پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تحقیقاتی که توسط "مرکز مطالعات صداقت عمومی" در آمریکا اخیرا صورت گرفت، نشان می‌دهد که رییس جمهوری آمریکا ‪ ۲۶۰‬بار در مورد جنگ عراق به افکار عمومی دروغ گفته است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان این مرکز تحقیقاتی در گزارش خود همچنین به این مطلب اشاره کرده است که از سال ‪ ۲۰۰۱‬مقامات کاخ سفید به همراه رییس جمهوری این کشور در مجموع ‪ ۹۳۵‬بار اظهارات نادرست در مورد سلاح‌های کشتار جمعی در عراق و ارتباط آن کشور با گروه‌های "القاعده" و "طالبان" برای آغاز جنگ با آن کشور عنوان کرده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان و برطبق این این گزارش، این اظهارات توسط هشت نفر از مقامات ارشد کاخ سفید در ‪ ۵۳۲‬مناسبت مختلف بیان شده است.

تمامی اظهارات و اطلاعات دروغی که توسط این افراد بیان شده در مورد تهدید "صدام حسین"، مبنی بر در اختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی و ارتباط با القاعده بوده است.

بنابراین گزارش، ادعاهای کذب مقامات کاخ سفید طی ماه‌هایی که کنگره آمریکا در اوت سال ‪ ۲۰۰۲‬میلادی برای تصویب جنگ علیه عراق مشغول بررسی بود، افزایش چشمگیری داشت.

گزارشی که توسط این مرکز مطالعاتی روز گذشته در آمریکا انتشار یافت "کالین پاول" وزیر خارجه سابق "جرج بوش" با ‪ ۲۵۴‬اظهار دروغ در مورد حمله به عراق و خطر صدام ،دومین نفر پس از بوش قرار دارد.

از سوی دیگر "دیک چینی" معاون رییس جمهوری آمریکا و مشاور امنیت ملی آمریکا، "کاندولیزا رایس" و "دونالد رامسفلد" وزیر دفاع سابق آمریکا به ترتیب در رده‌های بعدی اظهارات اغراق آمیز در خصوص تهدید صدام و جنگ علیه عراق قرار دارند.

صدام از سوی آمریکا متهم به در اختیار داشتن زرادخانه‌های کشتار جمعی بود که بحثی جنجالی بین آمریکا و سایر کشورهای جهان در مورد این اظهارات و تصویب جنگ از سوی سازمان ملل متحد برای مشروعیت بخشیدن به این تهاجم در گرفته بود.

آمریکا پس از حمله به عراق در اوایل سال ‪ ۲۰۰۳‬و اشغال آن کشور نتوانست ادعاهای خود در مورد وجود زرادخانه‌های مخوف دروغین را ثابت کند.

نویسندگان این گزارش معتقدند دولت آمریکا مقدمه چینی برای آغاز جنگ علیه حکومت صدام را بر اساس تبلیغات و اطلاعات غلط انجام داده است.

در آستانه جنگ عراق، چنی معاون رییس جمهوری در ماه اوت سال ‪ ۲۰۰۲‬صریحا اعلام کرد هیچ شکی نیست که صدام دارای سلاح‌های کشتار جمعی است.

بوش در ماه مه ‪ ۲۰۰۲‬در گفت وگو با تلویزیون لهستان اعلام کرد آمریکا سلاح کشتار جمعی در عراق یافته است.

با این همه، این گزارش تنها سیاستمداران آمریکا را مقصر نمی‌داند و تاکید می‌کند که تاثیر این اظهار نظرها و تلاش‌ها برای آغاز یک جنگ توام با پوشش خبری روزانه رسانه ها، تاثیری چند برابر بر افکار عمومی داشته و اشاره می‌کند که برخی روزنامه نگاران و یا حتی رسانه‌های مختلف در این فاصله اذعان کرده‌اند که پوشش خبریشان در دوره منتهی به جنگ به حد کافی موشکافانه و همراه با نقد نبوده است.

"چارلز لوییس"، نویسنده، استاد دانشگاه و بنیانگذار مرکز صداقت عمومی گفت این گزارش صرفا نگاه به گذشته نیست و درسی برای آنچه امروز در سیاست آمریکا و سیاست خارجی آن می‌گذرد، است.

"نکته اصلی این است که افکار عمومی باید نسبت به آنها که قدرت را در کشور در دست دارند، محتاط تر باشد و با تردید بیشتر نسبت به گذشته بنگرند. در عین حال در زمینه سیاست خارجی، آمریکا سابقه شروع جنگ بر اساس اطلاعات غلط را دارد و ما باید بدانیم که در آینده چگونه از اتفاقی مشابه جلوگیری کنیم. ما هنوز حقیقت را درباره انگیزه‌های اصلی و واقعی کاخ سفید از آغاز جنگ در عراق نمی‌دانیم."
لوییس معتقد است افکار عمومی آمریکا باید بداند که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره آغاز جنگ در عراق چگونه فکر می‌کنند و تنها موضع آنها در حل بحران فعلی عراق مهم نیست.

به گفته وی زمانی که حقیقت بیشتری درباره آنچه در روزهای پیش از جنگ عراق گذشته، از جمله با انتشار قریب الوقوع کتاب "اسکات مکللن" سخنگوی سابق کاخ سفید و یا انتشار نتیجه تحقیقات کمیته اطلاعات کنگره در بهار ‪ ، ۲۰۰۸‬افکار عمومی آمریکا امکان بهتری برای قضاوت درباره آنچه حقیقت دارد، خواهد یافت

کد خبر 42555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز