همشهری آنلاین: یک گروه پیشگام متخصصان کودکان در بریتانیا می‌گوید شواهد علمی چندانی وجود ندارد که استفاده کودکان از صفحه‌های نمایش الکترونیکی به‌خودی‌خود زیانبار باشد.

screen time

به گزارش بی‌بی‌سی انجمن سلطنتی متخصصان کودکان بریتانیا می‌گویند والدین تا زمانی که سایر شرایط مناسب باشد، نباید نگران تأثیر مدت زمان استفاده کودکان از صفحه‌نمایش‌های الکترونیکی باشند.

دستورالعمل این متخصصان محدودیت زمانی برای زمان استفاده از صفحه‌نمایش الکترونیکی تعیین نمی‌کند، اما توصیه می‌کند این وسایل در یک ساعت پیش از خواب استفاده نشوند. آنان همچنین می‌گویند استفاده کودکان از وسایل الکترونیکی نباید در حدی باشد که وقت خوابیدن، ورزش و گذران وقت با اعضای خانواده را کاهش دهد.

این دستورالعمل بر اساس یک بازبینی شواهد علمی است که در ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر شده است و برای پاسخ به مباحثه‌ای است که درباره محدودیت زمانی استفاده کودکان از وسایل الکترونیکی در جریان است.

گرچه اغلب داده‌ها در این بازبینی بر اساس مدت زمان تماشای تلویزیون است، اما زمان استفاده از صفحه‌های نمایش الکترونیکی دیگر مانند تلفن‌های همراه و کامپیوتر هم در آن گنجانده شده است.

در همین حال، یک بررسی جداگانه نشان داده است که در ۱۴ سالگی دختران دو برابر بیشتر نسبت به پسران احتمال دارد نشانه‌های افسردگی مربوط به استفاده از رسانه‌های اجتماعی را بروز دهند.

این انجمن می‌گوید شواهد قوی علمی دراین‌باره که مدت زمان صرف شده در استفاده از صفحه‌نمایش الکترونیکی به‌خودی‌خود برای سلامت زیان‌آور باشد، وجود ندارد.

این بازبینی شواهدی درباره رابطه‌ای میان مدت زمان بیشتر استفاده از صفحه‌نمایش الکترونیکی و چاقی و افسردگی به دست نیاورد.

انجمن سلطنتی متخصص کودکان بریتانیا می‌گوید با توجه به یافته‌های این بازبینی هنووز معلوم نیست که مدت زمان بیشتر استفاده از صفحه‌های نمایش الکترونیکی باعث این مشکلات بهداشتی می‌شود یا افرادی که این مشکلات را دارند مدت زمان بیشتری صرف استفاده از وسایل الکترونیکی می‌کنند.

این انجمن به جای تعیین محدودیت زمانی برای استفاده کودکان از صفحه‌های نمایش الکترونیکی،  از خانواده می‌خواهد برای تصمیم‌گیری به این پرسش‌ها توجه کنند:

- آیا مدت زمان استفاده از صفحه‌های نمایش در خانواده شما تحت کنترل است؟

- آیا استفاده از صفحه‌های نمایش خواب شما را مختل کرده است؟

- آیا استفاده از صفحه‌های نمایش در انجام کارهای روزمره خانواده‌تان اختلال ایجاد کرده است؟

- آیا در هنگام استفاده از این صفحه‌ها می‌توانند مصرف میان‌وعده‌ها را کنترل کنید؟

کد خبر 427956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha