همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: نیاز آبی تالاب هامون برای احیا بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب است و برای تداوم، سالانه حدود یک سوم این مقدار باید وارد تالاب شود.

تالاب

به گزارش ایرنا، وحید پورمردان گفت: مساله تالاب هامون یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های محیط زیست کشور و استان است.

وی ادامه داد: در ۲ دهه گذشته ورود کم آب به تالاب هامون و خشکسالی‌های پیاپی و طولانی وضعیت این تالاب بین‌المللی را بحرانی کرده به طوری که با تشدید آن پدیده گرد و غبار بر منطقه حاکم شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در همین راستا این اداره کل اقدام به اجرای طرح‌های عمرانی نظیر اصلاح و ایجاد دایک برای نگه‌داشت بهتر آب در تالاب، لایروبی در مسیر رودخانه‌های منتهی به تالاب، طرح‌های نهالکاری در بستر تالاب هامون و طرح تثبیت شن‌های روان با استفاده از روش‌های نوین علمی کرده است.

پورمردان اظهار داشت: تالاب هامون فقط یک دریاچه یا تالاب نیست بلکه جایگاه معیشتی و اجتماعی در منطقه دارد به طوری که بسیاری از مشاغل در شمال استان از قبیل کشاورزی، صیادی، دامداری، صنایع دستی، گردشگری و غیره وابسته به آن است.

تالاب بین‌المللی هامون در زمان پرآبی یکی از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود.

سطح هر یک از بخش‌های هامون‌ها بسته به میزان آب ورودی، فصول پر بارش، خشکسالی‌ها و ترسالی‌ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه‌های فصلی دیگر است که در زمان پرآبی هر سه بخش به هم متصل شده و تالاب بزرگ بین‌المللی را تشکیل می‌دهند.

قطع کامل آب رودخانه هیرمند سبب خشکیدن تالاب بین‌المللی هامون شده و در ۱۸ سال گذشته بستر خشکیده این تالاب به محل تاخت و تاز برخی خودروها، چرای دام‌ها و برداشت شن از آن به دور از چشم ماموران و در نهایت به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

کد خبر 425019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha