همشهری آنلاین: گروه‌ خونی یک دختر استرالیایی پس از اینکه مورد پیوند کبد قرار گرفت، در رویدادی که پزشکان آن را اولین مورد نوع خود اعلام کردند، تغییر کرد و دستگاه ایمنی فرد اهدا کننده در او پدیدار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پزشکان گفتند دمی- لی برنان 9 ساله به علت نارسایی کبدی به شدت بیمار بود، تا هنگامی که در بیمارستان کودکان سیدنی پیوند کبد دریافت کرد.

9 ماه بعد از این پیوند کبد پزشکان متوجه شدند که گروه خونی این دختر عوض شده است و دستگاه ایمنی او پس از آنکه سلول‌های بنیادی از کبد جدید او به مغز استخوانش مهاجرت کرده‌اند، مشابه دستگاه ایمنی فرد دهنده کبد شده است. دمی – لی که اکنون دختر 15 ساله‌ای است، در سلامت به سر می‌برد.

دکتر مایکل استورمون متخصص بیماری‌های کبد که پزشک معالج این دختر بوده است، درباره او می‌گوید: "چنین رویدادی بسیار غیرمعمول است - در واقع تا به حال با هیچ موردی مانند آن رخ نداده است."

"عملاً مثل این می‌ماند که او را مورد پیوند مغز استخوان قرار داده باشیم. اکثریت بخش‌های دستگاه ایمنی او مشابه فرد دهنده عضو به او شده است."

شرح حال دمی- لی در شماره اخیر نشریه پزشکی معتبر نیوانگلند منتشر شده است.

پزشکانی که برنان را درمان کرده‌اند علاقمند هستند بدانند که آیا این رویداد می‌‌تواند کاربردهایی در جراحی پیوند اعضا داشته باشد. بزرگترین مانع در پیوند اعضا رد اندام اهدایی بوسیله دستگاه ایمنی گیرنده است.

دکتر استومون می‌گوید به نظر می‌رسد برنان خیلی خوش‌‌شانس بوده است که مجموعه‌ای از وقایع عجیب برای او رخ داده است، از جمله یک عفونت پس از پیوند، که ممکن است به سلول‌های بنیادی کبد اهدایی او این امکان را داد تا در مغز استخوان - محل تولید سلول‌های خونی - تکثیر شوند.

استومون می‌گوید ممکن است شاید وقایعی که این دختر پس از پیوند تجربه کرد، دستگاه ایمنی خود او را آنقدر ضعیف کرده بود، که سلول‌های بنیادی موجود در کبد جدید او توانستند به مغز استخوان مهاجرت کنند و در آنجا تکثیر یابند.

به گفته استومون اکنون این مسئله مطرح است که‌ آیا می‌‌توان در سایر بیماران پیوندشده همین پدیده را ایجاد کرد.

کد خبر 42619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز