزین به تعادل برسیم.

وی اظهار داشت: در سال گذشته روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد می کردیم، اما امسال از مهرماه هیچ بنزینی وارد کشور نشده است و در واقع در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم و وضعیت ذخایرمان بهبود یافته است، به طوری که در بودجه سال آینده پیش‌بینی برای واردات بنزین نداشته‌ایم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: در سال ۹۱ در حدود ۵۲ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کردیم، در این مدت ۴۳ میلیون لیتر بنزین دیگر به میزان تولیدات کشور افزوده شده و در واقع ۹۵ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود. افزایش ۸۳ درصدی تولید بنزین در کشور بی سابقه بوده است.

زنگنه در ادامه از قرارگاه خاتم الانبیا (ص) برای انجام کارهای پیمانی پالایشگاه ستاره خلیج فارس تشکر کرد و گفت: به موضوع بسته شدن دفتر شرکت نفت ستاره خلیج فارس در تهران انتقاد شده است، دلیلی وجود نداشت که این دفتر با ۱۵۰ کارمند در تهران فعالیت کند، باید تمام شرکت‌ها دفاتر خود را در استان های دیگر تعطیل کنند و تمام تمرکزشان در استان خود باشد.

وی اظهار داشت: با مصوبه مجمع عمومی شرکت نفت ستاره خلیج فارس و تزریق خوراک ۱۲۰ هزار بشکه‌ای به این پالایشگاه می‌توان گفت در زمان کوتاهی فاز ۴ نیز به بهره برداری می‌رسد.

کد خبر 429103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha