همشهری آنلاین: ماهیگیری صنعتی در سراسر جهان به دلیل صید منابع غذایی؛ پرندگان دریایی، پنگوئن‌ها و پرستوهای دریایی را در معرض خطر گرسنگی و مرگ ناشی از آن قرار داده است.

ماهيگيري

به گزارش ایرنا از نشریه 'ساینس دیلی'، مطالعه جدید مرکز تحقیقات علمی فرانسه با همکاری دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان می‌دهد در حال حاضر گونه‌های مختلف پرندگان دریایی با بیشترین تهدید مواجه هستند.

بر اساس نتایج این تحقیقات، غذای پرندگان دریایی بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰، از ۷۰ میلیون تن به ۵۷ میلیون تن کاهش یافته است. در همین حال، صید سالانه ماهیگیران از ۵۹ میلیون تن در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به ۶۵ میلیون تن در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

این کاهش غذا، بیشترین تهدید در میان گونه‌های دریایی را متوجه پرندگان دریایی کرده به طوری که در ۷ دهه گذشته جمعیت آنها ۷۰ درصد کاهش داشته است.

به گفته محققان، از دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، ما یک چهارم از همه پنگوئن‌ها و تقریبا نیمی از پرستوهای دریایی را از دست داده‌ایم. در همین حال، رقابت بین پرندگان و صنعت ماهیگیری برای برداشت از منابع غذایی دریایی در مناطقی از آسیا، دریای مدیترانه، دریای نروژ و ساحل کالیفرنیا همچنان افزایش می‌یابد.

محققان می‌گویند: اقدام فوری در این زمینه لازم است، زیرا نه تنها پرندگان دریایی در رقابت ناعادلانه با کشتی‌های عظیم ماهیگیری برای دستیابی به غذا با مرگ و نابودی مواجه هستند، بلکه ابزارهای ماهیگیری و حجم زیادی از ضایعات پلاستیکی شناور در اقیانوس‌های جهان هم آنها را با مشکل مواجه کرده است.

علاوه بر این، پرندگان دریایی با تهدید آلودگی نفتی، حضور شکارچیان غیر بومی در مناطق زیستی خود، تخریب و تغییر زیستگاه بر اثر فعالیت‌های انسانی و تغییرات زیست محیطی ناشی از تغییرات اقلیمی مواجه هستند.

کد خبر 425413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha