همشهری آنلاین: دونالد ترامپ اعلام کرده جیمز متیس دو ماه دیگر (پایان فوریه) بازنشسته خواهد شد. همزمان متیس متن استعفانامه‌ خود را منتشر کرده است. گفته می‌شود ترامپ و متیس در مورد خروج نیروهای آمریکا از سوریه اختلاف نظر داشته‌اند.

جیمز مَتیس

به گزارش دویچه وله، جمیز متیس، وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر) در پی بالا گرفتن اختلاف‌نظر جدی با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور از سمت خود کناره‌گیری کرد.

ژنرال متیس که بسیاری او را محترم‌ترین سیاستمدار امور خارجی در کابینه ترامپ می‌دانستند، پایان ماه فوریه سال ۲۰۱۹ (حدود دو ماه پس از استعفا) پنتاگون را ترک خواهد کرد. در دو سال گذشته که متیس به عنوان وزیر دفاع در کابینه ترامپ خدمت می‌کرد، گزارش‌های متعددی در مورد اختلاف نظر شدید او با ترامپ در مورد امور دفاعی و نقش آمریکا در جهان منتشر شده بود.

وزیر دفاع آمریکا یک روز پس از آنکه ترامپ از پیروزی بر داعش و خروج نیروهای آمریکا در سوریه خبر داد، استعفای خود را اعلام کرد.

متیس در استعفانامه خود خطاب به ترامپ نوشته از سمت خود به این دلیل استعفا می‌دهد که "شما [ترامپ] حق برخورداری از وزیر دفاعی را دارید که نظراتش با نظرات شما همسوتر باشد. "

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته هویتش فاش شود به آسوشیتدپرس گفته متیس همراه با استعفانامه خود به کاخ سفید رفته و گفتگویی خصوصی به مدت ۴۵ دقیقه با ترامپ داشته است. به گفته این منبع آگاه ملاقات ترامپ و متیس در آرامش پیش رفته و تنشی میان این دو بوجود نیامده است.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه و از مخالفان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در واکنش به استعفای متیس در توییتر نوشت: «همین الان استعفانامه متیس را خواندم. این کاملا مشخص می‌کند که ما به سمت مجموعه‌ای از خطاهای سیاسی فاحش در حرکت هستیم که ملت ما و اتحادمان با کشورهای دیگر را به خطر انداخته و دشمنان‌مان را تقویت می‌کند.»

  • متن استعفانامه متیس خطاب به ترامپ

متیس در استعفانامه خود اشاره‌ای به اختلاف‌نظر خود با رییس‌جمهور در مورد خروج سربازان آمریکایی از سوریه نکرده، اما خاطرنشان ساخته که "عمیقا باور دارد" که قدرت آمریکا به اتحاد با کشورهای دیگر "پیوند" خورده  که این اعتقاد به وضوح در تناقض با سیاست ترامپ مبنی بر اولویت دادن به آمریکا (America First) است؛ سیاستی که ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود و همچنین پس از ورود به کاخ سفید مصرانه پیگیر آن بوده و موجب بروز اختلافات و تنش‌های جدی میان آمریکا و هم‌پیمانان این کشور شده است.

متیس در نامه استعفایش نوشته چین و روسیه به دنبال گسترش "مدل اقتدارگرایانه" خود در جهان و پیشبرد منافع‌شان به هزینه آمریکا و متحدان این کشور هستند و از همین رو "ما باید همه ابزارهای قدرت آمریکایی را در جهت دفاع همگانی به کار بگیریم. "

سال گذشته باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه منتقد ترامپ، گفته بود متیس به همراه جان کلی (رییس‌دفتر وقت ترامپ) و رکس تیلرسون [وزیر خارجه وقت] کمک می‌کنند تا کشور به هرج و مرج نیفتد. تیلرسون اوایل امسال از سمتش کنار گذاشته شده و کلی نیز قرار است در روزهای آینده برکنار شود.

مارک وارنر، سناتور ایالت ویرجینیا با "ترسناک" خواندن وضعیت پیش آمده در توییتر نوشت: «متیس در هرج و مرج و آشفتگی کابینه ترامپ یک جزیره ثبات بوده است.»

احتمال کناره‌گیری متیس از ماه‌ها پیش در رسانه‌ها مطرح شده بود، با این حال نزدیکان او تأکید داشتند که متیس به کارش ادامه خواهد داد.

ترامپ در توییتر نوشته متیس در پایان ماه فوریه "بازنشسته" خواهد شد. او اعلام کرده جایگزین وزیر دفاع را به زودی مشخص خواهد کرد.

کد خبر 426034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha