همشهری آنلاین: یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد بسیاری از رده‌بندی‌های اینترنتی و ستاره‌هایی که به کیفیت یک محصول و یا خدمات ارائه می‌شود توسط روبات‌ها ایجادشده و حتی نظرات مطرح‌شده در زیر مطالب نیز قابل‌اعتماد نیستند.

خرید آنلاین

امروزه بیشتر کاربران می‌دانند که نمی‌توان به‌تمامی اخبار و مسائلی که در اینترنت مشاهده می‌کنیم، اعتماد کرده و هر چیزی را بپذیریم؛ اما چه میزان از محتوای اینترنت جعلی است؟ پاسخ این سؤال قطعاً بیشتر از میزانی است که شما انتظار دارید.

بسیاری از اطلاعات آنلاینی که ملاحظه می‌کنید، قابل استناد نبوده و حتی می‌توان ادعا کرد نیمی از کاربرانی که در یک شرایط آنلاین مشاهده می‌کنید، روبات هستند. به‌عبارت‌دیگر، کاربران جعلی در فضای مجازی در حال تماشا و تولید محتوای جعلی هستند و با توجه به ماهیت مشکوک که توسط اغلب دیدگاه‌ها در این رابطه مطرح می‌شود، شاید دیدگاه‌ها و نظرات ارائه‌شده در هر سایت نیز خود جعلی باشند.

علاوه بر جولان اخبار جعلی، محتویات ساخته‌شده و آمارهای اینترنت هم به‌طور گسترده‌ای فراتر از اخبار جعلی، هک‌های ویروسی و تصاویر دستکاری‌شده است، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از نتایج اعلام‌شده ترافیک وب نیز دستکاری‌شده و غیرواقعی است و آمارهای دریافت برنامه و نمایش ویدئوهای یوتیوب، تعامل با آگهی‌ها و رتبه‌بندی آمازون نیز قابل استناد و واقعی نیستند. در حقیقت، به نظر می‌رسد که حتی جمعیت کاربران اینترنت و فعالیتی که توسط آن‌ها تولید می‌شود نیز نمی‌تواند ازنظر واقعی ارزش داشته باشد.

بنابراین باید توجه داشته باشید که بسیاری از اطلاعات آنلاینی که ملاحظه می‌کنید، قابل استناد نبوده و حتی می‌توان ادعا کرد نیمی از کاربرانی که در یک شرایط آنلاین مشاهده می‌کنید، روبات هستند. به‌عبارت‌دیگر، کاربران جعلی در فضای مجازی در حال تماشا و تولید محتوای جعلی هستند و با توجه به ماهیت مشکوک که توسط اغلب دیدگاه‌ها در این رابطه مطرح می‌شود، شاید دیدگاه‌ها و نظرات ارائه‌شده در هر سایت نیز خود جعلی باشند.

به اعتقاد فرانک پاسکال (Frank Pasquale) استاد رشته حقوق در دانشگاه ماریلند و نویسنده کتاب جعبه سیاه جامعه: الگوریتم‌های مخفی در پشت پول و اطلاعات (Black Box Society: The Secret Algorithms Behind Money & Information): دستکاری‌شده و این نوع فعالیت‌های جعلی در دنیای اینترنت بسیار شایع است. در حقیقت باید پذیرفت که تمام این معیارها، جعلی هستند.

اگرچه به نظر می‌رسد این ایده تا حد زیادی سورئال، باشد؛ اما اطلاعات کوانتومی از قبیل دیدگاه‌های ویدئویی، رتبه‌بندی محصولات و آگهی‌ها و حتی بسیاری از بازاریابی‌های مرتبط با حوزه دلار نیز در دنیای اینترنت قابل استناد نیستند.

باید توجه داشت که بسیاری از انتخاب‌های مجازی ما بر اساس این اطلاعات شکل‌گرفته و این اطلاعات به‌عنوان نشانگرهایی که برای ما ارزش‌دارند، شناخته می‌شوند. این‌که در فضای مجازی چه چیزی برای ما جالب یا سرگرم‌کننده است و ما چه زمانی با چه محتوایی درگیر می‌شویم، همگی درگرو این معیارها است و اگر این معیارها قابل‌اعتماد نباشند، تولیدکنندگان محتوای اینترنت می‌توانند همه‌چیزهایی را که ما در مورد دنیای آنلاین درک می‌کنیم، تحریف کنند. به باور کارشناسان، ما در فضای مجازی مانند آلیس در سرزمین عجایب هستیم.

ارزش معیارهای اندازه‌گیری

یکی از حوزه‌هایی که بحث دخالت و آمار سازی در آن بسیار مهم است، می‌توان به رده‌بندی‌های کیفی آنلاین که نشان‌دهنده محبوبیت یک سرویس یا کالا است، اشاره کرد. در حقیقت این حوزه، کسب‌وکار پر درآمدی برای سیستم‌عامل‌های آنلاین و کسانی که در فضای تبلیغاتی و فروش محصولات، مشغول به کار هستند، به شمار می‌رود و این فروش تبلیغاتی توسط معیارهای خاصی هدایت می‌شود. برای نمونه کاربر در هنگام خرید یک محصول، ممکن است به نظرات کاربران و رأی‌های داده‌شده به یک محصول نگاه کند اما شفافیت بسیار کمی در مورد این نظرات وجود داشته و حتی اگر فرض کنیم که رتبه‌بندی و نظرات ارائه‌شده، واقعاً توسط انسان‌ها به آن محصول یا سرویس خاص داده‌شده‌اند، بازهم این آمارها و نحوه امتیازدهی به آن‌ها شفاف نیستند. اکثر مردم در هنگام تصمیم‌گیری‌های اینترنتی خود به رتبه‌بندی‌ها و بررسی‌ها نگاه می‌کنند تا در تصمیم‌گیری درباره مواردی از قبیل کجا غذا بخوریم و یا چه چیزی بخریم به ما یاری کنند. هنگامی‌که کاربران به دنبال یک آموزش در یوتیوب هستند، احتمالاً نتیجه‌گیری می‌کنند که ویدئوهای تهیه‌شده توسط افرادی که نمایش‌های بیشتری دارند، محبوب‌تر و درنتیجه برتر از سایر موارد است.

فرانک پاسکال در این رابطه هشدار می‌دهد که شرایط موجود می‌تواند خطرناک باشد، زیرا زمانی که به نظر می‌رسد چیزی محبوب است، به آن اعتماد می‌کنیم. به‌این‌ترتیب از مکانیسم‌های مشابه برای فروش محصولات و همچنین برای فروش ایدئولوژی‌ها استفاده می‌شود. برای تائید این نظریه کافی است بدانید که بیش از نیمی از ترافیک شبکه یوتیوب به فعالیت روبات‌ها تعلق دارد. به‌هرحال باید برای تصمیم‌گیری‌های اینترنتی کمی بیشتر فکر کرده و تمام توجه و معیارهای تصمیم‌گیری خود را به آمارها، ستاره‌ها و رده‌بندی‌ها اختصاص ندهیم.

  • ترجمه: احسان محمدحسینی | منبع: cbc
کد خبر 428718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha