هفته گذشته «بیدود» از منطقه ۲ و محله شهرک غرب وارد خیابان‌های تهران شد.

شهر بيدود

«بیدود» نام استارت‌آپی است که دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی به رنگ نارنجی و با همین نام تولید کرده. این دوچرخه‌ها مجهز به GPS هستند وشهروندان می‌توانند بدون مراجعه به ایستگاه‌های دوچرخه، آنها را برداشته و در پایان مسیر در جایی قرار دهند.  البته کاربران برای استفاده از دوچرخه‌ها باید پس از نصب اپلیکیشن بیدود، مبلغ ۱۵۹ هزار تومان را به‌صورت قرض‌الحسنه بپردازند، گرچه مسئولان این استارت‌آپ عنوان می‌کنند که اگر کاربری از عضویت در بیدو منصرف شود، این پول به حسابش برمی‌گردد.

مورد دیگر آنکه بیدود برای کاربران خود پکیج کامل بیمه شامل بیمه انفرادی و شخص ثالث را در نظر گرفته که برای خرید آن باید مبلغ ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان پرداخت شود. تاکنون از این دوچرخه‌ها ۳۰۰ دستگاه در اختیار شهروندان محله‌های شهرک غرب و سعادت‌آباد قرار گرفته است.

به گفته «رسول کشت‌پور» شهردار منطقه ۲ به مرور زمان تعداد دوچرخه‌ها بیشتر می‌شود تا شهروندان پهنه جنوبی منطقه هم بتوانند از این خدمات استفاده کنند چون استقبال از دوچرخه‌ها قابل توجه بوده و در هفته‌های اخیر ۵۴۰ نفر ثبت‌نام و ۱۳ هزار نفر اپلیکیشن بیدود را نصب کرده‌اند. البته در روز رونمایی از این دوچرخه‌ها علاوه بر مدیران شهری، برخی از چهره‌های هنری و ورزشی مانند کریم باقری و جواد رضویان هم حضور داشتند که در جمع حامیان دوچرخه‌های بیدود قرار گرفتند.

جواد رضویان که از ۱۸ سال پیش در بلوار دریا محله نیایش سکونت دارد، درباره دوچرخه‌های بیدود گفت: «یکی از دلایل آلودگی هوا استفاده از خودرو شخصی حتی برای مسیرهای کوتاه است. اگر این دوچرخه‌ها در معابر قرار گرفته و در دسترس باشند، حداقل می‌توان برای خرید یا تردد کوتاهی از آنها استفاده کرد. البته استفاده از دوچرخه‌ها در برخی معابر منطقه ۲ مانند سعادت‌آباد و ایثارگران به دلیل شیب تند، تا حدودی‌ سخت است که می‌توان برای چنین محدوده‌هایی دوچرخه‌های برقی در نظر گرفت.

اما خود من از این دوچرخه‌ها استفاده می‌کنم و حتماً دیگران را تشویق خواهم کرد.» البته «حسین قاسمی» عضو هیئت‌مدیره شرکت پاک‌چرخ ایرانیان (بیدود) راهکاری برای این موضوع داشت و گفت: «دلیل انتخاب منطقه۲ به‌عنوان نخستین مکان استقرار دوچرخه‌ها، خیابان‌های مناسب برای دوچرخه‌سواری بود و در گام نخست دوچرخه‌های نارنجی رنگ برای طی مسیرهای شرقی غربی و شمالی به جنوبی در نظر گرفته شدند اما با گذر زمان و در صورت استقبال شهروندان، در مرحله بعد دوچرخه‌های برقی مناسب مسیرهای جنوب به شمال وارد منطقه می‌شود.»

کد خبر 426552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha