همشهری آنلاین: بسیاری از شهروندان بریتانیا شرایط کشورشان را نامطمئن ارزیابی می‌کنند و تقاضای تابعیت در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را داده‌اند. آنها عمدتا از کشورهای ایرلند، آلمان، پرتغال و سوئد تقاضای تابعیت کرده‌اند.

پاسپورت

به گزارش دویچه وله، بریتانیا به طور رسمی در ۲۹ مارس ۲۰۱۹ از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. اما هنوز مشخص نیست که آیا پارلمان این کشور تا آن تاریخ قرارداد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به تصویب خواهد رساند یا این‌که این خروج بدون هرگونه قراردادی رخ خواهد داد. خروج بدون قرارداد پیامدهای سنگینی برای اقتصاد بریتانیا خواهد داشت.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بسیاری از شهروندان این کشور را نگران کرده است. این شهروندان نگران آن هستند که شرایط اقتصادی شان در صورت خروج از اتحادیه اروپا بدتر از سابق شود، بخصوص اگر بریتانیا بدون قرارداد از این اتحادیه خارج شود.

نتیجه یک نظرسنجی خبرگزاری آلمان نشان می‌دهد که شمار درخواست تابعیت شهروندان بریتانیا از کشورهای اتحادیه اروپا افزایش یافته است. بریتانیایی‌ها بیشتر از کشورهای ایرلند، آلمان، پرتغال و سوئد تقاضای تابعیت کرده‌اند.  

اقدام شهروندان بریتانیایی برای دریافت پاسپورت‌های دیگر کشورهای اتحادیه اروپا پس از برگزاری رفراندوم برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. قوانین کشورهای اتحادیه اروپا برای دادن تابعیت به شهروندان دیگر کشورها بسیار متفاوت است.

هم اعضای خانواده‌های جوان و هم سالمندان بریتانیایی، متقاضیان دریافت پاسپورت کشورهای اروپایی هستند.

  • بریتانیایی‌هایی با پاسپورت ایرلندی

وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه ۱۰ دی (۳۱ دسامبر) اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ شمار درخواست‌ها برای دریافت تابعیت و گذرنامه ایرلندی ۲۲ درصد افزایش داشته و به ۱۰۰ هزار مورد رسیده است. در سال ۲۰۱۵ تنها ۴۶ هزار درخواست به ثبت رسیده بود.

در بریتانیا هرکس که در ایرلند و یا ایرلند شمالی متولد شده باشد و یا والدین و اجداد او تبار ایرلندی داشته باشند، حق داشتن گذرنامه و تابعیت ایرلندی را نیز دارد. این قانون شامل حدود شش میلیون بریتانیایی می‌شود.

دولت ایرلند در همین رابطه اعلام کرده که در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) ۱۸۳ هزار شهروند بریتانیایی تقاضای تابعیت ایرلندی کرده‌اند و حدود ۸۵ هزار مورد تقاضاها تنها از ایرلند شمالی بوده است.

  • آلمان کشوری محبوب برای دریافت تابعیت

اگر در سال ۲۰۱۵ تنها ۶۲۲ نفر شهروند بریتانیایی تقاضای تابعیت آلمان را کرده بودند، در سال ۲۰۱۷ این شمار به هفت هزار و ۵۰۰ مورد رسید. بریتانیایی‌ها پس از ترکیه بیشترین تقاضاهای تابعیت را در آلمان تحویل مقامات این کشور داده‌اند.

برپایه‌ی داده‌های اداره‌ی فدرال آمار آلمان که مرکز آن در ویسبادن است، در سال ۲۰۱۷ میلادی یک-دهم شهروندان بریتانیایی که تابعیت آلمان را به دست آورده‌اند در آلمان زندگی نمی‌کنند.

  • پرتغال دیگر سرزمین محبوب شهروندان بریتانیایی

اگر بریتانیایی‌ها در سال ۲۰۱۵ تنها ۶۲ تقاضای تابعیت به مقامات پرتغال تحویل داده بودند، شمار این تقاضاها در ۱۱ ماه اول سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) به ۵۰۰ مورد رسید. در حال حاضر در پرتغال حدود ۵۰ هزار بریتانیایی زندگی می‌کنند.

اداره مهاجرت سوئد نیز اعلام کرده که شمار تقاضاهای تابعیت شهروندان بریتانیایی در سوئد در سال ۲۰۱۷ میلادی تنها ۵۱۱ مورد بوده است. این تعداد یک سال بعد به ۱۶۰۰ مورد (بیش از سه برابر) افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۸ میلادی بریتانیا در ردیف ۱۰ کشوری قرار گرفت که شهروندانش بیش از دیگر کشورها در سوئد تقاضای تابعیت می‌کنند. برمبنای آمارها تا پایان ماه مارس ۲۰۱۸ میلادی ۵۸۳ شهروند بریتانیایی موفق به دریافت پاسپورت سوئدی شده‌اند.

کد خبر 427719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha