چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

گروه ادب وهنر: در فاصله یک هفته به آغاز جشنواره بین المللی فیلم فجر، موج دیگری از سرما رسید و گاز سینماها قطع شد.

اما موج اصلی سرما با اعلام اسامی 23 فیلم بلند ایرانی بخش مسابقه سینمای ایران آسمان سینما را ابری کرد.

پس از یک هفته تاخیر، سرانجام محمد بزرگ نیا، محمدرضا تخت کشیان، پوران درخشنده، مجید رضابالا، جمال شورجه، محمد ابراهیم صلواتی فر، داریوش فرهنگ، مجتبی مشیری و محمد حسین نیرومند، اعضای هیات انتخاب بخش سینمای ایران که کار گزینش آثار را از اوایل دی ماه آغاز کرده بودند، انتخاب های خود را اعلام کردند و در این میان چند فیلم مطرح از دور خارج شدند.

آنها که راه یافتند

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، فیلم های ۱- «آتش سبز» (محمدرضا اصلانی) ۲- «آن مرد آمد» (حمید بهمنی) ۳- «آواز گنجشک ها» (مجید مجیدی)،۴- «احضار شدگان» (آرش معیری) ۵-«استشهادی برای خدا» (علیرضا امینی) ۶- «انعکاس» (رضا کریمی) ۷-«باد در علفزار می پیچید» (خسرو معصومی) ۸- «به همین سادگی» (سیدرضا میرکریمی) ۹- «پرچم‌های قلعه کاوه» (محمد نوری‌زاد)۱۰– «تولدی دیگر» (عباس رافعی) ۱۱-«جعبه موسیقی» (فرزاد موتمن) ۱۲- «حس پنهان» (مصطفی رزاق کریمی) ۱۳- «خاک آشنا» (بهمن فرمان آرا) ۱۴- «خواب زمستانی» (سیامک شایقی) ۱۵-«در میان ابرها» (سیدروح‌الله حجازی) ۱۶ –«ستایش» (محمدرضا رحمانی) ۱۷-«سهم گم شده» (حسن نجفی) ۱۸-«شب» (رسول صدرعاملی) ۱۹-«فرزند خاک»  با نام قبلی
(تلخ عین عسل) از (محمدباشه آهنگر) ۲۰- «کنعان» (مانی حقیقی) ۲۱-«محیا» (اکبر خواجویی) ۲۲-«هامون و دریا» (ابراهیم فروزش) ۲۳-«همیشه پای یک زن در میان است» (کمال تبریزی) در بخش سودای سیمرغ رقابت می کنند.همچنین فیلم های «انتهای زمین» (ابوالفضل صفاری)، «سبز کوچک» (غلامرضا رمضانی)، «حقیقت گمشده» (محمد احمدی)، «هر شب تنهایی» (رسول صدرعاملی) و «قرنطینه» (منوچهر هادی) به‌عنوان فیلم های رزرو این بخش انتخاب شده‌اند.

آنها که راه نیافتند

این درحالی است که برخی شایعات در اعمال نظر افرادی خارج از هیات انتخاب در اعلام این اسامی، موجب شد تا سخنگوی شورای‌عالی تهیه‌کنندگان در جلسه‌ این شورا با مدیر کل نظارت و ارزشیابی، در این مورد رایزنی کند.

منوچهر محمدی در این باره به ایسنا گفت: مباحث مربوط به جشنواره فجر و اعتراضات تهیه‌کنندگان در مورد برخورد جشنواره فجر با فیلم‌ها و اخبار ضد و نقیضی که این روزها در مطبوعات و بین دست‌اندرکاران مطرح است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از ‌آن‌جا که این نحوه برخورد می‌تواند اثرات نامطلوبی در نحوه برگزاری جشنواره و همچنین تبعاتی برای تولیدات سال آتی سینمای ایران در بر داشته باشد، مقرر شد که برای روشن‌شدن حقایق و واقعیت‌ها در این زمینه و همچنین شفاف‌شدن برخوردهای قانونی و فراقانونی که در رابطه با فیلم‌ها انجام می‌شود، در جلسه مشترکی با کانون کارگردانان این موارد مورد بررسی لازم قرار بگیرد.

به گفته او این جلسه به شکل فوق‌العاده در محل خانه سینما تشکیل می‌شود و پس از رسیدن به مستندات لازم اقدامات بعدی توسط شورای‌عالی با هماهنگی کانون کارگردانان انجام می‌شود.

سکوت، انصاف ، تکذیب

در همین حال، دبیر جشنواره فجر که از زمان آمدن به فارابی سکوت اختیار کرده، قصد دارد یکشنبه آینده و درفاصله تنها 5 روز به جشنواره روزه سکوت را بشکند و روبه‌روی خبرنگاران با انبوهی از سؤالاتشان بنشیند.

اما جمال شورجه، یکی از اعضای هیات انتخاب در اولین واکنش به این انتخاب‌ها در گفت‌وگو با فارس، خروج فیلم‌های ضعیف از گردونه رقابت را با اجماع هیات انتخاب دانست.

شورجه در مورد فیلم‌هایی که در فهرست نهایی منتخبان بخش مسابقه حضور ندارند، گفت: بعضی از این فیلم‌ها ضعف ساختاری داشتند یا نوع نگاهی که به مسائل مختلف داشتند، در شأن نظام جمهوری اسلامی نبود. همچنین عدم توانایی در ارتباط مناسب با مخاطبان نیز از جمله نقاط ضعفی بود که در بعضی از این آثار دیده می‌شد اما این مسئله در فیلم‌های کمی به چشم می‌خورد.

وی افزود: در انتخاب آثار، زمان بسیار زیادی اختصاص داده شد، تمام اعضای هیات داوران صادقانه و منصفانه در مورد فیلم‌ها نظر دادند و هیچ‌گونه ملاحظه‌ای در انتخاب آثار وجود نداشت. همچنین سعی شد آثار با محتوای خوب و کیفیت خوب برای شرکت در جشنواره انتخاب شود.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در نشستی خبری گفت: من این قضیه را که انتخاب برخی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر را منوط به‌نظر من کرده‌اند، به شدت تکذیب می‌کنم.

به گزارش فارس، وی اضافه کرده: هیات انتخاب، کار خود را انجام داده‌ و بنده متأسفانه یا خوشبختانه، حتی یک فیلم را هم ندیده‌ام و اصولا نیازی هم به این کار نبوده است، چرا که وقتی هیاتی برای انجام کاری مأموریت می‌یابد، ما آنها را صالح برای انجام آن کار تشخیص داده‌ایم و در این زمینه هم روند کار معاونت سینمایی و آن فرآیندی که زیر نظر این معاونت طی شده، مورد تأیید من است.

اکنون باید در انتظار پیش بینی های هواشناسی بود، آیا فقط آسمان سینما با موجی از سرما روبه‌رو خواهد شد یا باید منتظر حوادث غیر مترقبه نیز بود؟

کد خبر 42506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز