همشهری آنلاین: اگر خودمان جزو این افراد نباشیم؛ حتما چندین نفر در اطراف‌مان دیدیم که همیشه با ده‌ها برگه باز شده در مرورگر وب و کامپیوترشان کار می‌کنند.

multitasking

آن‌قدر برگه باز شده که پیدا کردن یک برگه خاص یا موضوعی غیرممکن است و فقط خود آن فرد می‌داند کدام برگه برای چه کاری باز شده است. صحنه‌های وحشتناک مشاهده مرورگرهایی با چند ده برگه باز شده برای غالب ما آشنا است.

خبرهایی که ابتدای صبح باز کردید و منتظر خوانده شدن هستند؛ فیلم‌ها و پادکست‌هایی که باید دانلود شوند؛ مقالاتی که باید تا انتهای روز خوانده شوند؛ ایمیل‌های مختلف یکی در حالت پاسخ‌گویی و دیگری در حالت ضمیمه شدن، شبکه‌های اجتماعی مختلف و برگه‌های برنامه‌های کاری روزانه یا علاقه‌مندی‌هایی که نباید از دست بروند.

ساده‌ترین نتیجه باز بودن این برگه‌ها، کند شدن کامپیوتر است. جالب است غالب اوقات، ذهن خود فرد این وضعیت را سرزنش می‌کند. اما واقعا چرا با دانستن این موضوع باز هم ده‌ها برگه باز شده در مرورگر داریم؟

اخیرا سایت مترو، تحقیقی انجام داده است و به دنبال پاسخ این سوال رفته که چرا غالب کاربران برگه‌های زیاد باز شده را دوست دارند؟ جواب برخی از کارشناسان و روان‌شناسان را در ادامه می‌خوانیم:

اولین عامل قابل حدس «task switching» است. یعنی همان کاری که غالبا ذهن ما در هنگام چندکارگی (multitasking) انجام می‌دهد.

  • سوئیچینگ دیجیتال و مقاومت در برابر کسلی

تحقیقات نشان می‌دهد انسان‌ها نمی‌توانند همزمان چندین کار را با هم پیش ببرند و در چندکارگی موفق باشند. بنابراین، ذهن ما سراغ task switching می‌رود و می‌خواهد به سرعت از یک کار به کار دیگر سوییچ کند.

باز کردن تعداد زیادی برگه در مرورگر و کامپیوتر، پیاده‌سازی دیجیتالی این ذهنیت است که غالبا هم بی‌نتیجه است چون تغییر تمرکز از یک کار یا برگه به کار و برگه دیگری همراه با از دست دادن زمان است.

عامل دیگری که با احتمال بسیار بالایی، پس از task switching باعث می‌شود ده‌ها و شاید صدها برگه باز شده داشته باشید؛ فرار از ملولی و کسلی است.

باز گذاشتن ده‌ها برگه باعث می‌شود این‌طور وانمود کنیم همیشه در حال انجام کار هستیم یا کاری برای انجام دادن داریم و پس از یک کار، سریعا سراغ کار بعدی می‌رویم.

یعنی باز بودن برگه‌ها بیشتر جنبه روانی دارد تا فنی و کارایی. انگار اگر در مرورگر ما فقط چند برگه باز باشد؛ آدم بی‌کار و بی‌مسئولیتی هستیم یا وقت‌مان در حال تلف شدن است.

  • ترس و فراموشی

ترس از دست دادن اطلاعات یا فراموش شدن کارها هم باعث می‌شود پشت‌ سر هم برگه‌ها باز کنیم و بعد با ده‌ها برگه روبرو باشیم که گاهی اوقات یادمان نمی‌آید چرا آن‌ها را باز کردیم.

می‌ترسیم این برگه را ببندیم و خواندن یک خبر مهم را از دست بدهیم یا لینک دانلود جدیدترین فیلم را دیگر پیدا نکنیم. هر ایمیل را در برگه‌ای جدید باز می‌کنیم تا فراموش نکنیم باید پاسخ داده شود و برخی پست‌های شبکه‌های اجتماعی را در برگه‌هایی جداگانه باز می‌کنیم تا یادمان بماند این سر فرصت با دقت بررسی شود.

برگه‌های باز شده زیاد در مرورگر باعث عدم تمرکز، انحراف ذهنی و حتی کاهش انرژی می‌شوند. شاید این‌طور وانمود کنید که روی یک کار و برگه تمرکز کردید ولی ثابت شده برگه‌های دیگر به شما چشمک زده و ذهن‌تان را منحرف خواهند کرد.

بهترین مثال برای این موضوع، عادت سر زدن به برگه‌ها در طول روز است. برخی افراد در طول یک روز، باید چندین بار تمام برگه‌های باز شده را چک کرده و مرور کنند.

وضعیت زمانی بدتر می‌شود که برخی کاربران در پایان روز، مرورگر وب خود را  نبسته و کامپیوترشان را خاموش نمی‌کنند؛ مبادا برخی از برگه‌ها و موضوع‌ها را برای فردا فراموش کنند یا از دست بدهند.

  • ذهن ما و کامپیوتر محدود

دقیقا همانند ذهن شما، مرورگر و کامپیوتر شما توانایی پردازش یک مقدار مشخصی از اطلاعات را دارند. مثلا، پیشنهاد می‌شود در هر مرورگر حداکثر ۹ برگه باز شده داشته باشید و هنگامی که یک برگه بسته شد؛ سراغ باز کردن برگه‌های دیگری بروید.

همیشه استثنا وجود دارد. ممکن است در حال انجام یک تحقیق باشید و نیاز شود برگه‌های زیادی همزمان باز شوند تا مورد بررسی و مقایسه با یکدیگر قرار گیرند.

باید بپذیریم کامپیوترها هم مانند خود انسان‌ها محدودیت دارند. پهنای‌باند و سرعت آن‌ها محدود است. قدرت ذهنی ما هم محدود است. ده‌ها ترفند و روش برای بایگانی لینک‌ها و خبرها، اطلاعات و برگه‌های جدید در مرورگرهای وب امروزی وجود دارد.

همیشه تاریخچه برگه‌های باز شده را دارید و می‌توانید با دسته‌بندی لینک‌ها و برگه‌ها، غیرضروری‌ها را بسته و در آینده سراغ‌شان بروید.

آنچه اهمیت دارد، کم کردن برگه‌های باز شده و محدود کردن ذهن و تمرکزتان روی چند برگه و کار خاص به طور همزمان است. این‌طوری دیگر خودتان، خودتان را سرزنش نمی‌کنید.

منبع: یک پزشک

کد خبر 428739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha