فریبا خانی: بعد از صنعت چاپ هنرمندان به این فکر افتادند که کمی به حروف خشک چاپی لطافت اضافه کنند. پیچش‌ها و شکل‌های تازه به آن حروف بدهند که تنوع پیدا کند و زیبا باشد. به این هنر تایپوگرافی می‌گویند.

از باغ وحش حروف دیدن کنید

اینروزها در موزهی گرافیک ایران، نمایشگاه تایپو ۹۰۱۰ برپا شده است. در این نمایشگاه ۵۰ اثر از هنرمندان چک به نمایش درآمده است. چک از کشورهای پیشرو در این هنر است و در سالهای گذشته چندان نمایشگاه تایپوگرافی حروف لاتین در کشور برپا نشده که همین، موضوع نمایشگاه را جذابتر میکند.

فریبا سلیمانی، مدیر موزهی گرافیک ایران به خبرنگار هفتهنامهی دوچرخه میگوید: «پروژهی ۹۰۱۰ در کشور چک، پروژهای پژوهشی بوده و در آن، روند دیجیتالکردن این هنر در ۲۰سال، مورد بررسی قرار گرفت و کتابی هم براساس آن منتشر شد. این نمایشگاه بخشی از این پژوهش است. بسیاری از کسانی که این حروف را طراحی کردهاند، خود اهل موسیقیاند و این نکته در تصاویر هم مشهود است. اسمی که برای این کار انتخاب کردهاند «باغ وحش حروف» است. از تکنیکهای گوناگون برای طراحی حروف استفاده شده، گاهی با گلدوزی، گاهی با استفاده از شکل حیوانات اساطیری و...»

این نمایشگاه، نمایندهی ذهنیت طراحان چک، از بازی با دنیای فرمهای منفصلِ حروف لاتین است. آنها در طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی طرحهای خود را ارائه کردهاند.

این نمایشگاه تا پایان سال ۹۷ دایر است و علاقهمندان میتوانند هرروز (جز جمعهها و شنبهها) از ساعت ۹ تا ۱۷ از این نمایشگاه در موزهی گرافیک ایران دیدن کنند.

نشانی موزه: بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید، محوطهی شمالی پارک پلیس

از باغ وحش حروف دیدن کنید

از باغ وحش حروف دیدن کنید

از باغ وحش حروف دیدن کنید

از باغ وحش حروف دیدن کنید

از باغ وحش حروف دیدن کنید

از باغ وحش حروف دیدن کنید
عکاسی از نمایشگاه: محمود اعتمادی/ دوچرخه
کد خبر 426539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha