همشهری آنلاین: اغتشاش اغتشاشات نخستین کتابی است که درباره بازار بورس منتشر شده به زبان اسپانیایی توسط جوزف دلاوگا نوشته شده است.

نخستين كتاب در باره بورس

به گزارش خبرگزاری ایبنا به نقل از سی ان بی سی، اولین کتابی که درباره بازار بورس نوشته است مربوط به دوره رنسانس است و برای اولین بار در سال 1688 میلادی منتشر شده است. حراجی مشهور ساوتبی لندن این کتاب را حراج کرده است و انتظار می‌رود بین 200 تا 300 هزار دلار فروخته شود.
 
این کتاب که به زبان اسپانیایی توسط جوزف دلاوگا نوشته شده است، اغتشاش اغتشاشات نام دارد که به صورت ابتدایی اصول اساسی بازار بورس را توضیح داده است.
 
متن کتاب به صورت گفت‌وگویی بین چند نفر است که از جمله آن‌ها می‌توان به یک فیلسوف، بازرگان و سهام‌دار اشاره کرد که درباره بازار بورس آمستردام آن زمان بحث می‌کنند. بر اساس اسناد تاریخی شهر آمستردام اولین بازار بورس جهان را تاسیس کرد.
 
در گفت‌وگوی شخصیت‌های اصلی کتاب مباحث اساسی درباره پایه‌های اصلی بازار بورس بحث می‌شود که امروزه بسیار در بازارهای بورس مدرن آشناست. توصیه‌های اقتصادی این کتاب در بازارهای زمان معاصر به صورت روزمره دیده می‌شود. به طور مثال هیچ وقت از سقوط بورس یا سهام غمگین نشوید چون بازار هیچ وقت برای موفقیت شما غمگین نمی‌شود.
 
نویسنده کتاب در کشور اسپانیا متولد شده ولی اکثر دوران زندگی خود را در شهر آمستردام سپری کرد. وی در مقدمه کتاب آورده است که خودش اقتصاددان یا سهام‌دار نبوده و این کتاب را تنها برای تفریح و لذتش از علم اقتصاد نوشته است.
 
حراجی ساوتبی می‌گوید از این کتاب تنها 10 نسخه چاپ شده است که کتاب مذکور اولین نسخه چاپ شده است. این حراجی در اعلامیه‌ای عجیب می‌گوید کسانی که 300هزار دلار پول ندارند این کتاب را بخرند می‌توانند نسخه سال 2006 این کتاب را به قیمت 28دلار در سایت آمازون خریداری کنند.

کد خبر 424889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha