گروه سیاسی: اگر چه پیش‌تر به‌دلیل تغییر زمان کاری مجلس، نشست‌های دو هفته یک بار حداد عادل با خبرنگاران از روز چهارشنبه به روز سه شنبه موکول شده بود، این بار نیز مصاحبه مطبوعاتی رئیس مجلس به‌دلیل برنامه سفر وی به مصر، یک روز زودتر از موعد برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل در حالی در جمع خبرنگاران حضور یافت که به‌دلیل تعداد زیاد سؤالات ترجیح داد بر خلاف روال نشست‌های پیشین که ابتدا شرحی از فعالیت‌ها و برنامه‌های کاری مجلس ارائه می‌داد بدون مقدمه سراغ پاسخ دادن به سؤالات خبرنگاران برود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، حداد عادل ادعای رقابتی نبودن انتخابات با وجود رد صلاحیت‌ها را در جهت مظلوم نمایی دانست و با تأکید بر اینکه رد صلاحیت‌ها جناحی نبوده است گفت: بنده اینگونه ادعا‌ها را تبلیغات انتخاباتی حساب می‌کنم.

وی همچنین در واکنش به خرسندی برخی گروه‌ها از اظهارات وی درباره دقت در بررسی صلاحیت‌ها اظهار داشت: دیگران اگر از صحبت‌های من در راستای سیاه‌نمایی خودشان تفسیرهایی می‌کنند ما نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم اما خود مردم به این موضوع توجه دارند و تجربه سال‌های گذشته از خاطرشان نرفته و با توجه به تجربه تاریخی خودشان تصمیم‌ خواهند گرفت.

جلسه بزرگان اصلاح‌طلب

وی درباره جلسه اخیر هاشمی رفسنجانی، خاتمی و کروبی اظهار داشت: آن چیزی که ما هم از کروبی شنیدیم این است که نظر همه برگزاری پرشور و باشکوه انتخابات است و ثانیا باید به اعتراضات در چارچوب قانون توجه شود؛ در این موارد کلی اختلافی وجود ندارد.

دفاع از همکار

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه نمایندگانی از جناح اقلیت صرفا به خاطر انتقاد از دولت رد صلاحیت شده‌اند و چرا از آنان دفاع نمی‌کنید تصریح کرد: اگر بدانم نماینده‌ای صرفاً به‌دلیل انتقاد از دولت رد صلاحیت شده است از او دفاع خواهم کرد.

حداد عادل تأکید کرد: انتقاد حق نمایندگان است و گمان نمی‌کنم کسی به خاطر انتقاد از دولت در صلاحیت شده باشد.

وی یادآور شد: در این باره نمایندگانی مراجعه کرده و یادداشت‌ها و نامه‌هایی به من داده‌اند که من این نامه‌ها را در اسرع وقت به شورای نگهبان منتقل خواهم کرد.

پا در میانی حداد

خبرنگاری به نامه حدادعادل به رهبری در جریان انتخابات نهم ریاست‌جمهوری برای تأیید صلاحیت دو نفر از اصلاح طلبان اشاره کرد و از رئیس مجلس پرسید آیا در انتخابات مجلس نمی‌خواهید آن را کار را تکرار کنید و برای رقبای خود زمینه حضور در انتخابات را فراهم‌سازید؟ که حدادعادل گفت: قصد ندارم چنین کاری کنم چون بر رعایت حق و قانون تأکید دارم.

سرفهرست مهم نیست

خبرنگاری از رئیس مجلس در خصوص سرفهرست انتخاباتی اصولگرایان سؤال کرد، که حداد عادل پاسخ داد: تأکید بیش از حد بر روی سرفهرست انتخاباتی غیر واقعی و غیر ضروری است چرا که مردم به یک جریان سیاسی با توجه به عوامل متعدد رای می‌دهند.

وی افزود: موضوع سرفهرست انتخابات آنقدر که در محافل خبری و جریانات سیاسی بزرگنمایی می‌شود از نظر مردم اهمیت ندارد و مردم با نگاه به یک فهرست می‌توانند اعضای آن را مورد شناسایی قرار دهند.

نامه عادی

حداد عادل در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا بهتر نبود که موضوع مخالفت رئیس‌جمهوری با برخی مصوبات مجلس را رسانه‌ای نمی‌کردید و به صورت خصوصی با ایشان این مسئله را حل می‌کردید گفت: چون نامه‌ای که رئیس‌جمهوری برای بنده فرستاده  و در آن مخالفت دولت با یکی از مصوبات مجلس را اعلام داشته بودند نامه‌ای عادی بود، پس مطرح کردن آن شکالی نداشت و بنابراین من هم به صورت عادی موضع مجلس را اعلام کرد.

خبرنگاری پرسید که آیا برای انتشار نامه رهبر معظم انقلاب به او از دفتر ایشان استعلام کرده یا اجازه گرفته است که وی پاسخ داد: پاسخ رهبر معظم انقلاب به سؤال بنده عادی بود و محرمانه نبود و در نامه ایشان تأکیدی نشده بود که متن نامه محرمانه بماند.

رایزنی در مصر

وی همچنین درباره سفر خود به مصر با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رئیس مجلس مصر و به منظور شرکت در اجلاس دو  سالانه اتحادیه مجالس بین الاسلامی صورت می‌گیرد تأکید کرد: با توجه به موقعیت مکانی قاهره و همچنین موقعیت خاص گذرگاه رفح برای مردم در محاصره غزه طبیعی است که در این اجلاس رایزنی‌هایی در جهت پیدا کردن راهکاریی برای کاهش فشار به مردم غزه با مسئولان مصر انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سفر به مصر مذاکراتی برای برقراری ارتباط با این کشور انجام خواهد گرفت توضیح داد: بنده به‌عنوان رئیس مجلس به این سفر می‌روم  و این سفر به منظور مذاکره برای برقراری رابطه سیاسی نیست ولی طبیعی است که سفر رئیس قوه مقننه یک کشور در بهبود شرایط و روابط دو کشور اثر گذار خواهد بود.

آمریکا خواهان صلح نیست

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدام برخی از کشورهای غربی جهت تهیه پیش‌نویس قطعنامه سوم بر علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: فشارهای آمریکا از دو جهت سؤال برانگیز است، اول آنکه گزارش آژانس همه نشان از صلح آمیز بودن فعالیت‌های ایران است و در حال حاضر همکاری خوبی نیز میان ایران و آژانس وجود دارد  و به سؤالات آژانس تاکنون جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده است.

حداد عادل با اشاره به گزارش 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا گفت: وقتی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا عدم انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای را تأیید کرده‌اند صدور قطعنامه سوم سؤال برانگیز است و آمریکا باید پاسخ افکار عمومی جهان را بدهد.

رئیس مجلس ادامه داد: تصور ما از این فشارهای آمریکا این است که در فاصله اندک قبل از ماه مارس (اسفندماه) که موعد گزارش بعدی البرادعی است، آمریکایی‌ها می‌خواهند قطعنامه جدیدی را که مصرف انتخاباتی دارد را به تصویب برسانند.

حداد عادل گفت: بوش تصور می‌کند در برابر ایران موضع بگیرد در انتخابات به نفع جمهوری خواهان خواهد بود و می‌تواند شکست‌های پی در پی خود در عراق، لبنان و فلسطین و همچنین در برابر افکار عمومی جبران کند.

کد خبر 42907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز