سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سه سنگریزه کوچک که تقریبا نیم قرن پیش از عمق کره ماه جمع‌آوری شده‌اند در حراجی ساتبیز نیویورک به چندصد هزار دلار فروش رفت.

تجسمي

به گزارش مهر به نقل از رویترز، قطعات کوچکی از کره ماه که سوغات سفر فضاپیمای لونا-۱۶ شوروی در ۱۹۷۰ است در حراجی ساتبیز نیویورک به قیمت ۸۵۰ هزار دلار به فروش رفت.

این سه سنگریزه تنها قطعات ماه هستند که مالکیت آن در دست مجموعه های خصوصی است. این سنگ ها توسط یک مجموعه دار آمریکایی عرضه شد که خود این قطعات را در سال ۱۹۹۳ در یک حراجی به قیمت ۴۴۰ هزار دلار خریده بود. ساتبیز فاش کرده است که مالک جدید نیز یک مجموعه دار آمریکایی است اما هویت او مخفی ماند. مسئولان حراجی قبلا اعلام امیدواری کرده بودند که این سنگ ریزه ها که ابعادی میلی متری دارند در حدود یک میلیون دلار فروش روند.

مالکیت اولیه این قطعات ماه در اختیار نینا ایوانونا کورولوا بیوه مسئول سابق برنامه های فضایی شوروی یعنی سرجی پاولویچ کورولف بود. در واقع این سنگ ها هدیه ای از سوی اتحاد جماهیر شوروی به نینا بود تا از نقش شوهرش در پیشبرد برنامه های فضایی شوروی تجلیل شود.

این سه سنگریزه حاصل کاوش فضاپیمای لونا-۱۶ بر سطح ماه بود که در سپتامبر ۱۹۷۰ بر سطح ماه فرود آمد و با حفر سوراخی به عمق ۳۵ سانتی متر نمونه هایی از تنها قمر زمین را جمع آوری کرد.

این سنگ‌ها از آن جهت فوق العاده ارزشمند و خاص هستند که دهه هاست نمونه‌هایی که از اجرام فضایی جمع آوری می شوند تنها در اختیار سازمان های دولتی می‌ماند و هرگونه خرید و فروش آنها توسط مجموعه های خصوصی ممنوع است.

کد خبر 425183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha