مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخاب ماترا به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا فرصتی است که مردم چهره‌ای جدید و شگفت‌انگیز از شهرشان به دیگران ارائه کنند.

«ماترا» پایتخت فرهنگی اروپا

شهر ماترا در ناحیه باسیلیکاتا در ایتالیا یکی از دو شهری است که به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا ۲۰۱۹ انتخاب شده است. این شهر در دهه پنجاه میلادی قرن بیستم به خاطر شرایط بد کسانی که در غارهای موسوم به ساسی زندگی می کردند، به مایه شرم ایتالیا مشهور بود. امروز دیگر هیچ نشانه‌ای از فقر یا روزهای سخت باقی نمانده است. انتخاب ماترا به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا فرصتی است که مردم چهره‌ای جدید وشگفت‌انگیز از شهرشان به دیگران ارائه کنند.

اتحادیه اروپا هر سال یک شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی می کند. این شهر به مدت یک سال قلب برنامه های مختلف فرهنگی خواهد بود که هدفشان معرفی و ارتقای فرهنگ و هنر اروپایی است.

قرعه پایتخت فرهنگی اروپا برای سال ۲۰۱۹  به نام دو  شهر ماترا در ایتالیا و پلوودیو در بلغارستان افتاده است.

شهر ماترا در ناحیه باسیلیکاتا در جنوب ایتالیا قرار دارد. طی دهه پنجاه میلادی قرن بیستم غارهای موسم به ساسی که از جنس صخره های آهکی توفا ساخته شده است، محل زندگی کسانی بود که در شرایط فقر به سر می بردند. به همین دلیل هم ماترا در آن زمان به مایه ننگ ایتالیا معروف بود.

انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا برای مردم این شهر فرصتی است تا چهره ای جدید از ماترا به دیگران نشان بدهند.

همه مردم متعهد هستند که پروژه‌ای اجتماعی و فرهنگی را به اجرا درآورند که عمیقاً به آن اعتقاد دارند و برای آنها به مثابه احیای نام خوش شهرشان است

شعار ماترا برای سال ۲۰۱۹ آینده باز است؛ شعاری که همانطور که از آن برمی‌آید بر دو مفهوم آینده و باز بودن تکیه می‌کند. در دورانی که حرف از بستن مرزهاست، ماترا به دنبال آینده‌ای است که بر اساس گفتگو و پذیرفتن دیگری ساخته شده است.

همه منتظر ۱۹ ژانویه ۲۰۱۹ هستند. این روز مراسم افتتاحیه دوره‌ای است که طی آن ماترا پایتخت فرهنگی اروپاست. حدود ۱۲ ساعت این شهر به مرکز تمام اروپا تبدیل می‌شود
کد خبر 425972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha