ثریا روزبهانی-مهدی اسماعیل پور-خبرنگار: تابستان و زمستان ندارد، آدمیزاد در سرما و گرما نیاز به تفریح و سرگرمی دارد.

زمستان بانشاط

زمستان اگر زمستان باشد و برف ببارد، همان برف بازی خودش به تنهایی سرگرم‌کننده و جذاب است. لذت ساختن آدم برفی، دویدن و سر خوردن روی زمین سپیدپوش و پرتاب گلوله‌های برفی به این طرف و آن طرف خاطره مشترک اغلب تهرانی‌هاست که مزه‌اش تا ابد زیر دندان می‌ماند؛  هرچند بارش برف شهر را فلج کند و ترافیک سنگین و روی زمین ماندن کارها کمترین پیامد آن باشد. اهالی غربی پایتخت خیلی زود نخستین برف زمستانی سال ۹۷ را تجربه کردند هرچند آنقدر کم بود که حتی یک آدم برفی هم از آن در نیامد،

تا همه چشم‌انتظار بارش بی‌وقفه برف از آسمانی باشند که امسال سخاوتمندتر شده است. اگر به دنبال تفریحات و مراکز تفریحی داخل بوستان‌ها هستید که در زمستان هم خدمات می‌دهند یا برای نخستین روز برفی تهران هنوز برنامه‌ای ندارید، چند پیشنهاد جالب داریم که با توجه به راهنمایی و اطلاعات مندرج، برای پر کردن اوقات فراغت زمستانی می‌توانید از بین آنها گزینه مورد نظر و مناسب را انتخاب کنید. حواستان باشد که زمان بارش برف در برخی بوستان‌های پهنه غرب از جمله آبشار منطقه ۲۲ جشنواره آدم‌برفی برگزار می‌شود.

اگر در این سرمای زمستانی به دنبال مکان مناسبی برای تفریح و سرگرمی فرزندان ۱ تا ۷ ساله‌تان هستید، خانه بازی کیدز گاردن باملند در دریاچه شهدای خلیج‌فارس (چیتگر) را که در کنار مرکز خرید باملند قرار دارد به شما پیشنهاد می‌کنیم. محیطی سرپوشیده با انواع بازی‌های تفریحی و تحرکی برای خردسالان که می‌توانند از نیم ساعت تا یک ساعت و بیشتر از آنها استفاده کنند. پل معلق، استخر شن، محله مشاغل و شهر بازی از جمله امکانات این خانه بازی است. هزینه این مجموعه تفریحی سرپوشیده هم از ۳۰ تومان برای نیم ساعت و ۴۵ تومان برای یک ساعت است که برای ساعت دوم این مبلغ به ۳۵ تومان کاهش پیدا می‌کند. این مجموعه هر روزحتی روزهای سرد و برفی زمستان هم از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب فعال است و به شهروندان خدمات می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۴۰۴۴۳۱۵۲ تماس بگیرید.  

  • سرزمین بادی چیتگر 

بعضی‌ها در این روزها به دنبال یک ورزش و تفریح ویژه و خاص می‌گردند که تاکنون آن را تجربه نکرده‌اند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید شهر بادی مجموعه تفریحی ورزشی دریاچه چیتگرنرسیده به باملند و بازی‌های فوتبال بادی، فوتبال صابونی، فوتبال دارت و گردونه بادی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. فوتبال بادی یک بازی ۶ نفره است که هزینه استفاده از آن نفری ۱۵ هزار تومان می‌شود. مدت زمان فوتبال بادی هم نیم ساعت است.

فوتبال صابونی هم یک بازی ۶ تا ۸ نفر بوده و بلیت آن برای هر نفر ۱۸۵۰۰ تومان می‌شود. فوتبال دارت هم یک بازی ۲ تا ۴ نفره و رقابتی است. مدت زمان این بازی ۱۰ دقیقه بوده و بلیت آن برای هر نفر ۱۰ هزار تومان می‌شود. گردونه بازی هم یک بازی ۶ تا ۸ نفره بوده که ۵ دقیقه طول می‌کشد و بلیت آن ۱۰ هزار تومان برای هر نفر است. البته فقط خانم‌ها و آقایانی که کمتر از ۶۰‌کیلوگرم وزن دارند می‌توانند از این بازی استفاده کنند. ساعت‌کاری این مجموعه همه روزه از ۱۰ صبح تا ۱۲ شب است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۴۴۷۱۳۴۵۶ تماس بگیرید.  

  • اسکای‌فلایر، کارتینگ یخ مصنوعی و موج‌سواری

شهربازی شرقی و غربی دریاچه چیتگر با ۲۰ بازی مختلف از جمله اسکای فلایر، کارتینگ، موج‌سواری، کایاک، سافاری وحشت، کارتینگ یخ مصنوعی، شهربازی کودکان، اسکای فلایر، پرش در آسمان دریاچه چیتگر، چرخ و فلک، ماژول میز، سرسره رودخانه خروشان، ماشین کوبنده و سرسره سقوط آزاد در روزهای زمستانی و برفی هم فعال است. ساعت فعالیت شهر بازی بوستان چیتگر در روزهای زمستانی، از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ تا ۲۲ است. اما در روزهای آخر هفته و تعطیلات این زمان افزایش پیدا کرده و از ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب ادامه دارد. در روزهای برفی فقط چند بازی موقتاً خدمات نمی‌دهند و سایر وسایل فعال خواهند بود. هزینه استفاده از دستگاه‌ها متفاوت بوده از ۴۵۰۰ تومان شروع می‌شود و تا ۱۸ هزار تومان ادامه دارد. البته به‌طور میانگین قیمت بلیت بازی‌ها زیر ۱۰ هزار تومان بوده و حدود ۷ تا ۹ هزار تومان می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر هم می‌توانید با شماره ۴۴۷۲۹۹۶۱ تماس بگیرید.  

  • بوستان المهدی و دریاچه مصنوعی

بوستان المهدی پاتوق ساکنان منطقه۹ است. این بوستان با امکانات رفاهی، شهربازی و دریاچه مصنوعی‌اش توانسته برای چند ساعت فضایی تفریحی، ارزان و بی‌دردسر را برای اهالی مهیا کند. در این پارک عده‌ای که به دنبال آرامش و لذت بردن از فضا و مناظر بوستان هستند زیر آلاچیق‌ها می‌نشینند و برخی دیگر هم در دریاچه مصنوعی این بوستان قایق‌سواری می‌کنند. همچنین خانواده‌های عیال‌وار هم فرزندانشان را به شهربازی این بوستان می‌برند و با حداقل هزینه خاطره‌ای خوش برای آنها می‌سازند. در شهربازی این بوستان ۱۸ بازی مختلف از جمله ماشین برقی، سالتو، قطار، استخر توپ، ترامبولینگ، چرخ و فلک، ایرهاکی و فوتبالدستی وجود دارد که قیمت آنها از ۳هزار تا ۵ هزارتومان متغیر است. همچنین قایق‌های دریاچه هم از ۲ تا ۴ نفر گنجایش دارد. شهربازی و قایقرانی بوستان المهدی(عج) از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۲ شب فعال است.  

  • بزرگترین باغ‌وحش پایتخت

بوستان ارم را همه کودکان دیروز و امروز به خاطر وسایل سرگرم‌کننده و مهیجش می‌شناسند. این پارک تفریحی در انتهای بزرگراه شهید باکری واقع شده است و بیش از ۷۰هکتار وسعت دارد. شهر بازی این پارک با بیش از ۷۴ دستگاه تفریحی متنوع، بزرگ‌ترین باغ‌وحش پایتخت با بیش از ۱۱۰‌گونه جانوری، فضاهای سبز و جنگلی و همچنین سالن سرپوشیده بازی قلعه سحرآمیز با ۱۱۰ نوع بازی، میزبان خانواده‌ها و اردوهای دانش‌آموزی مدارس حتی در زمستان است. باغ‌وحش این مجموعه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹:۳۰ تا ۱۷ و همچنین روزهای پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل از ساعت۱۰ تا ۱۷ پذیرای علاقه‌مندان است. همچنین قایقرانی دریاچه مصنوعی این پارک هم همه روزه از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در ۳ ماه فصل زمستان فعال است.  

  • هیجان با قایق پرشی

در بازی قایق پرشی بوستان نهج‌البلاغه لذت و هیجان بازی بین آب و آسمان را تجربه می‌کنید. غالباً مخاطبان این بازی را جوانان تشکیل می‌دهند. در این بازی ابتدا شرکت‌کننده سوار قایق شده و توسط جک‌های کششی به بالا کشیده می‌شود. سپس در انتهای ریل یکباره با سرعت به سمت پایین رها می‌شود و فرودی هیجان‌انگیز به داخل استخر خواهد داشت. این بازی برای افراد زیر ۷سال با قد زیر ۱۲۰ سانتیمتر و بالای ۲متر ممنوع است. فراموش نکنید حداکثر وزن برای استفاده از این بازی ۹۰‌کیلوگرم است.  

  • آموزش ساخت و پرتاب بومرنگ


 در نمایی ۳۶۰درجه کامل می‌توان تهران را از ارتفاعات بوستان آبشار دید. پیست موتورسواری، سایت پاراگلایدر و چتربازی، زمین بازی کودکان و آموزش ساخت و پرتاب بومرنگ از جمله تفریحات شاخص این پارک است. همچنین در پارک جنگلی کوهسار می‌توانید از امکاناتی همچون آلاچیق‌ها و باربیکیوها استفاده کنید.  

  • پل معلق، راپل هوایی و سافاری

بخش وسیعی از بوستان نهج‌البلاغه در منطقه۲ واقع شده است، اما به دلایل مختلف مانند همسایگی، تنوع بازی‌ها و تفریحات و همچنین خوش مسیر بودنش یکی از بوستان‌های انتخابی اهالی برای گذراندن اوقات فراغتشان محسوب می‌شود. ۳ مجموعه بازی برای کودکان، ۹ هزارمترمربع مسیر دوچرخه‌سواری وهزار و ۸۰۰‌مترمربع فضای ورزش همگانی، ۸۰ آلاچیق، سینما و عبور از پل معلق از جمله تفریحات این بوستان است. سرزمین شگفت‌انگیز این بوستان با بازی‌های متنوع‌اش مانند راپل هوایی، پیست پرواز در آسمان، سافاری پارک وحشت توانسته مخاطبان بسیاری را در گروه‌های سنی مختلف جذب کند. این مجموعه شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۸، پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۱صبح تا ۸شب و همچنین جمعه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۷شب فعال است. علاقه‌مندان برای استفاده از امکانات تفریحی این سرزمین از جمله قایق پرش ۱۲ هزار تومان، راپل‌هوایی۸ هزارتومان، قایق‌سواری ۱۰هزار تومان و سافاری ۱۲ هزار تومان باید هزینه کنند.  

  • منطقه ۲۱ 

۵۵ بوستان در منطقه ۲۱ وجود دارد که ۲۴بوستان در ناحیه یک، ۱۱ بوستان در ناحیه ۲ و ۲۰ بوستان هم در ناحیه ۳ قراردارد. از این تعداد ۸ بوستان در ناحیه یک، ۵ بوستان در ناحیه ۲ و ۱۳ بوستان در ناحیه ۳ به آلاچیق‌های مسقف مجهز هستند و خانواده‌ها می‌توانند در فصل زمستان و بارش از آنها استفاده کنند. بوستان حضرت خدیجه(س) در محله شهرک غزالی شاخص‌ترین بوستان منطقه۲۱ است.  

  •   منطقه ۲۲ 

۷۵بوستان در منطقه ۲۲ وجود دارد که از این تعداد ۲۸ بوستان در ناحیه یک ۲۲ بوستان در ناحیه۲، ۹ بوستان در ناحیه ۳ و ۱۶ بوستان در ناحیه ۴ واقع شده است. ۵۹ بوستان مجهز به آلاچیق‌های مسقف هستند که در فصل زمستان و هنگام بارش برف و باران شهروندان و خانواده‌ها می‌توانند از آنها استفاده کنند. پارک جنگلی چیتگر، دریاچه شهدای خلیج‌فارس، جوانمردان وآبشار از جمله بوستان‌های شاخص منطقه ۲۲ به شمار می‌روند.  

  •   منطقه ۵ 

۱۰۰ بوستان در پهنه جغرافیایی منطقه۵ قرار دارد و اغلب آنها از امکانات تفریحی و سرگرمی مناسبی مانند فضاهای ورزشی، شهربازی و آلاچیق برای گذراندن اوقات فراغت حتی در فصل زمستان برخوردار است. فراز، میعاد، جنگل‌های کوهسار، ارم و بخشی از بوستان نهج‌البلاغه از جمله بوستان‌های شاخص این منطقه است که می‌توانند گزینه‌های انتخابی برای تفریح در این ایام باشند.  

  •   منطقه ۹ 

۲۱ بوستان در محدوده منطقه ۹ قرار دارد. برخی از آنها مانند بوستان المهدی(عج) و شمشیری به خاطر امکانات رفاهی‌اش پرمخاطب‌تر و برخی دیگر چون وسعت چندانی ندارند، محروم‌ترند، اما در اغلب آنها وسایل ورزشی نصب شده است. در بوستان‌های المهدی(عج) و کوکب، در کنار تفریحات و سرگرمی برای بزرگسالان، شهربازی کودکان هم فعال است که در این فصل می‌توانند از آن استفاده کنند.  

  • گلایدر سوارها
  • منطقه ۵


محله شهران از معدود نقاط شهر تهران است که می‌توان در ارتفاعاتش پرواز کردن را با گلایدرها و کایت تجربه کرد. مدتی است که گلایدرسوارها به دلیل دادن مجوزهای چند روزه به جای دائمی برای پرواز و علت‌های دیگر از این منطقه به ارتفاعات وردآورد، جنب مترو کوچ کرده‌اند. اگر گذرتان به این محدوده افتاده باشد، حتماً علاقه‌مندان به پرواز را سوار بر پاراگلایدرها خواهید دید. به گفته خلبانان این وسیله ورزشی شما بدون نیاز به هیچ آموزشی می‌توانید همراه با یک خلبان ماهر و با یک پرواز تفریحی پاراگلایدر مخصوص دو نفره که حداقل ۱۴۰ و حداکثر ۲۲۰‌کیلو وزن را تحمل می‌کند در پهنای آسمان پرواز کرده و از این آرامش لذت ببرید. در شرایط مناسب آب و هوایی و به‌دور از وزش باد و بارش باران و برف حداقل ۱۵دقیقه برفراز آسمان خواهید بود. هزینه این ورزش مهیج با توجه به مدت پرواز از ۲۹۰ هزار تومان شروع و تا ۳۵۰هزار تومان متغیر خواهد بود.  

  •  جشنواره‌های زمستانی
  • منطقه ۹


منطقه ۹ اماکن تفریحی چندانی ندارد و از این نظر در فقر است. اما برخی از سراهای پهنه غرب که اغلب در بوستان‌ها واقع شده‌اند، برای فصل زمستان برنامه‌های ویژه‌ای دارند. سرای محله سرآسیاب مهرآباد از جمله این سراهاست. به گفته «نادرخانی»، مدیر سرای محله سرآسیاب، در بهمن ۲برنامه تفریحی و گردشگری در این سرا برگزار خواهد شد. دلفیناریوم در نخستین روز از بهمن و جشنواره زمستانی توچال که به میزبانی منطقه یک ۲۵ بهمن برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه‌ها می‌توانند به سرای محله سرآسیاب مهرآباد مراجعه کنند یا با شماره ۶۶۶۸۷۷۶۴ تماس بگیرند.  

  •  تهرانسرا در تهرانسر 
  • منطقه ۲۱


بوستان‌های منطقه ۲۱ هم امکانات تفریحی و ورزشی دارد اما کم است. بوستان حضرت خدیجه(س) که هنوز آن را بعضی با نام قوری چای می‌شناسند آلاچیق و پیست دوچرخه‌سواری دارد. بوستان‌های دیگر هم امکاناتی بیش از زمین بازی کودکان یا زمین فوتبال ندارند. ازمعدود اماکن تفریحی منطقه ۲۱ مجموعه «تهرانسرا» در بلوار اصلی تهرانسر نرسیده به میدان کمال الملک(سینما ققنوس سابق) است. شهربازی سرپوشیده ویژه کودکان که بلیت بازی‌های مختلف آن از ۲ تا ۵ هزار تومان است، کافی‌شاپ و برگزاری تئاترهای مختلف یا اکران فیلم از جمله برنامه‌های این مجموعه تفریحی، هنری، ورزشی به شمار می‌رود که می‌تواند مورد استفاده خانواده‌ها قرار بگیرد. ساعت فعالیت تهرانسرا از ۱۰ صبح تا ۱۲ شب است. برای کسب اطلاعات بیشتر و برنامه‌های روز این مرکز می‌توانید با شماره ۴۴۵۳۳۵۵۰ تماس بگیرید.  

  •  آبشار یخ‌زده سنگان 
  • منطقه ۲۲

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تهران در پهنه غربی و حاشیه منطقه ۲۲ قراردارد. صحبت از روستای کوهستانی سنگان است که در ۲۰ کیلومتری شمال غرب، جاده امامزاده داود بعد از کن سولقان واقع شده است.  اگر اهل تفریح و گردش باشید حتماً نام این روستا و تصاویر آبشار ۳۰ متری یخ‌زده‌اش به چشم‌تان خورده است. این روستا و آبشار مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران و کوهنوردان حرفه‌ای است.  ارگ سنگی سنگان جدا از اینکه خودش یک جاذبه گردشگری به شمار می‌رود، محلی برای اقامت گردشگران است و آنها می‌توانند شب را در آنجا اتراق کرده و صبحانه و ناهار و شام میل کنند. البته یادتان باشد برای این کوهنوردی ۳ کیلومتری حتماً مجهز باشید و با امکانات کامل راهی شوید.  اگر مایل باشید تورهای گردشگری سنگان هم هستند که هزینه آنها با ایاب و ذهاب و صبحانه و ناهار حدود ۷۰ هزار تومان است.

کد خبر 428589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha