همشهری آنلاین: مدیرکل هواشناسی استان خوزستان گفت: در مدت ۳۰ سال گذشته روند افزایش روزهای گرد و خاکی در خوزستان یک و نیم روز در سال بوده است یعنی در این مدت هر سال یک و نیم روز به تعداد روزهای گرد و خاکی اضافه شده است.

گردوغبار

به گزارش ایرنا، محمد سبزه‌زاری روز چهارشنبه با اشاره به این که تعداد روزهای گرد و خاکی در فصول سال مختلف متفاوت است، افزود: به صورت میانگین در دراز مدت ۳۰ ساله حدود ۶۳ روز در سال گرد و خاک داشتیم اما در سال‌هایی که خیلی گرد و خاک شدید بود تعداد این روزها به ۱۱۵ روز هم رسیده است.

وی اظهار داشت: دهه ۸۰ شمسی یعنی بین سال‌های ۸۶ تا ۸۸ اوج بروز روزهای گرد و خاک در خوزستان بود که علت آن هم فعالیت چشمه‌های گرد و خاکی در عراق بود، در این سال‌ها منطقه به شدت خشک شده بود در نتیجه گرد و خاک از عراق با شدت زیاد به سمت ایران می‌آمد.

وی تاکید کرد: سال‌ها است که خوزستان با پدیده گرد و خاک دست و پنجه نرم می‌کند و به معضل بزرگی تبدیل شده است زیرا تمام ابعاد زندگی مردم منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سلامت شهروندان را با خطر مواجه می‌کند.

سبزه‌زاری گفت: میزان گرد و خاک به میزان بارش بستگی دارد هر چه بارندگی کم‌تر باشد میزان گرد و خاک بالاتر می‌رود؛ امسال در پاییز بارش‌های خوبی در استان خوزستان داشتیم که تاثیر زیادی در عدم بروز گرد و خاک داشت، فقط یکی یا دو مورد در مهر گرد و خاک داشتیم چون به علت بارندگی خاک تثبیت شده بود.

وی افزود: جنس خاک در خوزستان به گونه‌ای است که آب به سرعت در آن جذب می‌شود و به علت گرما هم شرایط تبخیر فراهم است بنابر این اگر یک ماه بارندگی نباشد زمین مساعد برای بروز دوباره گرد و خاک خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان با بیان این که گرد و خاک در خوزستان ارتباط مستقیم با اقلیم منطقه دارد گفت: وزش باد، میزان بارندگی و رطوبت خاک از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بروز پدیده گرد و خاک هستند از این رو پیش‌بینی این پدیده را سخت می‌کند چون چند مولفه باید بررسی شود.

وی ادامه داد: چندی پیش هفتمین دوره مدلسازی و پیش‌بینی گرد و خاک با حضور متخصصان داخلی و خارجی در خوزستان با همکاری مرکز پیش‌بینی گرد و خاک بارسلونا برگزار شد، در این دوره حاضران به تبادل آخرین اطلاعات در زمینه پیش‌بینی گرد و خاک پرداختند.

مرکز پایش گرد و غبار بارسلونا یکی از مهم‌ترین و با دقت‌ترین مراکز پیش‌بینی گرد و غبار در دنیا است. محصولات این مرکز با دقت بسیار بالایی به صورت ساعتی برای مناطق مختلف دنیا از جمله خاورمیانه ارائه می‌شود.

سبزه‌زاری گفت: در زمینه مهار گرد و خاک دو عامل مهار کانون‌های گرد و خاک و پیش‌بینی دقیق وقوع آن از اهمیت زیادی برخوردار است که اجرای آنها به ترتیب بر عهده منابع طبیعی و سازمان هواشناسی است.

وی افزود: ما در بحث پیش‌بینی وقوع پدیده کار می‌کنیم البته این که فکر کنیم با برگزاری این دوره‌ها پیش‌بینی وقوع خیلی دقیق می‌شود اینطور نیست طبق گفته محققانی که از اسپانیا در این دوره شرکت کرده بودند این که مدل‌ها بتوانند با دقت بالا پیش‌بینی دقیق گرد و غبارهای محلی را انجام دهند حداقل ۵ سال آینده طول می‌کشد تا به این مرحله برسیم.

وی تاکید کرد: اما در این دوره اطلاعات خوبی در زمینه گرد و خاک از جمله مدل‌سازی ارائه شد که امیدواریم بتوانیم در آینده یک مدل بومی برای کشور طراحی کنیم.

مدیر کل هواشناسی استان خوزستان تاکید کرد: زمانی که محققان خارجی وارد کشور می‌شوند یک تعامل دو طرفه است به این معنا که ما از علم آنها و آنها از داده‌های ما استفاده می‌کنند، آنها مدل پیش‌بینی را در سطح جهانی اجرا می‌کنند از این رو نیاز دارند از اطلاعات واقعی در کشور خبردار شوند که ما این اطلاعات را در اختیار آنها قرار می‌دهیم و آنها هم انتقال فناوری، تجربه و دانش خود را به کشور ما انجام می‌دهند.

وی گفت: سال گذشته مرکز ملی گرد و خاک در خوزستان راه‌اندازی شد و اکنون در حال همکاری با مرکز پیش‌بینی گرد و خاک بارسلونا هستیم که ۱۱ مدل جهانی گرد و خاک را برای پیش‌بینی گرد و خاک به صورت منطقه‌ای اجرا می‌کنیم و هر ۱۵ دقیقه اطلاعات گرد و خاک بر روی سایت آن بارگذاری می‌شود این در حالی است که کشورهای منطقه یک یا دو مدل پیش‌بینی را اجرا می‌کنند.

سبزه‌زاری افزود: حداکثر پیش‌بینی مدل‌های گرد و خاک ۳ روزه است زیرا پیش‌بینی گرد و خاک نسبت به دیگر پدیده‌ها دشوارتر است، بقیه پدیده‌ها مثلا بارندگی را می‌توان ۱۰ یا ۱۵ روز پیش‌بینی کرد اما گرد و خاک نهایتا سه روزه پیش‌بینی می‌شود.

وی با تاکید بر این که پیش‌بینی همیشه با خطا همراه است گفت: پیش‌بینی وقوع گرد و خاک را با همکاری و داده‌های مرکز بارسلونا انجام می‌دهیم.

کد خبر 425889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha