همشهری آنلاین: رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: سامانه تغییر نشانی ایرانیان از امروز راه اندازی می‌شود و از این پس در کنار کد ملی و کدپستی نشانی همه شهروندان به صورت دائم ثبت و به روزرسانی می‌شود.

حمید درخشان نیا

ایرنا نوشت: حمید درخشان نیا در آیین یکصدمین سالگرد تاسیس و روز ملی ثبت احوال افزود: این سامانه از سال 1376 با توجه به قانون اختصاص شماره ملی و کد ملی کد پستی که همه دستگاه‌ها ملزم به استفاده از اطلاعات پایگاه جمعیتی ثبت احوال بودند، مطرح بود و امروز راه اندازی می شود.

وی گفت: در این سامانه که امروز آن را راه اندازی و به صورت عملیاتی استفاده می‌کنیم آدرس و مکان افراد در کنار شماره ملی و کد پستی آنها قرار گرفته است و این اطلاعات به روزرسانی می شود.

وی گفت: این اطلاعات پیش از این درج شده بود اما یا تطبیق نداشت یا اینکه به روزرسانی نشده بود این امر یکی از راهبردهای مهم کشورها در زمینه توسعه یافتگی محسوب می‌شود.

درخشان نیا در زمینه مزایای تغییر نشانی نیز افزود: در ابتدای سال جاری شورای فناوری اطلاعات مصوبه ای را ابلاغ کرد که همه دستگاه‌های اجرایی آدرس و کدپستی افراد را در کنار کد ملی به ثبت احوال اعلام شده بود را استعلام کنند و این نشانی می‌بایست مبنا قرار می گیرد. بنابراین این امر باعث می‌شود که آدرس از فرم برگ های کاغذی حذف شود و همچنین این امر موجب حفظ حقوق شهروندی افراد می شود.

وی خطاب به مردم گفت: همه مردم 20 روز فرصت دارند از امروز به سایت اطلاع رسانی ثبت احوال مراجعه و اگر نشانی آنها تغییر کرده است هرگونه تغییر را اعلام کنند.

رئیس سازمان ثبت احوال درباره مزایای کارت ملی گفت: شفاف‌سازی اطلاعات، جلوگیری از جعل و فساد مهمترین هدف دولت الکترونیک و از مزیتهای مهم کارت هوشمند ملی است که با تکمیل این پروژه به این هدف دست خواهیم یافت. در حال حاضر 47 میلیون و 200 هزار نفر برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام و مراحل ثبت نامی را نیز تکمیل کرده‌اند و برای حدود 45 میلیون نفر نیز کارت صادر شده است و در سه سال اخیر حدود 44 میلیون کارت هوشمند ملی صادر شده است.

درخشانی نیا اعلام کرد: در مراحل صدور کارت هوشمند ملی با کمترین مشکل مواجه بودیم و در حال حاضر کمتر از 15 میلیون نفر کسانی که واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند باقی مانده اند تا این پروژه تکمیل شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های گذشته، قرار بود که امسال در سوم دی روز ملی ثبت احوال پروژه کارت هوشمند ملی به طور کامل به اتمام برسد اما با مشکلات بودجه و اعتباری در اواخر سال گذشته مواجه شدیم که کمی این پروژه به تاخیر افتاد.

درخشان نیا ادامه داد: به زودی مردم از برکات و آثار پروژه کارت هوشمند ملی بهره‌مند خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 190 دستگاه اجرایی به پایگاه اطلاعات جمعیتی به صورت برخط دسترسی دارند و همچنین 200 هزار نقطه در کشور در لحظه استعلام های هویتی را پاسخ می دهیم.

رئیس سازمان ثبت احوال اعلام کرد: پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور بزرگترین پایگاه داده کشور است که همه پایگاه ها از آن استفاده می کنند و احراز هویت ها را انجام می دهند .

وی به تشکیل کارگروه اصلاح و بازنگری قانون ثبت احوال هم اشاره کرد و گفت: اصلاح و بازنگری قانون ثبت احوال در مرحله نهایی است و بر این اساس این سازمان از شکل سنتی خارج و مدرن و الکترونیکی شده است بنابراین نیاز به اصلاح و بازنگری قانون داشتیم.

  • ایجاد پایگاه اطلاعات سببی و نسبی

درخشان نیا به یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان ثبت احوال اشاره کرد و گفت: تلاش بر این است که پایگاه اطلاعات سببی و نسبی را تکمیل کنیم و همچنین خدمات سکونت محوری با آرشیو الکترونیکی را تقویت کنیم و همچنین بهره برداری از کارت هوشمند ملی بر اساس مصوبه هیات وزیران نیز در دستور کار جدی این سازمان قرار دارد.

درخشان نیا در زمینه کاربردی شدن کارت هوشمند ملی نیز گفت: در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی با استفاده از این کارت و اثر انگشت و تطبیق و استعلام بر خط و تأییدات لازم یک اقدام بسیار بزرگ انجام شده است و خدمات ثبتی را با این کارت انجام می‌دهند که از جرم و فساد جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: از مزایای دیگر کارت هوشمند ملی تسهیل کار مردم سرعت و ادغام کارها است که یکی از اهداف مهم دولت الکترونیک است و ارتقا و توجه به آما ها بر اساس آمارهای ثبت احوال است.

رخشان نیا با قدردانی از دستگاه‌های مربوطه در زمینه حمایت و کمک به سازمان ثبت احوال به خصوص در به ثمر رساندن پروژه کارت هوشمند ملی گفت: در دولت تدبیر و امید موفقیت های زیادی را در زمینه فعالیت سازمان ثبت احوال داشتیم و در دوره پنجساله اخیر موفقیت‌های این سازمان مضاعف بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این موفقیت ها ارتقاء سطح کمی و کیفی پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور برای احراز هویت هموطنان است.

رئیس سازمان ثبت احوال اضافه کرد: قبل از این و قبل از دولت تدبیر و امید حجم این پایگاه ۳۰۰ ترابایت بود که امروزه به بیش از یک هزار ترابایت افزایش یافته است که ۹۰ درصد آن مورد استفاده قرار می گیرد.

درخشان نیا تاکید کرد: بیشترین تراکنش در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور مربوط به دوران برگزاری انتخابات است که در یک روز ۴۰ میلیون استعلام از این پایگاه انجام شده است.

وی ادامه داد: سرعت بخشیدن به پروژه کارت هوشمند ملی یک یکی دیگر از موفقیت های سازمان ثبت احوال محسوب می شود.

در این آیین که با حضور وزیر کشور انجام شد به رسم یادبود از پیشکسوتان و بازنشستگان سازمان ثبت احوال قدردانی شد و همچنین به صورت اجرایی و عملیاتی سامانه تغییر ثبت نشانی نیز رونمایی شد.

کد خبر 426361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha