همشهری آنلاین: مهار و کنترل کانون‌های گرد و خاک با ابداع و ساخت ماده هیبریدی با ارایه یک طرح پژوهشی از سوی یکی از کارشناسان ارشد شرکت ملی حفاری ایران امکان‌پذیر شد.

گرد و غبار

به گزارش ایسنا، دکتر اصغر صادق آبادی رئیس مهندسی کالا و تجهیزات عمومی مدیریت امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران در این باره گفت: حدود پنج سال روی طرح مطالعه و کار شد و هدف رفع مشکل گرد و خاک و ریزگرد در استان خوزستان بوده است.

این پژوهشگر برتر استان افزود: تحقیقات و بررسی‌های علمی به عمل آمده در این ارتباط منجر به دستیابی به تولید ماده‌ای سازگار با محیط زیست شده است که تجهیزات و مواد مورد نیاز آن در استان موجود است.

وی با بیان این‌که با توجه به وضعیت کشور از نظر بیابان‌زایی و خشکسالی باید در جهت توسعه پایدار یک اقدام مهندسی روی این کار انجام می‌شد، اظهار کرد: محصول اختراع تثبیت‌کننده هیبریدی خاک با قابلیت نگهداری رطوبت و ایجاد مرتع به ثبت رسیده و در مرحله تولید تجاری قرار دارد.

صادق آبادی با اشاره به این‌که در تولید این ماده از دانش کامپوزیت‌های زیستی استفاده شده است، گفت: با استفاده از این ماده، کنترل کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد امکان‌پذیر می‌شود.

رئیس مهندسی کالا و تجهیزات عمومی مدیریت امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران افزود: همچنین با استفاده از بذرهای مناسب می‌توان کانون‌ها را تبدیل به مرتع کرد و از آن استفاده تجاری به عمل آورد.

وی این طرح را فرامنطقه‌ای که صادرات آن برای کشور ارزآوری خواهد داشت، معرفی و خاطرنشان کرد: این طرح در بین ۵۸ طرح به عنوان طرح برتر فناوری در زمینه بیایان‌زدایی و جلوگیری از طوفان‌های گرد و غبار از سوی جشنواره فناوری پارک‌های علم و فناوری کشور انتخاب شده است.

این پژوهشگر استان، همچنین طراحی و ساخت داخل دوپ لوله حفاری، گریس کابل‌های حفاری و سیمان کامپوزیتی چاه‌های نفت و گاز و استنت جذب شونده عروق کرونری قلب را در کارنامه اختراعات خود دارد.

صادق آبادی، دارای دکتری مهندسی پزشکی در بیومتریال است و تا کنون دو عنوان کتاب تخصصی و بیش از  ۸۰ مقاله علمی فنی تالیف کرده که این مقالات در نشریات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسیده است. وی در در سال‌های ۸۹ و ۹۱ نیز به عنوان پژوهشگر برتر استان خوزستان انتخاب شده بود.

کد خبر 425872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha