تیم ملی عمان، حریف فردا شب ایران در جام ملت‌های آسیا، هرچند به عنوان مدعی در این مسابقات شناخته نمی‌شود اما به اندازه یک تیم سوم گروه هم نمی‌توان آن را ضعیف‌تر از دیگر رقیبان تلقی کرد.

از ژاپن بپرسید؛ عمان هم خطرناک است، هم متزلزل

به گزارش ورزش سه، تیم ملی فوتبال ایران پس از صعود به عنوان تیم نخست گروه D جام ملت‌های آسیا، حریف عمان در مرحله یک هشتم نهایی این مسابقات خواهد بود. عمان یکی از تیم هایی است که در گروه خود در جایگاه سوم ایستاد و به لطف ۲۴ تیمی شدن مسابقات، شانس رسیدن به مراحل حذفی را پیدا کرد.

عمانی ها البته در این دوره جزو تیم های نسبتا بدشانس بودند. شاید اگر دو رقیب سرسخت مثل ازبکستان و ژاپن در گروه این تیم حضور نداشتند، راه ساده تری نیز برای صعود شاگردان پیم فربیک پیدا می شد. آنها در دیدار نخست با گل دقایق پایانی مغلوب ازبکستان شدند و در دومین بازی هم تنها با یک ضربه پنالتی قافیه را به ژاپن مدعی باختند. دیدار سوم هم که تلاش این تیم و ترکمنستان برای ایستادن در رده سوم گروه بود، با برتری ۳ بر یک عمانی ها خاتمه یافت.

رقابت تفاضل گل بین تیم های سوم گروه‌های مختلف که ۳ امتیاز داشتند، طوری بود که عمان اگر باخت های سنگینی مقابل ژاپن و ازبکستان متحمل شده بود، نمی توانست در بین تیم های سوم برتر قرار گیرد و صعود کند.

اما این حریف تیم ملی هم مانند هر تیمی از نقاط قوت مختلفی بهره می برد و ضعف هایی هم دارد که می تواند به رقبایش اجازه استفاده بدهد. مشاهده بازی های دور گروهی عمان در جام ملتها شناختی نسبی به ما از این تیم می دهد. برخی از مهم ترین فاکتورهای موجود درباره این تیم، به شرح ذیل هستند:

  • دروازه هنوز نقطه قوت است، حتی بدون اسطوره

یکی از بهترین بازیکنان عمان در سه بازی مرحله گروهی جام ملتهای آسیا دروازه بان این تیم، یعنی فائز الرشیدی بوده است. این گلر ۳۰ ساله را باید یکی از خوش شانس ترین بازیکنان جام ملتها نامید چرا که علی الحبسی، سنگربان اسطوره ای فوتبال عمان پیش از مسابقات دچار آسیب دیدگی شد و جام ملتها را از دست داد. تا قبل از شروع تورنمنت، نگرانی های زیادی پیرامون جانشین الحبسی وجود داشت اما حالا نمایش های خوب الرشیدی دوباره خیال عمانی ها را از این بابت راحت کرده و آنها باز هم دروازه بان را به عنوان یک نقطه قوت در تیمشان می بینند. الرشیدی در بازی مقابل ژاپن هم که سخت ترین مسابقه عمان بود، چند سیو استثنایی داشت که باعث خفیف ماندن شکست عمان شد.

  • رهبر فعلی؛ نبض عمان در دست اوست

در غیاب علی الحبسی، بازوبند کاپیتانی تیم ملی عمان به دیگر بازیکن باتجربه این تیم رسیده است. احمد مبارک المهیجری، ملقب به احمد کانو، هافبک ۳۳ ساله عمان است که در مقابل خط دفاعی این تیم بازی می کند. او اولین کسی است که در حملات باید توپ را از مدافعان عمان دریافت کند و استارت حرکت رو به جلوی تیمش را بزند. این هافبک دفاعی رهبر فعلی عمان به حساب می آید و نبض بازی تیم فربیک را در اختیار دارد. در رقم خوردن پیروزی حیاتی برابر ترکمنستان هم ضربه کاشته این بازیکن گل اول عمان را به ثمر رساند و کمک زیادی به صعود این تیم از گروه کرد.

  • چینش نفرات در دفاع و حمله

به صورت کلی می توان گفت تیم عمان زمانی که مشغول دفاع است و مالکیت توپ را در اختیار حریف خود قرار داده، با سیستم ۴۴۲ بازی می کند. دو مهاجم این تیم به سمت خط دفاع حریف و در واقع عقب ترین نفراتی که صاحب توپ هستند، می روند. البته یکی از مهاجمان پرس شدیدتری می کند و دیگر بازیکن خط حمله با توجه به وضعیت هافبک های پشت سرش، پرسینگ را انجام می دهد.

موقعیت مکانی بازیکنان خط هافبک و خط حمله عمان در هنگامی که توپ در اختیار بازیکنان ژاپن است.

اما سیستم پایه ای این تیم و چینش بازیکنان در زمان حمله، معمولا چیزی بین ۴۳۳ و ۴۲۳۱ است. احمد کانو به همراه دو هافبک دیگر در میانه زمین قرار دارند و سه نفر هم جلوتر هستند که بسته به شرایط، در عرض زمین به صورت فشرده و یا با فاصله جاگیری می کنند.

  • بازیکنان کناری؛ تیغ دو لبه

عمانی ها در حمله های خود خیلی خوب از نفرات کناری استفاده می کنند. ضدحمله های این تیم به ژاپن از کناره ها و ارسال پاس های عمقی توسط بازیکنان لب خط، گواه این مدعا است. ضمن اینکه ارسال های روی دروازه از کناره ها نیز یکی از دستورات کلی عمان مثل بسیاری از تیم ها است. همچنین معمولا مدافعان کناری این تیم همکاری های خوبی با بازیکنان کناری خطوط جلوتر انجام می دهند.

اما ضعف عمان در این بخش از زمین، مربوط به کارهای تدافعی است. تیم عمان در کل خط دفاع چندان مستحکمی ندارد اما به صورت جزئی تر می توان به این نکته اشاره کرد که مدافعان کناری این تیم هم تقریبا جزو نقاط ضعف محسوب می شوند.

  • انتقال؛ مسیری که سرعت رفت و برگشت آن مساوی نیست!

بازی عمان مقابل ایران را بیش از هر مسابقه ای می توان به بازی این تیم با ژاپن ربط داد. چرا که فربیک و شاگردانش به احتمال زیاد مقابل دیگر مدعی جام هم تصمیم به تقدیم مالکیت توپ و استفاده از ضدحملات می گیرند. در مقابل ژاپن هم، این تیم با مالکیت تنها ۳۷ درصد از زمان مفید بازی، چند فرصت خطرناک روی ضد حمله ها ایجاد کرد و در یک صحنه اگر داور دقت بیشتری می کرد، پنالتی و فرصت کشاندن بازی به تساوی را هم به دست می آورد.

این توانایی در ضد حمله، نشان می دهد که عمان در انتقال از دفاع به حمله خوب عمل می کند. این مسئله به ویژه زمانی مشخص می شود که هافبک های عمان توپ گیری می کنند. در این لحظات معمولا ۳ نفر به سمت محوطه تیم حریف می روند و ضد حمله نسبتا پرتعدادی را شکل می دهند. سرعت بالای بعضی از بازیکنان عمان هم باعث می شود که با پاس های طولی بلند، ضد حمله زودتر به دروازه تیم رقیب برسد.

اما نقطه ضعف مهمی که در تیم عمان وجود دارد، این است که همین مسیر در جهت عکس چندان سریع توسط بازیکنان این تیم طی نمی شود. هافبک های عمان هر اندازه در شکل دادن ضد حمله ها سرعت به خرج می دهند، در کمک و پیوستن به خط دفاعی تیمشان کند عمل می کنند. همین مسئله مدافعان عمان را در حمله های پرتعداد و سریع رقبا زمین گیر می کند.

  • مسعود، ترابی یا دیگران؟ پشت مهاجم‌ها در این بازی مهم‌اند

همین کند اضافه شدن هافبک های عمان به خط دفاع، باعث می شود در دقایق زیادی از بازی فاصله خطوط هافبک و دفاع این تیم زیاد باشد. این منطقه در دیدار مقابل ژاپن بارها از سوی سامورایی ها هدف قرار داده شد و آنها ضربات زیادی را از همین قسمت به پیکره تیم عمان وارد کردند. در پنالتی به دست آمده برای ژاپن که زمینه ساز تنها گل بازی هم بود، این ضعف بزرگ عمانی ها مشهود بود. به همین دلیل بازیکنانی که در این منطقه بازی می کنند، می توانند در دیدار برابر عمان کلیدی باشند. باید ببینیم کی روش فرد خاصی را برای حضور در پشت مهاجم نوک ایران و قرار گرفتن در این فضا مامور می کند یا خیر.

  • قاتل عمان: بازی ترکیبی، پاس‌های سریع

باز هم با رجوع به دیدار مقابل ژاپن، ملاحظه می شود که بازی ترکیبی و پاسکاری های سریع به سادگی مدافعان عمان را وادار به اشتباه می کند. بازیکنان عمان چندین مرتبه مغلوب مهاجمان سرعتی ژاپن شدند و قطعا در بازی یک هشتم نهایی هم چنین فرصتی می تواند نصیب بازیکنان خلاق و تند و تیز ایران شود. در مجموع کند بودن عمان در فاز دفاعی پاشنه آشیل این تیم به حساب می‌آید.

کد خبر 428953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha