همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به وجود یک هزار و ۱۷۰ گونه مهره‌دار در کشور گفت: از این تعداد ۸۷ گونه در معرض تهدید انقراض قرار دارد.

مجید خرازیان مقدم

به گزارش ایرنا، مجید خرازیان مقدم روز دوشنبه در جلسه کارگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های حیات وحش که در محل معاونت عمرانی استانداری لرستان برگزار شد، گفت: بنابر برنامه پنج ساله ششم توسعه برای حفظ و جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض تهدید در صورت تامین اعتبار باید ۳۰ برنامه عمل تهیه و اجرا شود.

وی افزود: طی چند سال اخیر ۱۰ برنامه عمل تهیه شده و با محوریت استان‌ها در استانداری‌های هدف مطرح شده است تا با روند تصویب و در نظر گرفتن ردیف‌های اعتباری اجرا شوند.

خرازیان مقدم با بیان این که لرستان از استان‌های با تنوع زیستی شاخص در کشور است گفت: این استان در زمینه اجرای برنامه‌های مرتبط در مورد حفاظت از محیط زیست موفق عمل کرده بطوری که در برنامه عمل مربوط به پلنگ، سمندر کوهستانی، لرستان و خرس قهوه‌ای به‌خوبی اقدام کرده است.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این اقدامات در شرایطی انجام شده که اعتبارات مورد انتظاری که باید تخصیص می‌یافت محقق نشده و با تلاش جمعی همکاران حاصل شده است.

وی در مورد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز گفت: این بیماری بیشترین مشکلات را در حیات وحش ایجاد می‌کند به اینصورت که ارزش اقتصادی حیات وحش را نمی‌توان همانند یک دام با ارزش اقتصادی مشخص تعیین کرد و ارزش ریالی ندارد بنابر این خساراتی که این بیماری به حیات وحش وارد می‌کند را هم نمی‌توان برآورد ریالی کرد.

خرازیان مقدم اظهار داشت: سازمان دامپزشکی در خصوص مقابله با این بیماری تعهد دارد تا سال ۲۰۳۰ نسبت به ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اقدام کند و هم اکنون هم همکاری خوبی با سازمان محیط زیست داشته است.

وی افزود: این بیماری که از دام سبک منتقل می‌شود سالیان گذشته تلفاتی داشته که خوشبختانه طی سال‌های اخیر کمتر شده و در استان لرستان نیز هیچگونه تلفاتی گزارش نشده است.

خرازیان مقدم در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز گفت: این ویروس طی چند سال اخیر در کشور بومی شده است این که این بیماری در فصل‌هایی غیر از آبان تا پایان اسفند در کشور مواردی از آن گزارش می‌شود نشان‌دهنده شکل‌گیری نوعی از این بیماری است که مرتبط با پرندگان وحشی مهاجر نیست.

وی با اشاره به نتایج مطلوب سرشماری حیات وحش در لرستان گفت: افزایش برخی گونه‌های حیات وحش در لرستان اتفاق مثبتی است که در عین حال نیازمند امنیت، بهداشت، تامین آب و آبشخور و علوفه مورد نیاز است.

کد خبر 425749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha