شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

دکتر محمدباقر قالیباف: مدیریت شهری موظف است توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود را همپای نیاز و تقاضای شهروندان ارتقا دهد.

امروز، مردم از شهرداری علاوه بر خدمات متنوع شهری، نقش آفرینی در حوزه های فرهنگی را نیزتوقع دارند و بر همین مبناست که توسعه رویکرد اجتماعی فرهنگی تاثیرگذار به‌عنوان یکی از راهبردهای اصلی شهرداری تهران در سالجاری تعریف شده است.

مدیریت شهری به لحاظ ساختاری که بر سامانه اداری کشور حاکم است برای پاسخگویی به شهروندان با تنگناهایی روبه‌رو است که گاه برای رفع آنها با چالش‌هایی نیز مواجه می‌شود و روشن است درصورتی اقدامات آن قرین توفیق خواهد بود که کلید حل مشکلات را در اختیار داشته باشد.

اگر چه در شرایط حاضر، به‌دلیل برخی خلأهای قانونی و همچنین نگرش و خط‌مشی بعضی دستگاه‌های اجرایی، چنین فرآیندی به آسانی قابل حصول نیست، اما این نباید به معنای توجیه و انصراف از وظایف مدیریت شهری در تحقق حقوق شهروندان تلقی شود.

امروز شهرداری تهران برای رفع نیازهای شهروندان در حوزه فرهنگ، فعالیت‌های متعددی را شکل داده است که بیان همه آنها اولا از هدف و ثانیا از حوصله این نوشتار خارج است.

تلاش برای ایجاد فضاهای فرهنگی و توجه به مسائل اجتماعی که فراهم‌کننده یک شهر سالم است درصدر برنامه کار مدیریت شهری قرار دارد.

شهروند مداری، محله‌گرایی و کمک به توسعه محله‌ای با محوریت مسجد، اهتمام به مشارکت معنا دار مردم از طریق شورایاری‌هاوسامانه نظارت همگانی با هدف شفاف‌سازی فعالیت‌ها و تحقق ایده شهروند مسئول –مدیریت پاسخگو ، افزایش نشاط اجتماعی، جهت‌دهی به مراسم آیینی (اعیاد و عزاداری‌ها) و سیاست‌های اجرایی جزئی‌تری نظیر توسعه فعالیت فرهنگسراها و ساخت اماکن دینی فرهنگی و هنری، سیاستگذاری و مشارکت در جشنواره‌ها، توجه به کارآفرینان، برنامه‌ریزی برای رفع ناهنجاری‌های اجتماعی و.... در چارچوب راهبرد یادشده تعریف می شوند، راهبردی که همه سیاستهای اجرایی آن باید برخاسته از آموزه‌های دینی و در جهت اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه باشد.

در کنار این فعالیت‌ها، ارتقای فرهنگ مکتوب (از جمله انتشار نشریات ) نیز مورد اهتمام بوده است که همشهریان ما با بسیاری از تولیدات آن آشنایند. اینک برآنیم تا با بسط فعالیت در این مقوله، روزنامه همشهری علاوه بر نوبت صبح، در نوبت عصر نیز انتشار یابد.

دلیل این اقدام کاملا روشن است. اقتضائات دنیای ارتباطات، مطالباتی را می‌آفریند؛ امروزه اطلاع رسانی سریع و بموقع نیاز مردم است و مدیریت شهری نباید و نمی‌تواند از کنار این خواسته عبور کند.

در نخستین روز انتشار چاپ عصر روزنامه همشهری از نخبگان، کارشناسان و شهروندان عزیز تهرانی (که به همدلی شان سخت دل بسته ام) صمیمانه تقاضا دارم برای ارتقای کیفیت و بهره وری بیشتر از این امکان و نیز سایر شئون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، یارمان باشند.

بمنه و کرمه

کد خبر 42662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز