همشهری‌آنلاین: معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به ضرورت ارتقا سلامت اجتماعی با تاکید بر جوانان و زنان گفت: ما در این زمینه اقدام‌هایی مانند تشکیل کانون‌های اجتماع محور در حوزه سلامت و تشکیل شورای سلامت و کارگروه توسعه محلی را انجام داده‌ایم.

شجاع پوریان

ولی الله شجاع پوریان در نشست همکاری‌های مشترک کمیسیون ملی یونسکو در ایران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که در زمینه حقوق شهروندی و دسترس‌پذیری شهر برای گروه‌های خاص برگزار شد، ضمن برشمردن امکانات زیرساختی معاونت اجتماعی و فرهنگی در حوزههای سرای محلات، خدمات اجتماعی، سلامت، فرهنگی، آموزش‌های شهروندی و مطالعات، علاقه‌مندی این معاونت را برای همکاری با کمیسیون ملی یونسکو در ایران و به فعالیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه در این زمینه‌ها اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، او با اشاره به رویکرد جدید شهرداری تهران در حوزه اجتماعی گفت: قابلیت تعریف ماموریت‌ها و همکاری‌های مشترک شهرداری تهران با کمیسیون ملی یونسکو در ایران در محورهای آموزش، سلامت، و... وجود دارد که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران به ضرورت ترویج، آموزش و نهادینه‌سازی حقوق شهروندی در جامعه تاکید و اظهارکرد: حمایت و توجه خاص به حق شهروندی برای تمام گروه‌های جمعیتی به ویژه کودکان، سالمندان، زنان و افراد دارای معلولیت از ضرورت‌هایی است که می‌تواند یک شهر را به شهری برای همه تبدیل کند. بدیهی است باید از سنین کودکی شهروندانی مسئولیت‌پذیر بسازیم.

شجاع پوریان در ادامه ضمن ارائه نمای کلی از تناسب ماموریت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اهداف کمیته مدیریت دگرگونی های اجتماعی یونسکو گفت: شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات سکونتگاه‌های غیررسمی شهر تهران، ارائه خدمات سلامت محور در محلات محروم  و برگزاری برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و هنری برای ساکنان این مناطق از جمله ماموریت‌های ماست که در راستای توجه به توسعه و مدیریت پایدار شهرها ، شهری شدن و فراگیری مدیریت شهری با تاکید بر مناطق حاشیه‌نشین این کمیته صورت می‌پذیرد.

او با اشاره به هدف آموزش و توانمندسازی اقشار با نیازهای ویژه با تاکید بر زنان و افراد دارای معلولیت کمیته دگرگونی های اجتماعی یونسکو گفت: در این راستا برنامه‌های ارتقا سطح سواد سلامت با تاکید بر کودکان، زنان، افراد دارای معلولیت و سالمندان، شهردوستدار سالمند، شهر دوستدارکودک، ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری، تقویت و توانمندسازی کانون‌های اجتماع محور و ابتکارات اجتماع محور محلی، توسعه زیرساخت‌های شهری با تاکید بر افراد با نیازهای ویژه و حمایت از نقش‌آفرینی سازمان‌های مردم نهاد مرتبط از جمله ماموریت‌های ما در شهرداری تهران است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران ارتقا سلامت اجتماعی با تاکید بر جوانان و زنان و ترویج فرهنگ مشارکت اجتماعی با توجه به مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و افراد در راستا شکوفایی اجتماعی را از جمله اهداف این کمیته اظهار کرد و گفت: ما در این زمینه تشکیل کانون‌های اجتماع محور در حوزه سلامت، تشکیل شورای سلامت و کارگروه توسعه محلی، اجرای طرح پایلوت مراکز سلامت روان محلی، اجرا رقابت‌های نشاط سالمندی، ترویج فرهنگ کار داوطلبانه، تصویب نظام‌نامه و برنامه عملیاتی مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شهر تهران و تدوین ماتریس همکاری مشترک با شرکای اجتماعی دولتی و غیردولتی را در دستور کار داریم.

شجاع پوریان، پیشنهاداتی را در زمینه همکاری‌های مشترک دو نهاد شهرداری تهران و کمیسیون ملی یونسکو از جمله ارائه گزارش انجام شده درخصوص مطالعه تطبیقی نقش شهرداری‌ها در مناسب سازی اماکن عمومی در سایر کشورها برای مدیران شهری، نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای حوزه افراد دارای معلولیت توسط یونسکو، حمایت یونسکو از سازمان های مردم نهاد همکار با شهرداری تهران، حمایت یونسکو از استارتاپ‌های مرتبط با گروه‌های خاص، اهتمام سایر سازمان‌ها در مناسب سازی ساختمان‌های اداری، فرهنگی و آموزشی، تبیین جایگاه حقوقی افراد دارای معلولیت در شهر توسط یونسکو، مشارکت یونسکو در تدوین بسته‌های تشویقی به منظور ترویج مسئولیت‌پذیری فردی و سازمانی، همکاری در اجرا دوره‌های آموزشی مشترک و مشارکت در ارتقا دسترس‌پذیری شهر تهران ارائه داد.

نقش همه نهادها در پروژه ملی آموزش حقوق شهروندی تعیین می شود

شهیندخت مولاوردی ، رئیس کمیته ملی مدیریت دگرگونی‌های اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز اظهارکرد: پروژه ملی آموزش حقوق شهروندی در حال تدوین و قرار است برای رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی با هدف گسترش فرهنگ تعامل و تقویت مفاهمه نقش تعریف شود.

دستیار پیشین رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی به استمرار آموزش‌ها در حوزه حقوق شهروندی تاکید کرد و گفت: بعد از اتمام آموزش‌های رسمی کار تمام نمی‌شود چون شهروندی فرایندی است که در طول عمر جاری است و در چرخه زندگی نیازمند آموزش آن هستیم بنابراین باید مجموعه واقعیت‌ها و ملاحظات را در جریان آموزش حقوق شهروندی در نظر بگیریم.

 از پتانسیل‌های موجود شهرداری تهران و یونسکو در حوزه فرهنگ شهروندی بهره می‌گیریم

حجت الله ایوبی ع دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های مشترک یونسکو و شهرداری تهران اظهارکرد: یونسکو سازمانی جهانی و نهادی دیرپاست و شهرداری تهران نیز به عنوان نهاد اجتماعی و فرهنگی جایگاه و ظرفیت‌های مناسبی در سطح جامعه دارد که این ظرفیت‌های مشترک می‌تواند راهگشای اهداف بلند فرهنگی هر دو نهاد و به نفع مردم جامعه به کار گرفته شود.

او در ادامه گفت: به نظر می‌رسد جهت تاثیرگذاری در تصور جهانی از وضعیت کشور ایران باید مجموعه اقدامات انجام شده در پیشبرد حقوق شهروندی را جمع‌آوری و به ادبیات یونسکو ترجمه و گزارش آن را به یونسکو ارسال کنیم.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: باید از تمامی پتانسیل‌های موجود نهفته در شهرداری تهران و یونسکو برای آشناسازی مردم با حقوق شهروندی، بسترسازی برای فرهنگ مواجهه با افراد دارای معلولیت و دسترس پذیری شهر و مشارکت شهروندان در برنامه‌ها بهره بگیریم.

کد خبر 427097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha