همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از عملکرد اروپا در قبال برجام راضی نیستیم، اظهار داشت: موضع گیری سیاسی اروپایی‌ها در حمایت از برجام رضایت بخش است.

جهانگيري

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، اسحاق جهانگیری با بیان اینکه به هیچ وجه از اقدامات عملی اروپایی‌ها در قبال برجام راضی نیستیم، زیرا آنها می‌توانستند قوی تر عمل کنند، گفت: در عین حال حرکت اروپایی‌ها از نظر موضع گیری سیاسی در قبال حمایت از برجام و خروج آمریکا از آن رضایت بخش است.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در قبال تعامل غیرسازنده اروپایی‌ها ایا ایران موضع قاطع‌تری اتخاذ خواهد کرد یا خیر؟ گفت: رئیس جمهور و شورای امنیت ملی اخیرا تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ کرده‌اند، همچنین وزارت خارجه و مسئولان مذاکره کننده نیز کار را دنبال می‌کنند و هر بخش از این تصمیمات که نیاز به اطلاع رسانی داشته باشد از سوی رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.

جهانگیری با بیان اینکه فرجه زمانی معینی هنوز برای اروپایی ها مشخص نشده است گفت: در این زمینه حتماً برپایه عقل، منطق، مصلحت و منافع به موقع خود تصمیم گیری خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: باید هر چه زودتر با اروپایی‌ها به نقطه مشترک خوبی برای بهره مندی از مواهب برجام برسیم و به هیچ وجه نباید در مسائل منطقی خود که به سرنوشت کشور و ملت بستگی دارد تصمیم گیری احساسی داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اروپایی‌ها به هیچ وجه تصور نمی‌کردند که استقلال آنها در زمینه بانکی و اقتصادی در برابر آمریکا مخدوش شده باشد که برخی از شرکت‌های آنها بجای پیروی از تصمیم گیری‌های اروپا از سیاست‌های امریکا تبعیت کنند.

وی گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدای خروج آمریکا از برجام براین پایه بوده که برجام سندی بین‌المللی است که در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید و شش کشور هم آن را امضاء کردند و همه باید با پایبندی به ان از مواهب این توافقنامه بهره‌مند شوند.

جهانگیری افزود: جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است اما دیگر طرف‌های این قرارداد شامل سه کشور اروپایی، روسیه و چین عملکرد متفاوتی داشته‌اند. روسیه و چین شرکای خوب ایران هستند و همکاری این دو کشور خوب بود اما می‌تواند بهتر باشد و تلاش‌ها برای بهبود روابط ادامه دارد.

کد خبر 428738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha