همشهری آنلاین: نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد تنها 6 ماه ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می‌تواند منجر به تغییر روند زوال عقل به سوی بهبود شود.

رژيم غذايي سالم

به گزارش خبرنگار مهر، «جیمز بلومنتال»،سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه دوک کارولینای شمالی، در این باره می‌گوید: «مدل آزمایشی ما نشان می‌دهد با بهبود ریسک قلب و عروق، عملکرد عصبی-شناختی نیز بهبود می‌یابد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «همزمان با بهبود سلامت مغز، سلامت قلب هم بهبود می‌یابد.»

در این مطالعه ۱۶۰ فرد بزرگسال شرکت کرده بودند که در معرض ریسک بالا بیماری قلبی-عروقی قرار داشتند، هرگز ورزش نمی‌کردند و دارای مشکلات شناختی بودند. شرکت‌کنندگان قبل و بعد از مطالعه در تست‌های شناختی شرکت کردند.

شرکت کنندگان با میانگین سنی ۶۵ سال به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول دارای رژیم غذایی سالم برای قلب با غذاهای کم نمک‌تر و کم چرب‌تر بودند و تشویق به ورزش نمی‌شدند. گروه دوم به پیروی از یک رژیم غذایی سالم تشویق نشدند اما سه بار در هفته حدود ۳۰ دقیقه در روز پیاده روی یا دوچرخه سواری می‌کردند. گروه سوم هم رژیم غذایی سالم داشتند و هم ورزش می‌کردند. گروه چهارم هیچ تغییری در رژیم غذایی و عادات ورزشی‌شان ایجاد نکردند.

بعد از ۶ ماه مطالعه، گروه سوم شاهد بیشترین بهبود در مهارت‌های فکری‌شان بودند. شش ماه ورزش و رژیم غذایی سالم موجب شد سن مغزی‌شان از ۹۳ به ۸۴ برسد.

میانگین نمره گروه سوم در تست شناختی ۴۷ امتیاز بود، درحالی که میانگین نمرات گروه دوم ۴۲ و گروه چهارم ۳۸ بود.

به گفته بلومنتال، «داشتن یک سبک زندگی سالم موجب بهبود این ریسک و بهبود عملکرد عصبی-شناختی می‌شود و هیچ وقت برای شروع دیر نیست. حتی در افراد مسن دارای نشانه‌های زوال عقل، تغییر مثبت در سبک زندگی تاثیرگذار است.»

کد خبر 426205
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha