همشهری آنلاین: رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس از پیشروی شکوفایی جلبکی نوکتی لیکا از دریای عمان به سمت خلیج‌فارس خبر داد و گفت: این پدیده معمولا ایجاد مرگ و میر و خسارت نمی‌کند.

خليج فارس

به گزارش مهر، صمد حمزه‌ئی اظهار داشت: مسیر حرکت شکوفایی جلبکی «نوکتی لیکا» از طریق تصاویر ماهواره‌های اقیانوس‌شناسی این مرکز به‌صورت روزانه رصد می‌شود.

وی در ادامه افزود: شرایط نشان می‌دهد که شکوفای جلبکی «نوکتی لیکا» در دریای عمان ضعیف شده و در حال گسترش به سمت خلیج‌فارس است.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس همچنین تصریح‌ کرد: بیشترین مقدار این پدیده در دریای عمان و تنگه هرمز از چابهار در سیستان و بلوچستان تا منطقه پارسان هرمزگان به صورت پچهای بزرگ در مسیرهای پیچکی مطابق با جریان ورودی خلیج‌فارس دیده می‌شود.

حمزه‌ئی بیان‌ داشت: جلبک «نوکتی لیکا» یک پلانکتون بومی منطقه است که عمدتا در فصل زمستان در دریای عمان شکوفا شده و به سمت خلیج فارس حرکت می‌کند و معمولا ایجاد مرگ و میر و خسارت نمی‌کند و از این جهت هیچ‌گونه جای نگرانی برای مردم و ساحل‌نشینان وجود ندارد.

وی گفت: این پدیده در حال حاضر در وسعتی به اندازه یک‌ صد هزار کیلومتر مربع دریاهای منطقه را دربر گرفته و در بسیاری از مناطق که میزان تراکم آن بالا است رنگ دریا را از آبی به سبز تبدیل کرده است.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس ابراز گفت: پیش‌بینی می‌شود با از بین رفتن شرایط شکوفایی مانند افزایش دما و کاهش مواد مغذی موجود در آب دریا، این شکوفایی جلبکی نیز کاهش یابد.

کد خبر 428415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha