همشهری آنلاین: بررسی‌ها نشان می‌دهد تا ابتدای دی‌ماه سال جاری حدود ۳۳۴ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار گرفته‌اند، و به دلیل کم بارشی‌های چند سال اخیر و استمرار خشکسالی، بارش‌های مناسب در فصل پاییز امسال نیز کار ساز نبود.

سد

به گزارش خبرگزاری میزان، بررسی آخرین وضعیت سدهای کشور حاکی از آن است که حدود ۵۲ درصد از مخازن سدهای کشور خالی است و از میان ۱۷۸ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور ۸۸ سد مهم از جمله سدهای زاینده‌رود، شهید رجایی، ملاصدرا، دوستی کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که ذخایر آب سدهای ۱۶ استان کشور نیز به کمتر از ۴۰ درصد می‌رسد.

در این بین ۹ استان اصفهان، بوشهر، گلستان، خراسان‌رضوی، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، هرمزگان و قم نیز به طور میانگین ۸۰ درصد از ذخیره آب مخازن سدهای خود را استفاده کرده‌اند و در سال آبی جاری شرایط مطلوبی ندارند.

همچنین ۸۵ درصد از مخازن سدهای حوضه آبریز سرخس، ۷۷ درصد مخازن سدهای حوضه آبریز هامون، ۷۴ درصد سدهای حوضه آبریز مرکزی، ۶۷ درصد سدهای حوضه آبریز دریای خزر و ۵۶ درصد سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم خالی بوده و وضعیت مناسبی ندارند.

لازم به ذکر است که در بین استان‌های کشور بدترین وضعیت ذخایر منابع آبی مربوط به استان اصفهان است که درحال حاضر ۸۹ درصد از ظرفیت سدهای این استان خالی است و آب موجود در مخزن سد مهم زاینده رود به ۱۱ درصد رسیده است.

در حال حاضر حجم آب سدهای استان اصفهان ۱۵۳ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال گذشته بالغ بر ۷ درصد کاهش یافته است.

گفتنی است تا ابتدای دی‌ماه سال جاری حدود ۳۳۴ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار داشته‌اند، و به دلیل کم بارشی‌های چند سال اخیر و استمرار خشکسالی، بارش‌های مناسب در فصل پاییز امسال نیز کار ساز نبود.

کد خبر 428078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha