همشهری آنلاین: مخالفان قانون جدید کار در ده روز گذشته شش تظاهرات گسترده در بوداپست برگزار کرده‌اند. شمار آنها در آغاز چند صد نفر بود اما اکنون به هزاران نفر رسیده است. اوربان آنها را "مزدبگیر" یک میلیاردر آمریکایی خواند.

ویکتور اوربان، نخست وزير مجارستان

به گزارش دویچه وله، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در تلویزیون دولتی این کشور ضمن پرخاش به مخالفان قانوند جدید کار آنها را "دروغگویان"ی خواند که قصد "نابودی کشور" را دارند.

او همچنین گفت که منتقدان دولت "مزدبگیران" جورج سوروس هستند.

سوروس، یک میلیاردر آمریکایی مجارستانی‌تبار است که از تلاش‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی برای جلوگیری از تک‌حزبی کردن مجارستان توسط اوربان حمایت مالی می‌کند.

تظاهرات ضد دولتی پس از تصویب قانون جدید کار که به "قانون بردگی" شهره شده آغاز شد و تا جمعه، ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) ادامه داشت.

در آخرین راهپیمایی که در سرمای شدید برگزار شد و ششمین تظاهرات علیه قانون جدید کار به‌شمار می‌رود هزاران نفر شرکت داشتند.

قانون جدید کار به کارفرمایان اجازه می‌دهد کارکنان خود را به اضافه‌کاری تا ۴۰۰ ساعت در سال وادارند و دستمزد اضافه‌کاری را در مدت سه سال بپردازند. تا پیش از تصویب این قانون، اضافه‌کاری به ۲۵۰ ساعت محدود بود.

دولت ویکتور اوربان می‌گوید که قصد دارد از این طریق "کمبود نیروی کار در بخش تولیدی" را جبران کند.

  • همبستگی علیه دولت راست‌گرا

احزاب اپوزیسیون امیدوارند که در سال جدید هم بتوانند مخالفان قانون جدید کار را بسیج کنند.

چند حزب اعلام کرده‌اند، تا زمانی که به آنها امکان حضور در تلویزیون داده نشود به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

برتالان توت، رهبر حزب سوسیالیست نیز گفته است که نیروهای اپوزیسیون در سال جدید میلادی اعتراضات خود را گسترش خواهند داد. به گفته‌ی او، حرکت‌های اعتراضی نه تنها در مخالفت با دولت بلکه علیه شرکت‌های کلانی نیز خواهد بود که با دولت ارتباطات نزدیک دارند و از قانون جدید کار بهره می‌برند.

یک سخنگوی سندیکای معلمان نیز بر ضرورت ادامه‌ی اعتراضات تاکید ورزیده و خواستار تحصن سراسری شده است.

یک سخنگوی اتحادیه دانشجویان نیز برای همبستگی با شاغلان اعلام آمادگی کرده و گفته است: «اگر کارگران چرخ‌های تولید را از حرکت بیندازند و خیابان‌ها را اشغال کنند، ما با آنها همراه خواهیم شد».

کد خبر 426262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha