همشهری آنلاین: مدیرکل مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اقدامات اولیه برای تهیه راهنمای بالینی ریه جانبازان شیمیایی مانند مذاکره با مسئولان سازمان منع سلاح های شیمیایی در لاهه هلند انجام شده است و امیدواریم این پروتکل درمانی به زودی تدوین شود.

جانبازان

محمدرضا صدیقی مقدم در گفت و گو با  ایرنا افزود: پروتکل یا راهنمای بالینی به عنوان یکی از برنامه های اصولی بنیاد شهید برای ارائه خدمات بهتر به مصدومان شیمیایی در کشور طراحی و برنامه ریزی شده است که سال گذشته تدوین اولین راهنمای بالینی آسیب های چشمی جانبازان شیمیایی با همکاری مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شد.

وی ادامه داد: این کار بزرگی است که سه سال طول می کشد و مطابق با آن برنامه ریزی خوبی می توان برای جانبازان شیمیایی انجام داد؛ بر اساس این برنامه قدم به قدم تمام موارد مربوط به مشکلات چشمی جانبازان درنظرگرفته شده است و پزشکان می دانند برای درمان عوارض و بیماری های چشمی آنها چه کارهایی باید انجام دهند.

صدیقی مقدم خاطرنشان کرد: به واسطه این اقدام، اکنون پروتکل چشم جانبازان شیمیایی برای کل کشور، تنظیم شده است که بر اساس این پروتکل پزشکان می دانند که برای هر جانباز شیمیایی با مشکلات چشمی چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی باید انجام دهند. در واقع یک برنامه اصولی پزشکی و علمی است که راهکارهای درمان مشکلات چشمی جانبازان شیمیایی را به پزشکان نشان می دهد.

مدیرکل مصدومان شیمیایی بنیاد شهید با بیان اینکه جانبازان شیمیایی نیازمند سه پروتکل چشم، ریه و پوست هستند، گفت: برنامه بعدی بنیاد شهید، آغاز پروتکل ریه برای جانبازان شیمیایی است که اقدامات اولیه آن انجام شده است. به همین منظور مذاکراتی با مسئولان سازمان منع سلاح های شیمیایی در لاهه هلند در ماه گذشته داشتیم تا بتوانیم از تجارب بین المللی آنها برای جانبازان شیمیایی کشور استفاده کنیم.

صدیقی مقدم اظهار داشت: درباره راهنمای بالینی پوست نیز کارهای خوبی انجام شده است اما متاسفانه کارهای علمی در این زمینه بسیار اندک است؛ ولی مطالعه ای از حدود ۲ سال پیش آغاز شد که امسال این کار را به اتمام رساندیم، به محض اینکه نتایج مطالعه مشخص شود راهنمای بالینی پوست را هم شروع خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: راهنمای بالینی پوست، ریه و چشم از برنامه ها و اولویت های بنیاد شهید است، با توجه به اینکه در حوزه چشم کارها اکنون به اتمام رسیده است، راهنمای بالینی ریه و پوست نیز در دست اقدام است. این پروتکل ها برای تمام جانبازان شیمیایی سراسر کشور تنظیم شده است.

صدیقی مقدم اضافه کرد: این پروتکل برای همه کسانی که قربانی سلاح شیمیایی می شود، تاثیرگذار است. یک خلاء علمی وجود دارد که پزشکان ما در دانشگاه ها آموزش درستی برای این موضوع نمی بینند که با چنین مصدومانی چگونه باید برخورد کنند، ما تجربه های این برنامه ها را داریم و امیدواریم مانند یک درسنامه در دنیا ارائه شود تا دیگر کشورهای قربانی این سلاح ها هم بتوانند از این تجارب استفاده کنند.

در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، ۴۳ هزار و ۱۷۳ نفر آزاده شدند. مردم ایران در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، ۲۲۵ هزار و ۵۷۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده اند.

شمار کل جانبازان کشور به ۵۷۴ هزار و ۱۰۱ نفر می رسد. ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر (۵۹ درصد) جانبازان زیر ۲۵ درصد و ۲۳۷ هزار و ۸۱۹ نفر (۴۱ درصد) بیش از این میزان جانبازی دارند.

بیش از ۶۹ هزار نفر از جانبازان کشور، جانباز شیمیایی هستند.

کد خبر 426258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha