همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت به موضوع قاچاق پروتزهای درمانی واکنش نشان داد و گفت: شرمنده‌ایم که یکی از خانواده‌های بزرگ جامعه پزشکی تخلفی انجام داده و انتظار داریم برخورد قانونی با این تخلف انجام شود.

دكتر ايرج حريرچي

 به گزارش مهر، دکتر ایرج حریرچی تاکید کرد: پرونده این موضوع مربوط به قبل از سال ۹۴ است و ما در جریان موضوع هستیم و پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم. به هرحال شرمنده‌ایم که یکی از خانواده‌های بزرگ جامعه پزشکی تخلفی انجام داده و انتظار داریم برخورد قانونی با این تخلف انجام شود. متاسفانه این افراد برای مصرف این اقلام در برخی مراکز درمانی رابطه برقرار کرده بودند و مشوق‌های مالی می‌دادند.

* فروش دارو در نزدیکی داروخانه‌های بزرگ

وی در ارتباط با موضوع فروش دارو در نزدیکی داروخانه‌های بزرگ، افزود: متاسفانه در حال حاضر یک بازار قاچاق و تقلبی دارو در یکی از کشورهای همسایه شکل گرفته و داروهای مورد نیاز مردم به صورت قاچاق وارد کشور می‌ شود و آن را جلوی داروخانه‌های بزرگ می‌فروشند. اما، باید توجه کرد این بازار بدون تقاضای مردم شکل نمی‌گیرد، اگر مردم از این افراد دارو نخرند و تقاضا نباشد، قسمت عمده‌ای از عرضه داروهای قاچاق از بین می‌رود.

* موضوع ذرت دامی در اسنک پف‌کرده

سخنگوی وزارت بهداشت، در ارتباط با استفاده از ذرت دامی در تولید اسنک پفک کرده توسط دو شرکت غذایی، افزود: باید توجه کرد که اسنک‌های پفک کرده مبنای ذرت دارند. از طرفی ذرتی که برای مصرف دام استفاده می‌شود شامل سهمیه ارزی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی شده، اما ذرت‌های دیگر شامل این سهمیه نیستند. این دو شرکت نیز از ذرت‌های مصرف دامی که قیمتش کمتر است در تولید اسنک‌های پفک کرده استفاده کردند.

وی تاکید کرد: البته ذرت دامی از نظر شاخص‌های بهداشتی و سلامتی فرقی با ذرت معمولی ندارند،   اما اگر کسی در صنایع غذایی اقدامی خلاف قانون انجام دهد با اشد مجازات با او برخورد می‌کنیم. بر همین اساس پرونده این دو شرکت به دادگاه منتقل شده و از شرکت‌های دیگر و محصولات موجود در بازار نیز نمونه‌برداری کرده‌ایم. در این زمینه موضوع نگران کننده‌ای برای مردم وجود ندارد.

* آمار سقط جنین

حریرچی در پاسخ به سئوالی درباره آمار سقط جنین در کشور و نحوه نظارت بر مراکز مرتبط با این موضوع، گفت: باید توجه کرد که گاهی متخلفانی هستند که لباس همکاران ما را پوشیده‌اند و گاهی هم برخی متخلفان با لباس خودشان تخلف می‌کنند. بر این اساس برخی سقط را انجام می‌دهند، اما نه ماما هستند و نه پزشک. باید توجه کرد در سال ۹۵ و ۹۶ به ترتیب یک میلیون و ۴۷۸ هزار و یک میلیون و ۵۴۰ هزار زایمان در کشور داشته‌ایم و کل جواز سقطی که در کل کشور صادر شده ۷ هزار مورد بوده است؛ یعنی کمتر از نیم درصد. مجوز سقط هم در مورادی صادر شده که قطعا و یا با احتمال زیاد به مادر یا نوازد آسیب وارد می‌شده است.

وی افزود: البته وزارت بهداشت نظارت‌های شدیدی در این حوزه دارد بطوریکه احتمال انجام سقط غیرقانونی در مراکز قانونی مانند بیمارستان صفر بوده و در مطب‌ها هم نزدیک به صفر است. اما به هر حال سقط غیرقانونی هم وجود دارد.

* تبلیغ دارو تخلف است

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تبلیغ دارو نیز گفت: تبلیغ دارو در کشور ممنوع است و تبلیغ خدمات پزشکی نیز در اکثر موارد ممنوع اعلام شده است. بنابراین تبلیغ این موارد در کانال‌های مجازی و ماهواره‌ای تخلف است. حتی برخی مراجع رسمی و شناسنامه‌دار نیز این تبلیغات را انجام می‌دهند که در اکثر موارد محتوای تبلیغ تخلف است.

کد خبر 426410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha