همشهری آنلاین: حسام‌الدین آشنا گفت: برخی بودجه‌های کلان امروز به واسطه برخی آشنایی‌ها ایجاده شده که قطع هر کدام از این بودجه‌ها مرتبط با شبکه‌ای از نهادها و شبه قبیله‌ها می‌شود که آنها می توانند با قدرت خود، کل بودجه را زمینگیر کنند.

حسام الدين آشنا

به گزارش ایرنا، حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری،   طی سخنانی در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران در پاسخ به پرسش صریحی درباره چرایی آنچه که کوتاهی دولت و شخص رییس جمهوری در وعده رفع حصر و آزادی برخی زندانیان خاص و اعتصاب غذا کرده خوانده شد، اظهار کرد: «من یکسال در دفتر مهندس میرحسین موسوی کار کرده‌ام و ایشان را اگر نگوییم کامل، خوب می‌شناسم. اکنون نیز دفتر کار بنده در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با منزل ایشان دو خانه فاصله دارد. یعنی ابتدا دفتر کار ما، سپس دفتر آقای جلیلی و بعد از آن خانه مهندس میرحسین موسوی است. با همه این اوصاف، می‌پذیرم که رفع حصر به صورت مطلق انجام نشده است. اما شرایط حصر تغییر کرده است. آن چیزی که می‌بایست توسط دولت و شخص رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی اتفاق بیفتد رخ داده است. پس از برخی تسهیل‌ها و گشایش‌هایی که در دوران اخیر ایجاد شده، از نظر من تا برداشته شدن حصر تنها یک پوسته باقی مانده است. چیزی که مانده است به دعای شما و همت کسانی که حاضر شدند در این زمینه هزینه بدهند، انشاالله برداشته خواهد شد.

آشنا در پاسخ پرسشی پیرامون نحوه اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز قانون خوبی بود. اما در مرحله اجرا به واسطه پیگیری افرادی خاص، معافیت‌های متوجه آن شد که به گمانم اصلاحیه نمایندگان بر این قانون، وضع را بهتر کند.

آشنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر امکان‌های قانونی مطالبه تغییر و تحول اساسی نسل جدید در ریخت و ساختار قدرت، گفت: آخرین اصل قانون اساسی متوجه بازنگری در خود قانون است. این نکته در قانون اساسی اولیه و بازنگری نشده، وجود نداشت. این بند اضافه شده می‌تواند راهکار قانونی چنین تحولی باشد. اگر کسانی خواهان تغییراتی بیشتر از قانون اساسی و ساختار جمهوری اسلامی هستند، فکری برای مواجهات سخت‌تر خود بکنند. به علاوه به گواه بسیاری از صاحبنظران در درون قانون اساسی ظرفیت‌های معطل مانده ی فراوانی برای اصلاح و ایجاد تغییر وجود دارد.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری در پاسخ به پرسش و گِلایه دانشجویی مبنی بر عدم مقاومت و ایستادگی دولت در برابر فشارها و زیاده خواهی‌ها و تسلیم بودن آن اشاره کرد: حکمرانی و دولتمردی در ایران امروز کار دشواری است که تنها در تجربه از نزدیک درک می‌شود. گواه این نکته، وضع و نگاه متفاوت مسئولان در وقت ورود و خروج از مناصب دولتی و حکمرانی است که موجب می شود افراد از نزدیک با دشواری‌های تصمیم‌گیری و مسئولیت بر خلاف ساده انگاری‌های اولیه مواجه شوند و به قضاوت درست‌تری برسند.

آشنا به پرسش اعتراض آمیز یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر آنچه که چرایی کوتاهی و قصور دولت در قطع بودجه برخی نهادها و سازمان‌های خاص بیان شد، گفت: بودجه ریزی در ایران سابقه چند دهه‌ای دارد. تلاش تمامی دولت‌های پس از انقلاب برای تغییر ساختار بودجه ریزی بوده است. بودجه، تجسم و تجسد نزاع و تزاحم قدرت در ساختار حکومت است. بودجه، ستون فقرات حاکمیت است. یکی از کارهایی که دولت در این زمینه کرد، این بود که با شفاف کردن بودجه و اطلاع رسانی از جزئیات آن به مردم، آنها را مطلع از ارتباط نهادها و میزان قدرت آنها کرد.

وی ادامه داد: متوجه باشید که برخی بودجه‌های کلان امروز در ابتدا با مبالغی بسیار کم و به واسطه برخی آشنایی‌ها ایجاده شده و بعدها به ادبیات برنامه‌ریزان بودجه، پا در آورده است. قطع هر کدام از این بودجه‌ها مرتبط با شبکه‌ای از نهادها و شبه قبیله‌ها می شود که در پاسخ این قطع شدن، آنها می‌توانند با قدرت خود، کل بودجه را زمینگیر کنند. البته باید در نظر داشت در همین شرایط نیز همانطور که می‌دانید جدول شماره ۱۷ در بودجه حذف شد. البته این به معنای قطع بودجه آن سازمانها نیست و تنها ردیف آنها قطع شده است! از همین رو به واسطه بزرگی مسئله هر دولت می‌بایست گام اصلاحی‌ای در این زمینه بردارد و ادامه راه متوجه دولت بعد باشد.

کد خبر 425072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha