دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیین نکوداشت ۶۰ سال فعالیت علمی و ادبی محمد روشن برگزار شد.

استاد محمد روشن

محمد روشن در آیین نکوداشت ۶۰ سال فعالیت علمی و ادبی‌اش که با حضور مسئولان ارشد استانی در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت  برگزار شد با ابراز خرسندی از برگزاری مراسم بزرگداشت و نکوداشت برای شخصیت‌های علمی و ادبی و فرهنگی، اظهار کرد: این صمیمیت و اهتمامی قدردانی از کوشش خدمتگزاران فرهنگی در جامعه وجود دارد، بسیار ارزشمند است.

او تصحیح و تنقیح کتاب «روضه العقول» را یکی از کارهای برجسته خود در حوزه ادبیات فارسی دانست و تصریح کرد: هر انسانی ناگزیر به خدمت در جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کند و بنده در حد توانم سعی کردم خدمت کنم و همواره از خداوند به خاطر پروراندن این اهتمام در وجودم سپاسگزاری می‌کنم.

به گزارش خبر گزاری ایسنا، روشن با بیان این‌که ۱۲ سال افتخار تدریس در گیلان و پس از آن در تهران را دارد، خاطرنشان کرد: ۳۴ سال بعد از معلمی به تدریس در دانشگاه تهران مشغول شدم و سپس به کار تالیف و تحقیق در زبان و ادب فارسی پرداختم. امیدوارم با وجود ۸۵ سال سن توانسته باشم خدمت موثری به جامعه کرده باشم.

حسن انوشه، چهره پیشکسوت زبان و ادب فارسی نیز با بیان این‌که استاد محمد روشن برای فرهنگ ایران تلاش کرده است، گفت: استاد روشن پاسدار میراث معنوی کشور ما بوده که نشان‌دهنده امانتداری و فرهیختگی ایشان است.

او تصحیح کتاب «جامع التواریخ» را یکی از کارهای بزرگ و سترگ روشن دانست و خاطرنشان کرد: این کتاب مجددا به دست استاد روشن احیا شد. البته ایشان در همه زمینه‌های تاریخ، ادبیات و عرفان برجسته است.

ژاله حساس‌خواه، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان نیز در این مراسم اظهار کرد: در زمانه‌ای که بزرگ شدن، بزرگ بودن و بزرگ ماندن کار ساده‌ای نیست، استاد روشن مانند دیگر ستارگان درخشان تاریخ ایران مظهر دستیابی به این سه مهم است.

او محمد روشن را یک ستاره در سپهر علم و ادب ایران دانست که زندگی‌اش ترجمان مسافر راه عشق در کلام لسان‌الغیب است و تصریح کرد: با نگاهی بازشناسانه به زندگی استاد روشن درخواهیم یافت که ایشان همواره می‌دانسته چه می‌خواهد و آن‌چه را می‌خواسته با تمام وجود باور داشته است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان این‌که کارنامه استاد روشن دارای ویژگی‌های برجسته‌ای است، گفت: بی‌تردید استاد در زمره سرمایه‌های بی‌بدیل معنوی استان و حتی کشور قرار می‌گیرد.

حساس‌خواه محمد روشن را انسانی خواند که همواره تعلق به ایران و ادبیات ایران را بر هر تعلق دیگر ترجیح داده و خاطرنشان کرد: استاد دارای مجموعه‌ای از صفات خوب مانند عشق، دیانت، تعهد، تخصص، حسن خلق، تواضع و مردم‌دوستی است و این صفات آن‌قدر برجسته است که توانسته نهادهای فرهنگی را گرد هم آورد تا به معرفی این شخصیت گرانسنگ به نسل امروز و فردا بپردازیم.

او راز همیشه ماندگاری مردان بزرگ تاریخ را در عشق و بصیرت و استقامت و عهدهای پنهان‌شان دانست و یادآور شد: امیدواریم جوانان این سرزمین الگوهای مناسب خودشان را در دل همین آب و خاک بیابند تا در جست‌وجویش راهی بلاد دیگر نشوند. در این راستا آمادگی داریم هرساله چنین نکوداشت‌هایی برای سایر چهره‌های فرهنگی استان برگزار کنیم.

کد خبر 425659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha