همشهری آنلاین: محققان با طراحی برنامه‌ای از هدر رفتن مواد غذایی و تولید زباله جلوگیری و از این طریق به کاهش آلودگی هوا هم کمک بزرگی می‌کنند.

مواد غذايي

به گزارش ایسنا به نقل از نیوز، این برنامه که توسط کارشناسان سوئدی طراحی شده است، به افراد نیازمند کمک می‌کند تا غذای ارزان پیدا کنند، از تولید زباله‌های مواد غذایی جلوگیری و مانعی برای هدر رفتن مواد غذایی شود.

این برنامه در لندن شروع به کار کرده است و در حال حاضر، ۴۰۰ رستوران، اغذیه فروشی، فروشگاه‌های مواد غذایی و فست‌فودها در آن شرکت دارند.

بسیاری از صاحبان رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها، مواد غذایی مازاد خود را به عنوان یک پیشنهاد در پایان روز  به منظور کاهش تولید زباله‌های مواد غذایی و هدررفتن آن همچنین افزایش درآمد ارائه می‌دهند.

این برنامه علاوه بر مقابله با هدر رفت باقیمانده موادغذایی، به حفظ محیط زیست نیز کمک قابل توجهی می‌کند و نام آن Karma است.

از زمان راه‌اندازی این برنامه در سوئد، طی مدت دو سال، ۳۵۰ هزار کاربر به آن دسترسی پیدا کرده‌اند و مقدار زیادی مواد غذایی هدر نرفته است. این برنامه توانسته از تولید بیش از ۲۰۰ تن ماده غذایی در لندن و سوئد جلوگیری کند، همچنین در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا هم بسیار موثر بوده است.

هدر رفتن غذا یکی از بزرگ‌ترین مسائل زیست محیطی در جهان است. با کاهش هدردادن مواد غذایی و کاهش تولید زباله، میزان انتشار CO۲ ناشی از دفن مواد غذایی هم تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

اجرای این برنامه توانسته است به کاهش ۳۱۵ تن آلودگی در لندن و سوئد کمک کند که معادل آلودگی ناشی از  ۲۵ هزار ماشین است که روزانه استفاده می‌شوند.

کد خبر 427099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha