همشهری آنلاین: دکتر محمد باقر قالیباف که برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد به داووس در کشور سوئیس سفرکرده است، با با قائم مقام وزیر امور خارجه این کشور مذاکره کرد.

به گزارش مهر ،در این ملاقات که در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد و بنا به درخواست طرف سوئیسی  انجام شد، ابتدا میشائیل آمبول (AMBUL) قائم مقام وزیر خارجه سوئیس ضمن خوش آمد گویی و تشکر از پذیرش دعوت برای حضور در داووس از سوی قالیباف [شهردار تهران عازم داووس شد]وی را یکی از چهره های برجسته  و تاثیر گذار ایران نامید و با اشاره به شرایط موجود در موضوع هسته ای ایران و موضع گیری اخیر کشورهای 5+1 ، برای مشارکت فعالانه سوئیس در این ارتباط ، اعلام آمادگی کرد.

قالیباف نیز با اشاره به روابط دیرینه و مناسب میان دو کشور وهمچنین نقش  انکار ناپذیر سوئیس در تحقق صلح و همزیستی جهانی گفت: در موضوع هسته ای ایران نیز سوئیس همواره به حل وفصل مشکلات میان ایران و غرب از طریق راه های مسالمت آمیز، علاقه مندی نشان داده است که امیدواریم جنبه عملی بیشتری پیدا کند. به هر حال این مواضع و تاکید بر گفتگو به جای منازعه برای ما با ارزش است .

وی سپس در پاسخ به سوال قائم مقام وزیر خارجه سوئیس گفت : استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز خواست ملی ایرانیان  است و در موضوع هسته ای تمامی گروه های داخلی ایران  صرف نظر از اختلاف سلیقه‌ها وروش های سیاسی خود، از موضع واحدی برخوردارند.

قالیباف ادامه داد: اگر غرب این موضوع را مورد توجه قرار ندهد، از درک واقعیت های ایران و امتیازات تعامل با ایران محروم خواهد شد وبه اشتباه خواهد افتاد.غرب باید ماهیت مستقل  ومردمی نظام جمهوری اسلامی را بپذیرد و نقش غیر قابل انکار ایران در تامین امنیت وثبات منطقه را هم به رسمیت بشناسد.

شهردار تهران گفت: آمریکا وغرب باید  نوع نگاه به جمهوری اسلامی را تغییر دهند وروابط خود با ایران را در فضای جدید و با توجه به موقعیت ممتاز منطقه ای و بین المللی ایران تنظیم نمایند . اکنون شرایط جهان و روابط بین اللمل نسبت به سه ده قبل متفاوت است و آمریکا نمی تواند خواست های یک طرفه خود را به ایران یا هر کشور مستقل دیگری تحمیل نماید.

قالیباف افزود: ایران بازیگر بزرگ منطقه و کشور نیرومندی است و می تواند با رویکرد تعامل و رقابت، با تمامی همسایگان و قدرت های منطقه‌ای و جهانی، روابط مبتنی بر منافع طرفینی ایجاد کند.ما اهل مذاکره هستیم وهیچگاه به استقبال روش های غیر دیپلماتیک نرفته ایم .ایران به دنبال اعتماد سازی برای جهانیان است و به هیچ وجه در پی دستیابی به سلاح های غیر متعارف نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: غرب نباید با موضوع هسته‌ای ایران با رویکرد سیاسی وامنیتی برخورد نماید . این یک موضوع کاملا فنی وحقوقی است ودر این چارچوب ایران آماده هر نوع همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

کد خبر 42606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز