گروه سلامت: استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی، چند دهه است که در جهان رواج یافته و به‌عنوان روشی ساده، ارزان و کم‌عارضه، از طرف بیشتر خانم‌ها پذیرفته شده است؛روشی که به‌طور موقت از بارداری جلوگیری می‌کند و به راحتی برگشت‌پذیر است.

پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته، موجب فاصله‌گذاری مناسب بین فرزندان و محدود کردن تعداد آنها و درنتیجه سلامت مادر، فرزند و نهایتا کل خانواده خواهد شد.

با این حال، پیشگیری از بارداری، تنها یکی از فایده‌های این داروهاست. تأثیر این دارو در پیشگیری از انواع سرطان‌ها، به ویژه سرطان تخمدان، یکی دیگر از عوارض جانبی مطلوب آنهاست که به تازگی محققان دانشگاه آکسفورد در محاسبه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که توانسته تنها در انگلستان از مرگ بیش از 100 هزار نفر ناشی از سرطان تخمدان جلوگیری کند.

بی‌بی‌سی گزارش داده است سالانه 30 هزار مرگ در اثر این بیماری در انگلستان رخ می‌دهد که استفاده از این داروها می‌تواند از وقوع آنها پیشگیری کند.

البته پیش از این نقش این داروها در پیشگیری از سرطان شناخته شده بود. حتی مطالعاتی بود که نشان می‌داد استفاده از این داروها می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را، حتی در خارج از دستگاه تناسلی خانم‌ها نیز کاهش دهد.

شاهد این ادعا، مطالعه‌ جامعی است که نتایج آن سال گذشته منتشر شد و نشان می‌داد 8 سال استفاده از این داروها برای پیشگیری از بارداری، می‌تواند تا 15 سال بعد از قطع دارو هم، احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را کاهش دهد؛ سرطان‌ در رحم، تخمدان و حتی روده بزرگ.

محققان دانشگاه «ابردین» در انگلستان، این نتایج را از بررسی تعداد زیادی از زنان مراجعه‌کننده به پزشک، طی 36 سال  به دست آورده  و نتایج آن را در شماره سپتامبر 2007 نشریه پزشکی بریتانیا منتشر کرده بودند.

به گفته آنها، استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی، می‌تواند تا 12 درصد احتمال کلی ابتلا به سرطان را در زنان کاهش دهد.

در مطالعه جدید، بیش از 45 پژوهش قبلی و نیز اطلاعات و آمار مربوط به موارد جدید و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان تخمدان، مورد بررسی قرار گرفته و از کل آنها این طور برداشت شده که استفاده از این داروها، با توجه به رواج روبه‌افزایش آنها، توانسته از بیش از 100 هزار مرگ، طی 50 سال گذشته، پیشگیری کند.

این نتایج در حالی است که این داروها می‌توانند عوارضی را نیز به‌دنبال داشته باشند.

مهم‌ترین عارضه‌ای که برخی زنان از آن وحشت دارند، افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه و گردن رحم (سرویکس) است.

این محققان، از بررسی‌ پژوهش‌های پیشین چنین نتیجه گرفته‌اند که تأثیر مثبت داروهای ضدبارداری، بسیار بیشتر و پایدارتر از اثر آنها در افزایش خطر ابتلا به این 2 سرطان است و خانم‌ها نباید از این بابت نگران باشند.

به‌عنوان مثال اثر پیشگیرانه این داروها، تا ده‌ها سال بعد از قطع مصرف باقی می‌ماند، در حالی که اثر تشدیدکننده احتمال سرطان، کاملا موقتی و زودگذر است.

مجریان این مطالعه جدید، در گزارش خود در نشریه علمی «لانست»، با توجه به نتایج مثبت این داروها، پیشنهاد کرده‌اند در فهرست داروهای بدون نیاز به نسخه قرار گیرد.

البته این پیشنهاد قبلاً نیز مطرح شده بود و مخالفانی هم داشت؛ مخالفانی که روی عوارض این دارو برای زنان مبتلا به مشکلات انعقادی، بیماری‌های قلبی و نیز کبدی، تأکید دارند و اصرار می‌کنند تهیه این دارو بازهم منوط به تجویز پزشک و زیر نظر، معاینه و پیگیری‌ او، انجام شود.

کد خبر 42679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز