محمد سرابی _ خبرنگار: مشکلاتی که باعث بیماری و مرگ‌ومیرتهرانی‌ها می‌شود به شکلی به انبوه خودروهای شخصی ارتباط دارد.

حناچي

چه آلودگی هوا باشد و چه چاقی و کم‌تحرکی. دود خودروهای شخصی هوا را آلوده کرده است. فضایی که اشغال می‌کنند خیابان‌ها را بسته و شیوه استفاده دائمی از آنها در کنار مشاغل بی‌تحرک شهری باعث گسترش بیماری‌های جسمی گوناگون شده است. راه‌حل شهرداری برای این مشکل افزایش شبکه حمل‌ونقل عمومی و نظارت بر سالم بودن خودروهایی است که در شهر حرکت می‌کنند. 

شهردار تهران سه‌شنبه روز پرکاری را گذراند که همه بخش‌های آن به آلودگی هوا ارتباط پیدا می‌کرد. او ابتدا به بازدید خط۶ مترو و بعد از آن به مرکز معاینه فنی زمان‌آباد رفت و در ادامه، در ملاقات با نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که برای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران ۲میلیارد دلار بودجه لازم است. دیروز سه‌شنبه بود.

روز بدون خودرو. شهردار تهران با دوچرخه، اتوبوس و مترو در شهر تردد کرد. شهردار تهران در بازدید از خط۶ مترو و ایستگاه معاینه فنی زمان‌آباد واقع در جاده ورامین دراین‌باره اظهار کرد: هیچ اصراری بر استفاده همگانی از دوچرخه نیست ولی این وسیله کم هزینه‌ترین و پرنشاط‌ترین ابزار حمل‌ونقل است. امیدواریم استفاده از این وسیله از روز سه‌شنبه به تمام روزهای هفته تسری پیدا کند و بتوانیم مسیرهای مناسب برای حرکت آن را هم فراهم کنیم.

پیروز حناچی  با اشاره به این‌که تا پایان سال ۹کیلومتر از خط ۶ به پایان می‌رسد گفت: شاید به‌نظر بیاید که این کار فقط یک پروژه مهندسی است اما ساخت مترو ارتباط مستقیمی با حفظ سلامت شهروندان دارد و هیچ موضوعی مهم‌تر از سلامت شهروندان نیست.او اظهار کرد: با شروع به‌کار خط۶ مترو که بلندترین خط مترو تهران است فشار بر سایر خطوط هم کاهش پیدا می‌کند. شهردار با بیان اینکه شروع به‌کار ۶خط معاینه فنی و ۴ ایستگاه ثابت و سیار با مشارکت بخش خصوصی جای تشکر دارد، بیان کرد: مراکز معاینه فنی جدید در جاده ورامین و چیتگر ساخته شده است تا بتوانیم مسیرهای ورودی را نیز کنترل کنیم.

  • ۲۲۰هزار معاینه فنی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز در مراسم شروع به‌کار ایستگاه معاینه فنی زمان‌آباد گفت: در مشهد سالانه ۱۸۰هزار مورد معاینه فنی اجرا می‌شود. در تهران فقط در ماه آبان امسال ۲۲۰هزار مورد معاینه فنی انجام شد. با این حال به‌دلیل اینکه در بعضی از مناطق تهران مشکل کمبود زمین داریم کسی از ساخت مرکز معاینه فنی استقبال نمی‌کند. به همین دلیل ساخت دستگاه‌های معاینه فنی سیار پیشنهاد شده است.

نواب حسینی‌منش افزود: با وجود اینکه معاینه فنی در تهران خیلی سخت‌گیرانه اجرا می‌شود اما رضایت‌مندی شهروندان در آن دیده شده است. نوبت‌دهی اینترنتی برای اجرای معاینه فنی نیز ضروری است تا از معطلی رانندگان کاسته شود.او درباره خودروهای دیزلی گفت: با همکاری پلیس راهور برخی خودروهای دیزلی را در جاده‌ها متوقف و استانداردهای آنها را بازبینی می‌کنیم. از ۲۷۵۴خودرویی که در طرح بازدید شدند ۳۷۰خودرو معاینه فنی نداشتند و ۶۶۵خودرو نیز با وجود اینکه قبلا برگه معاینه فنی دریافت کرده بودند نتوانستند شرایط استاندارد را نشان دهند و از معاینه خارج شده بودند.

حسینی منش گفت: ایستگاه سیار معاینه فنی که در یک کانکس نصب شده است در زمان کوتاهی برپا می‌شود و می‌توان آن را در نقاط مختلف به‌کار انداخت. تجهیزات و ابزار دقیق آن از شرکت‌های آلمانی تامین شده است و اتاقک و دیگر قطعات در ایران ساخته شده است که به همین دلیل در هزینه صرفه‌جویی زیادی شد.

  • اجرای طرح کاهش

معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: اجرای طرح «کاهش» در بخش معاینه فنی از سال۱۳۹۵ تصویب شده بود اما عملیاتی نشد و برخی‌هم تصور می‌کردند که تبعات اجتماعی ایجاد می‌کند. امسال مردم خودشان از این طرح استقبال کردند که نشان می‌دهد شهروندان به اهمیت کارکرد صحیح خودروها حساس هستند. محسن پورسیدآقایی افزود:

البته در کاهش آلودگی هوا بارندگی هم نقش مهمی داشته است و در ۳ ماهه پاییز ۱۶روز بارندگی نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است و تعداد روزهای سالم نیز به بیش از ۳۰روز رسید اما مسئله مهم میزان سرعت آلودگی تهران بود. چراکه در سال گذشته ظرف ۳ روز بعد از بارندگی هوا آلوده می‌شد اما امسال حداقل ۶ روز و حداکثر ۹روز طول می‌کشید تا هوا بعد از بارندگی آلوده شود که این اتفاق خوبی است.

  • شهردار تهران در مجلس

برنامه دیگر شهردار در این روز شرکت در جلسه‌ای با حضور نمایندگان کمیسیون عمران مجلس بود. شهردار که براساس «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» با دوچرخه به مجلس رفته بود گزارشی درباره برنامه‌ها و چالش‌های پیش روی شهرداری تهران ارائه کرد. به گفته ۲عضو کمیسیون عمران، در این نشست شهردار تهران از کمیسیون عمران مجلس درخواست حمایت بیشتر مجلس از شهرداری را در بودجه سال۹۸ داشت. طبق گفته شهردار تهران وضعیت حمل‌ونقل در پایتخت نامناسب است و منجر به آلودگی و بیماری مردم شده و توسعه مترو و LRT (قطار شهری) جزو برنامه‌های در دست اجراست.

  • جمع‌آوری کارگاه بزرگ مترو  از مناطق پرتردد

بعد از بازدید مدیران شهرداری از خط۶ متروی تهران و ایستگاه دولت آباد نشستی با حضور پیمانکاران این خط برگزار شد. شهردار در این نشست، از جمع‌آوری کارگاه بزرگ مترو در میدان هفت تیر که به‌علت ایجاد تاسیسات تولید بتن فضای زیادی را اشغال کرده بود تشکر کرد. حناچی همچنین تأکید کرد که دیگر نباید چنین کارگاهی در مناطق پرتردد و مرکزی شهر ساخته شود زیرا تصویر نامناسبی را در شهر ایجاد می‌کند. معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران نیز در این دیدار بر این نیز تأکید کرد که تاسیسات زیادی در خطوط مترو ساخته شده است درحالی‌که تجهیزات به تناسب آن تامین نشده و در نتیجه نمی‌توان از این تاسیسات و سازه‌ها بهره‌برداری کرد.

به گفته محسن پورسیدآقایی برای تامین هزینه راه‌اندازی خط۶ انتشار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برنامه‌ریزی شده است اما به‌دلیل اینکه طی کردن مراحل انتشار آن تا پایان سال و شاید تا ابتدای سال آینده طول بکشد نیاز است تا با کمک بانک شهر و پیمانکاران بتوان این پروژه را تا انتشار نهایی اوراق ادامه داد. او همچنین بیان کرد که ۱۰کیلومتر از خط۶ مترو را می‌توان با ۱۵۰میلیارد تومان تجهیزات راه‌اندازی کرد. پیمانکاران تجهیزات مترو نیز در این نشست اظهار می‌کردند که ۹۰درصد قطعات مورد استفاده در این بخش به شکلی به قیمت ارز مرتبط است و در اثر افزایش قیمت دلار تامین آنها دشوار شده است.


 

کد خبر 426630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha