همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزیر علوم اعلام کرد: از سال ۹۸ مرحله تکمیل ظرفیت از نظام آموزش عالی حذف خواهد شد و پذیرش فقط در دو مرحله مهر و بهمن انجام می‌گیرد.

مجتبي شريعتي نياسر

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از کاهش بورس دانشجو به خارج از کشور در شرایط فعلی خبر داد و گفت: ایران از لحاظ اعزام دانشجو به خارج از کشور وضعیت بسیار خوبی دارد به گونه‌ای که در اوایل انقلاب در تمامی حوزه‌های تحصیلات تکمیلی اغلب رشته‌ها نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور داشتیم، اما امروز تعداد دانشجویان اعزامی و بورس ما به خارج از کشور بسیار نادر شده است و عملا وضعیت بورس دانشجو به خارج از کشور به صفر رسیده است.

  • امکان تحصیل همزمان دو رشته ارشد

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به آیین‌نامه تحصیل همزمان دانشجویان نخبه اشاره کرد و گفت: این آیین‌نامه بازنگری و ابلاغ شده است، بر اساس آن دانشجویان واجد شرایط مقطع کارشناسی می توانند در دو رشته تحصیل کنند و در صورتی که در رشته کارشناسی ارشد پذیرفته شدند و رشته دوم‌شان هنوز به اتمام نرسیده بود می‌توانند تا دو ترم به صورت رایگان رشته دوم را همزمان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده و به پایان برسانند.

  • ابلاغ آیین‌نامه استعداد درخشان

وی تاکید کرد: آیین‌نامه استعداد درخشان نهایی و ابلاغ شده است که بر اساس آن دانشگاه‌های سطح یک و دو تا ۴۰ درصد ظرفیت مستقیم پذیرش خود را می‌توانند به این دانشجویان اختصاص دهند و امیدواریم دانشگاه‌ها به این سمت حرکت کرده و این ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

شریعتی نیاسر در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره جزئیات تجمیع موسسات آموزش عالی، گفت: طرح آمایش آموزش عالی در ستاد آمایش در دست بررسی است، این سند دارای چند محور مهم است که مهمترین آن ساماندهی موسسات آموزشی است و اگر امروز دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه علامه طباطبائی جزو دانشگاه‌های سطح یک هستند ناشی از اعمال چنین سندی است. این دانشگاه‌ها به تدریج با تجمیع موسسات کوچک‌تر به وجود آمده‌اند.

  • هیچ دانشگاهی منحل نمی‌شود

شریعتی در ادامه تصریح کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی جهت توانمندسازی و ارتقای وضع موجود موسسات است و به هیچ وجه هدف این طرح جمع کردن یا انحلال موسسات نیست. هدف آن تنها ارتقای وضعیت موجود است و ما امیدواریم تا پایان سال در خصوص ساماندهی موسسات به جمع‌بندی برسیم.

کد خبر 427727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha