مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه شهری: داووس، مرکز گردهمایی کارشناسان و مقامات اقتصادی جهان است.

بسیاری از سران جهان نیز هر ساله در قالب نشست‌ها و اجلاس مختلف در این دهکده زیبای سوئیس جمع می‌شوند تا مهم‌ترین تصمیم‌ها برای اقتصاد جهان رقم بخورد. شهردار تهران نیز در اجلاس سران جهان در داووس شرکت کرده است. شاید مهم‌ترین دلیل حضور محمدباقر قالیباف در مرکز اقتصاد جهان، جذب سرمایه‌های خارجی به منظور توسعه اقتصاد محلی تهران باشد.قالیباف که پیش از این در پایان‌نامه دکتری‌خود از توسعه حکومت‌های محلی به‌عنوان یک اولویت یاد کرده بود، این‌بار به‌عنوان یک مقام اجرایی به تحقق این نظریه برآمده و در راستای توسعه اقتصاد محلی به داووس رفته است.
به گزارش سما، شهردار تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری بلومبرگ در سوئیس گفت: شهرداری تهران خواهان جذب 4 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای تأمین بودجه طرح‌های عمرانی است.
به گفته محمد باقر قالیباف این طرح‌ها، شامل ساخت هتل، مراکز فرهنگی، مراکز خرید بزرگ و نوسازی ساختمان‌های قدیمی است. قالیباف گفت که خواهان افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد و توسعه روابط شهرهای دنیا، مستقل از روابط دولت‌های متبوعشان است.
در اجلاس داووس بیش از 2 هزار و  ۵۰۰ نفر از ۸۸ کشور جهان شرکت کردند که 27 نفر از آنان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و 113 نفر وزیر هستند. قالیباف در این اجلاس و حاشیه آن در مورد لزوم بهره‌برداری از فرصت‌های بین‌المللی برای تبادل افکار و اندیشه‌ها، ایجاد حس اعتماد و تفاهم میان ملل مختلف و تأکید بر ایجاد فضای هم‌زیستی جهانی سخن گفت.

ظرفیت‌های توسعه
همچنین در حاشیه اجلاس داووس خبرنگار روزنامه سوئیسی تایگس آینزایگر درباره ارتباط تحصیلات آکادمیک قالیباف در حوزه جغرافیای سیاسی با سمت وی به‌عنوان شهردار تهران پرسید. وی در پاسخ گفت: یکی از گرایش‌های اصلی جغرافیای سیاسی حکومت محلی است.وی در توضیح حکومت‌های محلی و نقش کلان‌شهرها و کانون‌های جمعیتی به‌عنوان مراکز راهبردی بر اقتصاد و سیاست افزود: کلان شهرها در چارچوب دیپلماسی شهری به طرز عجیبی بر جریان‌های بین‌المللی تأثیر می‌گذارند.
خبرنگار سوئیسی از قالیباف در مورد گرایش‌های سیاسی‌اش پرسید. وی در پاسخ گفت:‌ جناح‌بندی‌های مرسوم سیاسی در داخل ایران را قبول ندارد و خود را مدیری توسعه گرا و عمل گرا می‌داند و به همین دلیل در مسیر توسعه کشور با همه جناح‌های سیاسی کار می‌کند.
وی در ادامه افزود: من معتقدم ظرفیت‌های تخصصی برای توسعه و پیشرفت کشور در همه گرایش‌های سیاسی وجود دارد که باید از آنها بهره گرفت.  ایران کشوری گسترده با قابلیت‌ها و توانمندی‌های طبیعی و انسانی است که باید با مدیریت عاقلانه، تعامل گرا و کارآمد از ظرفیت‌های آن برای سرعت بخشیدن به توسعه کشور استفاده کنیم.
قالیباف در پاسخ به این سؤال که آیا شهردار تهران باقی می‌ماند یا کاندیدای ریاست‌جمهوری خواهد شد؟ گفت: برای ورود به چنین مباحثی هنوز خیلی زود است و آینده همه چیز را مشخص خواهد کرد.قالیباف در توضیح مواضع خود در قبال رابطه ایران و آمریکا گفت: سیاست تعامل‌گرایانه ایران در چارچوب دیپلماسی دینامیک مخاطبان خود را به مذاکره فرا‌می‌خواند. وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی نیاز به نزاع با دیگران ندارد زیرا منطق گفت‌وگو فرا روی سیاست‌مداران اندیشه‌ورز قرار دارد.

 رایزنی شهرداران
در نشست ویژه شهرداران جهان در اجلاس داووس که با عنوان شهرهای سامان یافته و چابک (Slim city) برگزار شد، تعدادی از شهرداران و مقامات محلی جهان به طرح چالش‌های مهم و اساسی در شهرهای خود پرداختند و همراه با استادان دانشگاه، کارشناسان، متخصصان و صاحب‌نظران بزرگ جهان در حوزه مسایل شهری، راهکار‌های مدیریت و کنترل توسعه کلان‌شهری را مورد جست‌وجو وارزیابی قرار دادند.
بنا بر این گزارش محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، ترافیک و به تبع آن آلودگی هوای شهر را به‌عنوان مهم‌ترین معضل شهر تهران ذکر کرد.
قالیباف در این نشست حل اساسی مشکل ترافیک را در حوزه ملی امکان پذیر دانسته و بر3 اصل مشارکت جدی وفعالانه دولت در پرداخت سهم خود بابت خدمات شهری وتأمین هزینه‌های حمل ونقل عمومی، آموزش و توانمند‌سازی‌ شهروندان برای مشارکت حداکثری در اداره شهر و تحقق مدیریت یکپارچه شهری برای حل وفصل مشکلات شهری به ویژه در حوزه حمل ونقل و ترافیک تأکید کرد.

کد خبر 42712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز