همشهری آنلاین: فصل جدیدی از دیپلماسی دفاعی فعال با انتصاب سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است، سفر هیات‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه از مصادیق تحرک بخشی و کنشگری در دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران است.

دیدار

به گزارش ایرنا، سردار باقری در ادامه سفر های منطقه ای به کشورهای روسیه ، ترکیه ، سوریه و پاکستان ، که طی ۴۰ سال گذشته در این سطح بی سابقه بوده است، چهارشنبه این هفته در راس یک هیات نظامی عالیرتبه وارد به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، طی دو روز اقامت در باکو با رئیس جمهوری، نخست وزیر، رئیس مجلس و وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار و مذاکره کرد و عصر دیروز پنجشنبه سفر خود را با موفقیت به پایان برد.

سردار باقری در این سفر دو بار با وزیر دفاع آذربایجان دیدار کرد که حاصل آن امضای پروتکل تقویت همکاری‌های دفاعی - نظامی بود.

این پروتکل که در زمینه تقویت همکاری در حوزه‌های مختلف نظامی و نظامی - فنی بود از سوی سردار باقری به باکو و ذاکر حسن اف امضا شد.

سردار باقری پس از امضای این پروتکل، با بیان اینکه توافقات ارزشمندی در این دیدار انجام گرفت ، اظهار امیدواری کرد که این سفر گام بلندی برای توسعه روابط دفاعی و نظامی بین دو کشور باشد.

وی افزود: افق‌های بسیار روشنی برای آینده روابط دفاعی و امنیتی دو کشور نمایان است .

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز ، گفت: در این دیدار مسائل مهمی بررسی شد و ما امیدهای زیادی به این سفر داریم.

حسن اف با اشاره به توسعه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در همه حوزه‌ها ، اظهار داشت: اطمینان دارم پس از این سفر همکاری های نظامی دو کشور به بالاترین سطح برسد.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان افزود: این دیدار فرصتی برای بررسی فعالیت کمیسیون مشترک نظامی ایران و آذربایجان بود.

هیات نظامی جمهوری اسلامی ایران به ریاست سردار باقری ، در بدو ورود به باکو ، با الهام علی اف رئیس جمهوری دیدار کرد.

علی اف در این دیدار گفت که روابط دوجانبه بین آذربایجان و ایران طی سال های اخیر در تمامی عرصه ها، از جمله ارتش، به طور موفقیت آمیز توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه روابط سیاسی دو کشور هم اکنون در بالاترین سطح قرار دارد ، افزود: در سال های اخیر بیش از ۱۰ دیدار در سطح روسای جمهوری دو کشور انجام شده که نقش مهمی در ارتقا روابط داشته است .

علی اف گفت که مردم ما قرن ها در همسایگی هم زندگی کرده اند و ابراز اطمینان کرده اند که دوستی و برادری آذربایجان-ایران نیز در سال های آینده با موفقیت رو به رشد خواهد بود.

سردار باقری نیز در مورد دیدارش با رئیس جمهوری آذربایجان ، اظهار داشت: ملاقات گرم و صمیمی با وزیر دفاع این کشور داشتیم که طی آن راهکارهای توسعه همکاری های آتی بررسی شد.

وی افزود: در این دیدار حمایت جمهوری اسلامی ایران را از تمامیت ارضی کشور آذربایجان اعلام و بر ضرورت توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف لجستیکی، آموزشی و انتقال تجارب عملیاتی تاکید کردیم.

سردار باقری در دیدار با 'اکتای اسداف' رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، عزم ایران برای تعمیق روابط سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و نظامی با جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار داد .

وی با اشاره به ضرورت حل مسالمت آمیز مناقشات منطقه ای ، بار دیگر حمایت ایران از تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای جمهوری آذربایجان را یاد آور شد .

اسداف نیز در این دیدار، جمهوری آذربایجان و ایران را کشورهای دوست خواند و با اشاره به مشترکات تاریخی ، فرهنگی و دینی دو کشور، گفت : برای تعمیق روابط بر مبنای حسن تفاهم و با تکیه بر این ارزش ها شرایط خوبی وجود دارد .

کد خبر 428832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha