همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: پدافند غیرعامل در معماری کلان سیستمی کشور، تسریع در مدیریت بحران و افزایش بازدارندگی تأثیرگذار است.

احمد وحیدی

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی روز دوشنبه در نخستین گردهمایی دانش‌آموختگان و نخبگان پدافند غیرعامل که در سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، اظهار داشت: مسأله دشمن‌شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است و گاهاً بعضی‌ها می‌گویند که دشمن کجا بود و اگر ما این مسأله را حل نکنیم، دچار مشکلی بزرگ خواهیم شد؛ زیرا نباید لحظه‌ای از دشمن غافل بود، از این رو خودمان را باید در جبهه‌ای بدانیم که دشمن دائم علیه ما فکر و اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: اگر پدافند غیرعامل خدمات لازم را در این زمینه انجام دهد و مردم و مسئولان مقابل دشمن هوشمند باشند، این زحمات نتیجه می‌دهد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه به ‌دلیل بصیرت، جمهوری اسلامی در هر جایی که با دشمن درگیر بوده، پیروز شده است، گفت: دشمنان فکر می‌کنند که ایران در تلاش برای سلطه فیزیکی و ایجاد امپراتوری است اما آنها در اجرای سیاست‌های خود شکست خورده‌اند و این شکست به‌ گونه‌ای است که امروز تظاهرکنندگان فرانسوی می‌گویند که از انقلاب اسلامی ما الگو گرفته‌اند.

سردار وحیدی با اشاره به اینکه دشمن حق دارد که از ما خشمگین باشد، افزود: وقتی دشمن مقایسه‌ای بین بودجه نظامی ایران با کشورهای منطقه انجام می‌دهد، می‌بیند که ما با کمترین بودجه موفق‌تر از آنها هستیم.

وی تصریح کرد: هرچند دشمن بارها از ما شکست خورده است، اما نباید او را کوچک بشماریم و در اینجا پدافند غیرعامل به عنوان تأمین‌کننده قدرت دارای ارزش و اهمیت است. دشمن بارها و بارها به این فکر کرده که به مراکز هسته‌ای ایران حمله کند اما با وجود پدافند غیرعامل این برنامه‌ریزی ها خنثی‌ شده‌اند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به ضعف در فهم دقیق منابع گفت: رهبر معظم انقلاب بارها تلاش کرده‌اند تا ما را به سمت فهم دقیق منابع هدایت کنند. ما منابع قدرت چندلایه‌ای داریم که شناخت صحیح از آنها ضروری است و پدافند غیرعامل به شناخت منابع و اجرایی‌شدن آنها کمک می‌کند.

سردار وحیدی با تأکید بر این موضوع که دنیای فناوری امروز، شگفتی‌ساز است افزود: برخی فناوری‌ها مانند بلاک‌چین یک‌ دفعه ظهور و ما را غافل‌گیر می‌کنند و این غافل‌گیری حتی ممکن است منجر به فروپاشی تمدن‌ها شود، از این رو برای جلوگیری از غافل‌گیری راهبردی باید از طریق پدافند غیرعامل فرصت بازاندیشی راهبردی را داشته باشیم و پدافند غیرعامل این فرصت را می‌دهد که با دریافت ضربه اول بتوانیم سریع ضربه دوم را وارد کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید لایه‌های پدافند غیرعامل را به‌خوبی شناسایی کنیم، تصریح کرد: شناخت این لایه‌ها به ما کمک می‌کند تا همه چیز را به تسخیر بکشانیم و به لایه‌های عمیق‌تر راه پیدا کنیم و کنترل این لایه‌ها به این معنی است که به علم ناب دست یافته‌ایم و چاره‌ای جز پیگیری این علم ناب و شناخت لایه‌ها نداریم.

سردار وحیدی خاطرنشان کرد: باید به سازمان پدافند غیرعامل کمک کنیم تا شجره طیبه‌ خود را بارورتر سازد و هرچند مخالفت‌هایی وجود دارد که بعضی از روی جهل هستند، نباید بر طی کردن مسیر مهم پدافند غیرعامل تأثیرگذار باشد.

هر اقدام غیر مسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی‌انسانی، ساختمان‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غیرعامل گفته می‌شود.

هدف از اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل کاستن آسیب‌پذیری نیروی انسانی و تاسیسات و تجهیزات حیاتی و حساس و مهم کشور به رغم حملات خصمانه و مخرب دشمن و استمرار فعالیت‌ها و خدمات زیربنایی و تامین نیازهای حیاتی و تداوم اداره کشور در شرایط بحرانی ناشی از جنگ است. به عنوان مثال از پدافند غیرعامل می‌توان به استتار، اختفا و ایجاد سرپناه برای تاسیسات مهم و استراتژیک اشاره کرد.

کد خبر 425675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha